دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
ضرورت توجه جدی به آموزش در صنعت چاپ / چهارمین حضور ایران در نمایشگاه چاپ دبی

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران در حاشیه دیدار از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته به خبرنگار «ایبنا» گفت: دولت باید از تشکل‌های صنعت چاپ حمایت کند تا این قشر از جامعه بتوانند اصالت خود که همان آموزش و پایه‌گذاری زیرساخت‌های صنعت چاپ است را اشاعه دهند.

بابک عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره چرایی عدم استقرار اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته اظهار کرد: اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، برای برپایی غرفه در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته درخواست داده بود اما به دلیل اصالت اتحادیه که عموما وظیفه‌اش ایجاد و توسعه روابط بین‌المللی و توسعه صادرات غیرنفتی صنعت چاپ و بسته‌بندی است، مسئولان نمایشگاه صلاح ندیدند که این اتحادیه غرفه‌ای داشته باشد. البته ما هم درخواست کتبی نداده بودیم، اما با این وجود، خواسته مسئولان نمایشگاه را با جان و دل پذیرفتیم.  
 
برگزاری نخستین دوره آموزشی چاپ لیبل

وی درباره برنامه‌های اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ پس از اتمام زمان برپایی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته، توضیح داد: برنامه‌های اتحادیه بعد از نمایشگاه، برگزاری نخستین دوره آموزشی ـ تخصصی چاپ لیبل و بسته‌بندی‌های کوچک است که در پنج سیلابس درسی به مدت هشت هفته با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز پژوهشگاه رنگ ایران و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتاق بازرگانی ایران و اتحادیه صادرکنندگان چاپ در مرکز پژوهش‌ها انجام می‌شود.
 
رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران با اشاره به فلسفه برپایی این دوره آموزشی ـ تخصصی، یادآور شد: بعد از برپایی دومین سمینار لیبل و بسته‌بندی‌های کوچک که به همت اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در شهریورماه برگزار شد و در ادامه، کارگروه لیبل اتحادیه تشکیل شد، به این باور رسیدیم که باید آموزش‌های بیشتری ارائه دهیم تا بتوان با فناوری‌هایی که وارد ایران می‌شوند، بهره‌وری بهتری داشته باشیم و بتوانیم تولیدات‌مان را به سمت صادرات ببریم و همچنین بتوانیم در این زمینه در منطقه و سپس در سطح بین‌الملل فعالیت کنیم.  
 
عابدینی در ادامه، از چهارمین حضور اتحادیه صادرکنندگان چاپ به‌عنوان پاویون ملی چاپ و بسته‌بندی ایران در نمایشگاه دبی در فروردین‌ماه خبر داد و گفت:‌در این دوره از نمایشگاه چاپ دبی، بخش‌های مختلف صنعت چاپ و تولیدکنندگان مواد اولیه در پاویون ایران حضور خواهند داشت. این پاویون حدود 300 متر فضا را به خود اختصاص خواهد داد که به‌صورت ملی برپا می‌شود.
 
وی ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه چاپ دبی، تولیدکنندگان کاغذ مانند شرکت چوب و کاغذ مازندران، شرکت ایرانداک، شرکت آذر هلوگرام که از اعضای اتحادیه و جزو برترین‌ برندهای مطرح جهان در حوزه تولیدکننده هلوگرام در بسته‌بندی است و در انجمن ihma رتبه جهانی گرفته است، در پاویون ایران حضور خواهند داشت.
 
حضور 100 کشور در نمایشگاه چاپ دبی

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران هدف از شرکت در نمایشگاه چاپ دبی را گسترش و معرفی توانمندی‌های صنعت چاپ ایران به بازار جهانی دانست و اظهار کرد: دبی در چندین سال گذشته به‌عنوان «هاب منطقه» انتخاب شده است. تمام شرکت‌های مطرح دنیا در دبی دفتر دارند. دبی با توجه به قرارگیری در منطقه آزاد و دسترسی آسان به آن، از کل کشورهای منطقه «سی آی اِس» و شمال آفریقا و خاورمیانه برای حضور در این نمایشگاه می‌روند.
 
وی با بیان این‌که امسال بیش از 100 کشور جهان در نمایشگاه چاپ دبی غرفه‌دار هستند، افزود: از این منظر، نمایشگاه چاپ دبی بسیار معتبر است و ما نیز به دلیل این‌که مخاطبان زیادی دارد و برای این‌که بازار جهانی را در منطقه و فرامنطقه به‌دست آوریم و همچنین به منظور توسعه صادرات غیرنفتی و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی نظام، در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم.
 
عابدینی در پاسخ به این پرسش که «وضعیت صنعت چاپ ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؛ به عبارت دیگر آیا این صنعت در دولت یازدهم شاهد پیشرفت بوده است؟» گفت: انگیزه و امید بسیاری در این دوره در میان اهالی چاپ به‌وجود آمده است. سرمایه‌گذاری‌های محدود در بخش خصوصی که از گذشته دسترسی به منابع داشتند، انجام شده است،‌ اما با این وجود، همچنان این صنعت با مشکلات فراوانی مواجه است که از آن میان می‌توان به نداشتن تسهیلات خریداری ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های نوین و نداشتن تسهیلات سرمایه در گردش اشاره کرد.
 
وی با اشاره به دیگر مشکلات صنعت چاپ، بیان کرد: به‌وجود آمدن رانت چندین‌ساله برای حمایت از صنایع مادر داخلی با ایجاد تعرفه‌های غیرمتعارف گمرکی، موجب افزایش بهای تولیدات چاپ و بسته‌بندی و کاهش امکان صادرات ما حداقل در منطقه شده است.
 
حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی

مدیر چاپخانه صفا توضیح داد: هیچ کشوری صادراتی نمی‌شود مگر این‌که مواد اولیه و واسطه‌ای وارداتی آن، پنج درصد یا زیر پنج درصد عوارض وارداتی گمرکی باشد؛ کشور ما متأسفانه این مهم را ندارد. به این منظور باید دولت، برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و به‌دور از تعرفه‌های گمرکی و بازدارنده صنایع زیردستی، تمهیداتی بیندیشد تا این‌ قشر نیز بتوانند خودشان را به جایگاهی برسانند تا مثل کشورهای دیگر، مواد اولیه و واسطه‌ای کشور صادراتی شود و کیفیت محصولات به جایی برسد که هم بتوانند داخل را هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی پوشش دهند و هم در چرخه صادرات قرار بگیرند.
 
رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران تأکید کرد: ایجاد این رانت‌ها و افزایش قیمت‌ها در مواد اولیه، موجب کاهش رشد صادرات در عرصه چاپ می‌شود.
 
عابدینی با اشاره به مشکلات بانکی در عرصه چاپ، اظهار کرد: کشور ما هنوز نتوانسته‌ است بانک‌هایی داشته باشد که بتوانند مبالغ هنگفتی که در عرصه چاپ صادرات می‌کنیم به‌صورت مستقیم به بانک‌های خودمان برگردانند. هنوز این امر از طریق صراف‌ها انجام می‌شود و بنابراین امکان رقابت ما را در سطح منطقه پایین می‌آورد.
 
وی گفت: دولت باید از تشکل‌های صنعت چاپ حمایت کند تا این قشر از جامعه بتوانند اصالت خود که همان آموزش و پایه‌گذاری زیرساخت‌های صنعت چاپ است را اشاعه دهند.

بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته، پنجم دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و تا هشتم دی‌ماه از ساعت 8 تا 16 میزبان اهالی چاپ خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها