شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
عرضه 1020 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب فرانکفورت/ حضور آژانس ادبی غزال در غرفه ملی ایران

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، با بیان این‌که امسال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت واگذاری کار انتخاب کتاب و برگزاری میزگردها و نشست‌های علمی به تشکل‌های نشر به صورت گسترده‌تر انجام شده است، گفت: امسال در این نمایشگاه، از سوی ایران 1020 عنوان کتاب با موضوعات مختلف عرضه خواهد شد.

امیرمسعود شهرام‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اقدامات ایران در شصت و‌ هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، اظهار کرد: شصت و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از 14 تا 18 اکتبر مصادف با 22 تا 26 مهرماه سال جاری برگزار می‌شود. در این نمایشگاه، غرفه ملی ایران در دو بخش «بزرگسال» با متراژ 200 متر مربع واقع در سالن 4 و «کودک و نوجوان» با متراژ 40 متری در سالن کودک نمایشگاه واقع در سالن شماره 3 برپا خواهد شد.
 
وی با بیان این‌که امسال قرار است حضور و همکاری تشکل‌های نشر را در غرفه ملی ایران شاهد باشیم، افزود: یک بخش از این غرفه به ناشرانی (ناشران دولتی و خصوصی) تعلق دارد که به صورت مستقیم در شصت و هفتمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور خواهند داشت؛ در این بخش حدود 17 ناشر به عرضه آثار می‌پردازند.
 
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ادامه داد: بخش دیگر غرفه ملی ایران میان 6 تشکل نشر تقسیم شده است که هر کدام به صورت تخصصی کتاب‌های مربوط را عرضه خواهند کرد. همچنین هر تشکل به صورت تخصصی فعالیت‌هایی همچون تنظیم قراردادها، معرفی آثار و ملاقات با ناشران، مؤلفان و مسئولان فرهنگی سایر کشورها را به صورت مستقل انجام خواهد داد.
 
شهرام‌نیا اظهار کرد: غرفه کودک و نوجوان در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت با همت انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، و در بخش بزرگسال کتاب‌های دانشگاهی، دفاع مقدس، دینی و انقلاب اسلامی، عمومی و ادبیات و ایران‌شناسی، کتاب‌های حوزه فعالیت‌های مربوط به زنان را به ترتیب انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، مجمع ناشران دفاع مقدس، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و انجمن فرهنگی زنان ناشر عرضه خواهند کرد.
 
وی با بیان این‌که امسال غرفه ایران شاهد حضور انتشارات کامل، همشهری، خانه هنرمندان، روایت فتح، باغ کتاب تهران، شبکه مترجمین، سفیر اردهال، انتشارات بارسا، جهان یارانه کوثر، نشر بین‌المللی اسرا، انجمن زنان ناشر و پژوهشكده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود، اظهار کرد: همکاران بنده در مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این نمایشگاه می‌کوشند فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به نحو احسن معرفی کنند.
 
رئیس غرفه ایران در شصت و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، افزود: در طول برپایی این نمایشگاه، هر روز شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی با هدف معرفی نشر و ادبیات ایران خواهیم بود؛ شعر انقلاب پایدار، داستان‌خوانی، معرفی نشر دانشگاهی و رونمایی از کتاب‌های دانشگاهی  عناوین برخی از این نشست‌ها را تشکیل می‌دهند.



مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران عنوان کرد: روز سوم برپایی نمایشگاه کتاب فرانکفورت به نام روز ایران، نامگذاری شده است؛ در این روز، ضیافت ناهار برای ناشران، مؤلفان و مسئولان نمایشگاه برگزار می‌شود و موسیقی ایرانی اجرا خواهد شد. همچنین روز چهارم نمایشگاه، روز ادبیات کودک و نوجوان است. به همین دلیل تمرکز بیشتر برنامه‌ها به معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان خواهد بود. روز پنجم نمایشگاه، نشست‌هایی با موضوع فرصت‌های اقتصادی نشر ایران برپا می‌شوند.
 
شهرام‌نیا در پاسخ به این پرسش که «امسال حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت نسبت به سال گذشته، چه تفاوت بارزی دارد؟» گفت: امسال دومین بار است که  صنوف نشر ایران در مجموعه واحدی با عنوان غرفه ملی ایران، حضور خواهند داشت. همچنین امسال واگذاری کار انتخاب کتاب و برگزاری میزگردها و نشست‌ها به تشکل های نشر به صورت گسترده‌تر انجام شده است.
 
وی درباره کم و کیف حضور آژانس‌های ادبی ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: متأسفانه در حال حاضر آژانس ادبی فعالی نداریم. سال گذشته آژانس ادبی غزال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور داشت. امسال نیز خواهش کردیم که حضور خود را در نمایشگاه حفظ کنند، خودشان چندان علاقه‌ای به حضور مستقل نداشتند اما این آژانس امسال در غرفه ملی ایران به منظور تنظیم و انعقاد برخی قراردادهای نشر ـ نه به صورت مستقل ـ حضور خواهد داشت.
 
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در پاسخ به این پرسش که «برنامه ایران در این نمایشگاه برای دیدار با مسئولان فرهنگی سایر کشورها چیست؟» اظهار کرد: ایران همواره از فرصت حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای دیدار با رؤسای نمایشگاه‌های کتاب خارجی استفاده می‌کند؛ به این منظور دیدار با رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت، رئیس نمایشگاه پاریس، رئیس نمایشگاه بلونیا، رئیس نمایشگاه مسقط، رئیس نمایشگاه مسکو و رئیس نمایشگاه پکن را در دستور برنامه‌های خود دارد.
 
شهرام‌نیا در پاسخ به این پرسش که «در مجموع چند عنوان کتاب در شصت و هفتمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت از سوی ایران عرضه خواهد شد و بیشترین عناوین به چه حوزه یا حوزه‌هایی مربوط می‌شود؟» گفت: در مجموع یک هزار و 20 عنوان کتاب در موضوعات مختلف در این نمایشگاه از سوی ایران عرضه می‌شوند. سعی کردیم در ارائه موضوعات مختلف، نظم و یکپارچگی وجود داشته باشد. اما با این وجود، تصور می‌کنم حوزه‌های ادبیات، کودک و نوجوان و دین بیشترین تعداد کتاب‌ها را به خود اختصاص داده باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها