سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
تضمین آینده کشور مستلزم ورود کتاب به متن جامعه است/ برگزاری همایش تخصصی تاریخ مجلس با آغاز سال تحصیلی جدید

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با حضور در تحریریه خبرگزاری کتاب ایران، ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از هر ابزاری (رسانه مکتوب و رسانه مجازی) برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشور، گفت: آینده کشور در صورتی تضمین می‌شود که کتاب به متن جامعه وارد شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمدرضا مجیدی، رئیس کتابخانه مجلس بعد از ظهر دوشنبه (16 شهریورماه) همراه با مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه و افشین داورپناه، معاون فرهنگی ـ پژوهشی مؤسسه خانه کتاب با حضور در تحریریه «ایبنا» از بخش‌های مختلف این رسانه دیدن کرد و در جریان فعالیت‌های این رسانه قرار گرفت.  
 
وی پس از بازدید، در اتاق گفت‌وگوی «ایبنا» حضور یافت و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. این گفت‌وگو در دو بخش تنظیم شده که بخش نخست آن به شرح زیر است.
 
به عنوان یکی از اعضای مجمع کتابخانه‌های بزرگ ایران (مکتب) لطفا توضیح دهید تدوین برنامه ششم توسعه کشور در حوزه کتابداری و کتابخوانی چه زمانی به تصویب نهایی خواهد رسید؟
 
بعد از ابلاغ سیاست‌های کلان برنامه ششم از سوی مقام معظم رهبری، طبیعتا دولت در حال آماده کردن لایحه‌ آن است و ریاست بخش فرهنگی این مجمع را علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده دارد.
 
دوستان ما در مجمع کتابخانه‌های بزرگ ایران (مکتب) به اهتمام علیرضا مختارپور، دبیرکل و صالحی امیری، رئیس مجمع، پیش‌نویس‌هایی را ارسال کرده‌اند و ما نیز نظرات تکمیلی، اصلاحی و موارد پیشنهادی در این زمینه را خدمت دوستان ارائه کرده‌ایم.
 
طبیعتاً تصویب نهایی لوایح برنامه ششم در حوزه فرهنگ به صورت عام و حوزه کتاب به صورت خاص در دست بررسی است و  امیدواریم تا پایان سال به صحن مجلس بیاید و برنامه ششم در دوره مجلس نهم به تصویب برسد.
 
یکی از بندهای یازده‌گانه برنامه ششم توسعه کشور، استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای تبلیغ کتابخوانی است، با توجه به این‌که به تازگی معرفی برخی کتاب‌ها در رسانه ملی بازار کتاب را تحت تأثیر قرار داده است، آیا برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های رسانه ملی در حوزه تبلیغ کتابخوانی دارید؟
 
در جلساتی که بنده در طول دوماه ورودم به کتابخانه مجلس شورای اسلامی حضور داشتم، هنوز بحث نهایی کردن اساسنامه و خطوط کلان مکتب مطرح نشده است. البته در جلسه اخیر، به بحث‌های رسانه‌ای هم پرداخته شد. در مجموع معتقدم باید از رسانه ملی، رسانه سنتی، نوین، مدرن و فضای سایبر استفاده کنیم تا کتاب از مهجوریت و مظلومیت دربیاید و کتاب، کتابداری، کتابخوانی و کتابخانه محور روابط اجتماعی ما در خانواده و جامعه شود.



 
وقتی کتاب به متن جامعه آمد آینده کشور تضمین است و اگر کتاب در حاشیه باشد قطعاً بدانید که راه خطایی برای تکامل پیش گرفته است و راه سعادتی پیش روی ما نخواهد بود. به همین دلیل معتقدم نه فقط یک رسانه رسمی بلکه تک تک ما نیز یک معلم هستیم و باید در این زمینه کوشا باشیم. بنده قبل از این‌که مسئولیت داشته باشم،  معلم در دانشگاه هستم؛ با تأکیداتی که مقام معظم رهبری در این زمینه داشته‌اند و با تغییر دولت‌های مختلف، وضعیت کتابخوانی تغییر نکرده است، باید بررسی‌هایی صورت بگیرد که به طور مثال آیا کلاس درس من به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند؟ آیا کتاب در روابط من با دانشجو حضور دارد یا نه؟ البته یک پایان ترم و موظفی وجود دارد که 16 جلسه یک تعداد سیلابس در این زمینه باید تدریس شود اما آیا آن دانشجو یا معلم فقط قصد دارند این واحد را پاس کنند و نهایتاً مدرک کارشناسی ارشد و دکترا را بگیرند؟ باید بررسی‌هایی صورت بگیرد اعم از این‌که چگونه کتاب وارد متن جامعه شود؟ نرخ مطالعه در جامعه چقدر است؟
 
معتقدم هر کسی در هر جایگاهی هست می‌تواند نقش مهمی در ترویج کتابخوانی داشته باشد. بنابراین بنده معتقدم این فرهنگ باید از نهاد خانواده شروع شود چرا که در همه تحولات اجتماعی آن‌چه در چند دهه بعد از انقلاب متأسفانه مغفول واقع شده، نهاد خانواده است. کتاب باید در سبد اقتصاد خانواده جای بگیرد و قبل از خواب، حتماً باید کتاب مطالعه شود. معتقدم باید ارزیابی‌هایی صورت بگیرد در این زمینه که آیا ارتباط افراد جامعه با رسانه‌های نوین، در خدمت کتاب و کتابخوانی و در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی است یا خیر؟
 
بنده به تبلیغ غیرمستقیم برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تأکید دارم چرا که معتقدم  تبلیغ مستقیم در این باره تاکنون جواب نداده است. به طور مثال اگر سناریست اعتقاد به کتاب و محوریت کتاب در روابط اجتماعی داشته باشد، در هر پلان‌ و سکانسی سعی می‌کند یک ارجاعی به کتاب دهد و در ضمیر ناخودآگاه مخاطب، کتاب را جا بیندازد. در غیر این صورت کتاب به  زینت‌الاتاق‌ تبدیل و نوعی دکور محسوب می‌شود.
 
همایش تخصصی تاریخ مجلس هر سال توسط مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، چرا این همایش در سال جاری هنوز برگزار نشده است و آیا اصلاً برنامه‌ای برای اجرای آن در دوره جدید مدیریت کتابخانه مجلس شورای اسلامی دارید؟
 
همایش به دلیل تغییرات مدیریتی در کتابخانه مجلس به تعویق افتاده است. ان‌شاالله در نخستین فرصت در آغاز سال تحصیلی برگزار خواهد شد.
 
بخش دوم این گفت‌وگو به زودی بر خروجی «ایبنا» قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها