شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
مهندسی: بازار‌یابی مشکل اصلی ناشران اصفهانی است/ سرزندگی کتابفروشی‌ها با طرح‌های «عیدانه و تابستانه کتاب»

رضا مهندسی، رئیس اداره امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در حاشیه بازدید از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن تاکید بر لزوم توجه به بازار‌یابی کتاب گفت: برگزاری دو طرح عیدانه و تابستانه کتاب خون تازه‌ای در رگ‌ کتابفروشی‌ها ایجاد کرد.

رضا مهندسی، رئیس اداره امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در حاشیه بازدید از ایبنا درباره وضعیت چاپ و نشر کتاب‌های استان اصفهان به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) گفت: هر زمان و هرکجا که حال کتابفروشی‌ها خوب باشد اوضاع چاپ و نشر نیز مطلوب است و با برگزاری دو طرح «عیدانه و تابستانه کتاب» خون تازه‌ای در رگ کتابفروشی‌ها جریان پیدا کرد.
 
وی درباره تحولات ناشی از برگزاری دو طرح «عیدانه و تابستانه کتاب» در حوزه چاپ و نشر استان اصفهان افزود: از یک سو مردم استان اصفهان و از سوی دیگر مسئولان متوجه شدند که کتابفروشی‌ها به‌عنوان آخرین حلقه و مهم‌ترین رکن نشر موثرند و باید دیده شوند. نزدیک به 55 کتابفروشی استان اصفهان در دو طرح عیدانه و تابستانه کتاب حضور داشتند. استان اصفهان از نظر میزان فروش کتاب در جریان برگزاری این دو طرح در ردیف استان‌های برتر معرفی شد.
 
مهندسی با اشاره به جایزه کتاب استان اصفهان گفت: ارائه پروانه فعالیت به بیش از 47 کتابفروشی‌ و معافیت مالیاتی، از‌ جمله برنامه‌های اجرایی اداره امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان است. استان اصفهان از جمله معدود استان‌های کشور در حوزه صدور مجوز پیش از چاپ کتاب به حساب می‌آید. برای نزدیک به یک‌هزار و 700 عنوان کتاب، در استان اصفهان در سال 94 مجوز پیش از چاپ صادر شده است. کتاب‌ها در کمترین زمان از سوی اعضای هیات علمی و متخصصان بررسی می‌شود.   
 
رئیس اداره امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: امیدواریم با همکاری موسسه خانه کتاب و مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیست و سومین دوره جایزه کتاب اصفهان را همزمان با بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی برگزار کنیم.  
 
مهندسی اظهار کرد: مجموعه چاپ و نشر استان اصفهان با نگاه ملی به راه خود ادامه می‌دهد؛ به‌عنوان مثال ناشران و فعالان حوزه کودک و نوجوان و کتاب‌های نفیس حرف‌های بسیاری دارند. برنامه‌هایی برای سرعت‌بخشی به اهداف این دسته از ناشران پیش‌بینی شده است.  
 
وی درباره تاثیر برگزاری طرح‌هایی از نوع عیدانه و تابستانه کتاب در ارتقاء جایگاه کتاب گفت: کتاب مراحل متعددی را برای عرضه در ویترین کتابفروشی طی می‌کند. بازار‌یابی و فروش مشکل عمده ما در حوزه کتاب است. کتاب‌های قابل توجهی به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان و کتاب‌های نفیس در استان اصفهان منتشر می‌شود. هدف ما ایجاد راهکار برای فراگیر کردن عرضه کتاب‌‌های تولیدی استان اصفهان است؛ به‌عبارت دیگر می‌خواهیم کتاب‌های این استان در دیگر نقاط  کشور نیز دیده شود. بخش خصوصی نیز با توجه به رویکرد جناب آقای امیر ارزانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در جریان بازاریابی نقش موثری دارد.  
 
این مقام مسئول در حوزه چاپ و نشر استان اصفهان افزود: معضل اصلی، نبود حلقه‌های پخش و توزیع قوی در استان اصفهان است. نکته کلیدی نیز در جریان آسیب‌شناسی وضعیت کتاب استان اصفهان، فقدان شبکه توزیع قوی است چراکه در حوزه تولید محتوا به‌عنوان قدم نخست تولید کتاب، مساله‌ای وجود ندارد. انجمن فرهنگی ناشران و شرکت تعاونی ناشران استان اصفهان به‌عنوان دو بازوی مشورتی قوی در این جریان حضور دارند.
 
مهندسی درباره وضعیت فناوری چاپ در استان اصفهان ادامه داد: دو نهاد دانشگاه علمی و کاربردی و  فرهنگ و هنر  همچنین هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در استان اصفهان در رشته چاپ به تربیت دانشجو مشغول هستند. سال گذشته نیز دستگاه چاپ ماتریسی با حضور دکتر علی، جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان اصفهان رونمایی شد.  
 
لزوم توجه به تبلیغات کتاب
مهدی باباربیع، رئیس اداره نشر اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به لزوم توجه به راهکار‌های تقویت اقتصاد نشر  اظهار کرد: توجه و برنامه‌ریزی مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین موسسه خانه کتاب در بخش تبلیغات اعم از محیطی و تلویزیونی در تقویت اقتصاد نشر بسیار موثر است؛ به‌عبارت دیگر همان‌طور که برای یک فیلم ‌سینمایی و دیگر اقلام مورد نیاز تبلیغات صورت می‌‌‌گیرد برای کتاب نیز این تمهیدات باید پیش‌بینی شود. به‌عنوان مثال، مردم اصفهان تا چه میزان با اخبار چاپ کتاب در استان خودشان آشنایی دارند؟ نیاز است که دولتی‌ها با کمک بخش خصوصی در این حوزه فعالیت کنند در نتیجه یک جریان بازاریابی غیرمسقیم به نفع ناشر شکل می‌‌گیرد.
 
محمود صادقی، مسئول واحد چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: 30 چاپخانه در حوزه چاپ کتاب در استان اصفهان فعالیت می‌کنند و بزرگ‌ترین چاپخانه مرکز و جنوب کشور در این استان است. سال گذشته نزدیک به 700 عنوان کتاب به بازار کتاب استان اصفهان از این چاپخانه عرضه شده است. استان اصفهان ازنظر فناوری‌های چاپ کتاب، اعم از ماشین‌آلات و اپراتور‌ها صاحب امکانات مناسبی است. چاپخانه‌ها همچنین برای ورود فناوری‌های چاپ از خارج کشور فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها