چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
ماحوزی: اداره ارشاد استان بوشهر از ظرفیت‌های مردمی برای توسعه کتابخوانی بهره‌مند شده‌است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، تأمین زیرساخت‌های توسعه کتابخوانی را از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره در سال 95 دانست و گفت: در این زمینه، از ظرفیت‌ها و استعدادهای سازمان‌ها و نهادهای مردمی (NGO‌ها) بهره‌مند شده‌ایم.

حمیده ماحوزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از اجرای 26 برنامه در حوزه کتاب و کتابخوانی در سال جاری خبر داد و توضیح داد: بندر بوشهر که در کرانه شمالی خلیج‌فارس قرار دارد، قدمتی 5 هزار ساله دارد و آثاری که از ایلامی‌ها در این منطقه روی کتیبه‌ها کشف شده، نشان می‌دهد کتابت و خط از همان زمان وجود داشته است.
 
وی با بیان این‌که استان بوشهر از قرن‌ها پیش محل رفت و آمد مردم کشورهای مختلف مانند انگلیس و آلمان بوده است، افزود: همزمان با چاپخانه تبریز، چاپخانه علوی بوشهر که قدمت 110 ساله دارد، تأسیس شد. این چاپخانه تنها چاپخانه‌‌ای است که از زمان تأسیس، همچنان پابرجاست. نشریاتی مانند روزنامه‌های مظفری، اصلاح و نورافشان و همچنین کتاب‌هایی که در بوشهر از دوره قاجار منتشر می‌شدند، از همین چاپخانه بیرون آمده‌اند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: استان بوشهر نویسندگان و شعرای برجسته‌ای دارد. اسماعیل رائین، حسین رکن‌زاده آدمیت، اسماعیل نوری‌زاده، نجف دریابندری، منوچهر آتشی، صادق چوبک، رسول پرویزی و حسن زنگنه تنها تعدادی از آنها هستند.
 
ماحوزی توضیح داد: امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی، متأسفانه نوشتن کمرنگ شده است به همین دلیل در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کردیم زمینه‌های لازم را برای توسعه نویسندگی و کتابخوانی فراهم کنیم. به همین منظور، در نخستین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران، ایده‌ها و طرح‌های خوبی برای توسعه این فضا ارائه شد. به‌گونه‌ای که این استان به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی شد. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برای این‌که بتواند این جایگاه را حفظ کند، به تأمین زیرساخت‌های لازم اقدام کرد. بنابراین، در بحث سخت‌افزاری توسعه کتابخوانی، به همکاری با سایر نهادها، سازمان‌ها و مراکز مختلف پرداختیم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: با بیمارستان‌های استان تعامل کردیم تا ماهانه کتاب‌های حوزه کودک و تربیتی را در اختیار آنها قرار دهیم. این کتاب‌ها به بانوانی که از بخش زنان ترخیص می‌شوند، اهدا می‌شوند. همچنین به دلیل این‌که معتقدیم یکی از علت‌های تخلف و تبهکاری افراد در زندان‌ها، کمبود اطلاعات و پایین بودن سطح آگاهی آنهاست، فعالیت خود در زندان‌ها را نیز آغاز کردیم؛ به این معنا که کتاب‌های حوزه‌های اخلاق، مذهب، تربیت فرزندان، حقوق و مهارت‌های زندگی را با هدف تجهیز کتابخانه‌های زندان به‌ویژه در بخش بانوان، ارائه کردیم. اکنون در استان بوشهر افرادی هستند که به دلیل مطالعه کتاب‌هایی که در زندان به دست آنها رسیده ‌است، مشمول عفو شده‌اند.
 
وی افزود: معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ماهانه به زندان‌ها مراجعه می‌کند تا از عناوین کتاب‌های مورد نیاز آنها مطلع شود. اداره ارشاد بوشهر این اقدام را با هدف کاهش میزان جرم و جنایت انجام می‌دهد.
 
ماحوزی توضیح داد: این اداره با هدف توسعه کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، برنامه «شب‌های کتاب و قصه‌خوانی» را تهیه کرده است. به این ترتیب که هم فضای فرهنگی مناسب و هم کتاب‌های مورد نیاز این برنامه را تأمین می‌کند. همچنین از NGO ‌های استان خواستیم تا در حوزه توسعه کتابخوانی همکاری‌های لازم را به عمل آورند؛ به این منظور دوکافه شهر بوشهر را انتخاب کردیم که در آنها ویژه‌برنامه «دوشنبه‌های قصه» برگزار می‌شود. در این ویژه‌برنامه مثنوی‌خوانی و شعرخوانی اجرا می‌شود. علاوه بر آن، با سازمان صدا و سیمای استان بوشهر وارد مشورت شدیم که نتیجه آن، پخش هفتگی برنامه «تیک‌تاک اندیشه» از شبکه استانی شد. در این برنامه، معرفی کتاب و  نویسندگان و سایر موضوع‌های روز کتاب را پیگیری می‌کنیم.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، هماهنگی و همکاری با دانشگاه‌های این استان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی را از دیگر برنامه‌های این اداره عنوان کزد و گفت: اداره ارشاد استان امسال کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ دانشگاه‌ها را تأمین کرده است. به‌ویژه در دانشگاه خلیج فارس بوشهر جایگاهی با عنوان تعویض کتاب وجود دارد. در نخستین مرحله، کتاب‌های این جایگاه را تأمین کردیم تا در ادامه طرح به صورت خودکار ادامه پیدا کند. افراد کتاب‌هایی که مدت‌ها پیش مطالعه کرده‌اند و در قفسه کتابخانه محل کار یا منزل‌شان موجود است، به این جایگاه می‌آورند و در مقابل، کتاب مورد نیاز خود را از جایگاه تهیه می‌کنند.
 
وی با بیان این‌که اداره ارشاد استان بوشهر با تمام قوا می‌کوشد چهره شهر را چهره‌ای کاملاً فرهنگی و کتابخوان معرفی کند، بیان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در آینده با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه 100 تفاهمنامه با سازمان‌ها و نهادهای مختلف به‌ویژه NGO‌ها منعقد کرده است که از آن میان می‌توان به ناشران، کتابفروشان، کتابداران، شورای شهر، ثبت احوال، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری، دادگستری، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنادر کشتیرانی اشاره کرد. بهمن ماه نیز همه این دستگاه‌ها را در شهرداری بوشهر گرد هم آوردیم. آنها در این جلسه، آمادگی خود را برای کسب مقام پایتخت کتاب ایران در سال آینده اعلام کردند.
 
ماحوزی با بیان این‌که در سال آینده نیز تمامی این برنامه‌ها را با سرعت و قوای بیشتری دنبال خواهد شد تا بتوان در سطح وسیعی، سرانه مطالعه را ارتقا داد، اظهار کرد: در نخستین دوره پایتخت کتاب ایران، فقط یک شهر از استان بوشهر (شهر بوشهر) شرکت کرده بود اما در دومین دوره این جشنواره، 6 شهر از استان بوشهر شرکت کردند که 2 شهر از آنها جزو 15 شهر راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی داوری‌های جشنواره هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها