شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
ظهور رویکردها و مدیریت علمی در صنعت چاپ کشور/ معرفی روزنگار هفته چاپ

محمد بیطرفان با اشاره به این‌که از بدو اقدام برای اخذ مجوز انجمن علمی، کلیدواژه‌های علم و پژوهش، به ادبیات صنعت چاپ ورود پیدا کرد، گفت: پس از ورود علم و پژوهش به صنعت چاپ، رویکردهای عمومی به سمت رویکردهای علمی و توجه به پیاده‌سازی مدیریت علمی در صنعت چاپ تغییر کرد و نگاه‌ها و رویکردهای علمی در عرصه صنعت چاپ در حال شکل‌گیری و ظهور هستند.

بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در معرفی اجمالی این انجمن اظهار کرد: انجمن‌های علمی زیرنظر کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کنند. انجمن علمی فناوری چاپ ایران به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی صنعت چاپ، صنایع و حوزه‌های مرتبط و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزش و پژوهش در زمینه‌های علوم، فناوری، گروه و سیستم‌های مختلف چاپ، فرایندهای چاپ (پیش و پس از چاپ)، ماشین‌آلات و مواد اولیه چاپ، کاربردهای نوین و سایر بخش‌ها و حوزه‌های مرتبط با صنعت چاپ شکل گرفته است.
 
انتشار کتاب و نشریات علمی
وی در تشریح وظایف و فعالیت‌های این انجمن ادامه داد: انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای با علوم، فناوری‌ها و فرآیندها و کاربردهای نوین چاپ و سایر حوزه‌های مرتبط با صنعت چاپ سروکار دارند و همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی، بازنگری، برنامه‌ریزی، اجرای طرح و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش، از جمله فعالیت‌های انجمن علمی فناوری چاپ ایران است.
 
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران افزود: ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز، ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فنی، برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و انتشار کتاب و نشریات علمی از دیگر وظایف این انجمن علمی است.
 
برخورداری صنعت چاپ از شاخصه‌های صنعت استراتژیک
بیطرفان با اشاره به برخی شاخصه‌های فناوری و صنعت چاپ گفت: فناوری چاپ در طبقه‌بندی  فناوری‌ها، در زمره فناوری‌های پیشرفته و سطح بالا (High Technology) قرار می‌گیرد و در طبقه‌بندی صنایع، این صنعت در زمره صنایع راهبردی است. انجمن علمی فناوری چاپ ایران، چاپ را به‌عنوان یک صنعت استراتژیک به رسمیت می‌شناسد و امیدوار است دولتمردان نیز به این نقطه برسند.
 
ظهور رویکردها و مدیریت علمی در صنعت چاپ کشور
وی درباره ثمرات ایجاد انجمن علمی فناوری چاپ ایران عنوان کرد: از بدو اقدام ما برای اخذ مجوز انجمن علمی، کلیدواژه‌های «علم» و «پژوهش» به ادبیات صنعت چاپ ورود پیدا کرد و رویکردهای عمومی به سمت رویکردهای علمی و توجه به پیاده‌سازی مدیریت علمی در صنعت چاپ تغییر جهت داد، به‌طوری‌که می‌توان اذعان کرد که نگاه‌ها و رویکردهای علمی در عرصه صنعت چاپ در حال شکل‌گیری و ظهور هستند؛ حلقه مفقوده‌ای که تاکنون از آن غافل بوده‌ایم.
 
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران ادامه داد: امروزه در رسانه‌ها و نشریات تخصصی صنعت چاپ نیز شاهد انتشار مطالب علمی و سخنرانی‌هایی که پیوست علمی دارند هستیم و حتی شعارها و برنامه‌های نامزدهای انتخابات اتحادیه نیز رنگ و بوی علمی به‌خود گرفته و در کل پیاده‌سازی مدیریت علمی و برنامه‌های مبتنی بر اصول علمی و دانش تجربی در صنعت چاپ در حال تبدیل شدن به یک مطالبه و خواست عمومی در میان بدنه صنعت چاپ کشور است.
 
بیطرفان گفت: صنعت چاپ در ابتدای ورود به کشور تک‌محصولی و بیشتر به حوزه نشر محدود بود، ولی امروزه هیچ بخش و حوزه‌ای را نمی‌توان یافت که صنعت چاپ در آن نقش‌آفرینی نکند، به گونه‌ای که امروزه صنعت چاپ در حال تولید محصولات متنوعی است که در حوزه بسته‌بندی کالاهای صنعتی مختلف، موادغذایی، دارویی و بهداشتی، پوشاک، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، تبلیغات، اوراق بهادار، کالاهای تزیینی کاربردهای کارآمد و اثربخشی دارد و اخیرا با استفاده از تکنولوژی چاپگرهای سه بعدی، از تنوع محصول فراوانی نیز برخوردار شده است.
 
وی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 80 درصد تولیدات صنعت چاپ کشور از انواع چاپ بسته‌بندی، چاپ صنعتی، چاپ تبلیغاتی، چاپ امنیتی، چاپ تزئینی، چاپ اداری و غیره است و قابلیت‌های امروز این صنعت با نقطه شروع خود فاصله زیادی پیدا کرده و از یک صنعت تک بعدی و تک محصولی به یک صنعت راهبردی، چند وجهی و تاثیرگذار در همه امور بشر، دولت‌ها و بخش‌ها تبدیل شده است.
 
چاپ هویت مستقلی دارد
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به این نکته که فناوری و صنعت چاپ هویت مستقلی دارد و یک صنعت زیربخشی نیست، افزود: عدم به رسمیت شناختن این هویت و تلفیق و ترکیب آن با صنایع و بخش‌های دیگر مانند بسته‌بندی، نشر و تبلیغات باعث تنزل جایگاه آن خواهد شد.
 
بیطرفان ادامه داد: چندین دهه است که صنعت چاپ به‌طور اشتباه با عناوینی مانند چاپ و بسته‌بندی، چاپ و تبلیغات و چاپ و نشر مورد خطاب قرار می‌گیرد، در صورتی‌که انواع و عناوین صحیح آن چاپ بسته‌بندی، چاپ تبلیغاتی، چاپ نشر و چاپ امنیتی است.
 
وی اظهار کرد: با گذشت بیش از سه دهه، هنوز هم برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها در حوزه صنعت چاپ تک‌بعدی است و همگام با پیشرفت و توسعه توانمندی‌ها و قابلیت‌های آن نیست، در حالی‌که فناوری و صنعت چاپ در عرصه‌های مختلفی از جمله ترویج علم و دانش و تحقیقات، اقتصاد، صنعت، اجتماع، فرهنگ، سیاست، بهداشت و درمان، صادرات غیرنفتی، برندسازی ملی، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، به‌عنوان یک صنعت تاثیرگذار نقش‌آفرینی می‌کند و روزآمدی و بازنگری در برخی از قوانین و آئین‌نامه‌های صنعت چاپ براساس اسناد بالادستی یک ضرورت انکارناپذیر است.
 
ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت در همایش جایگاه علوم و فناوری چاپ در ایران
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در ادامه درباره فعالیت‌های این انجمن در مدتی که از تاسیس آن گذشته گفت: از جمله برنامه‌های انجمن در سال گذشته می‌توان به حضور در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی، حضور و عضوگیری در برخی از دانشگاه‌ها و برگزاری نخستین همایش جایگاه علوم و فناوری چاپ در ایران با رویکرد علمی و فناوری و تاکید بر مدیریت دانش و مهارت در نهم بهمن‌ماه 93 در دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد.
 
بیطرفان افزود: در این همایش ارتباط خوبی بین دانشگاه، صنعت و دولت ایجاد شد، به‌گونه‌ای که نمایندگانی از زنجیره تامین‌کنندگان، مصرف‌کنندگان، متولیان، تشکل‌های صنفی و بدنه صنعت چاپ گردهم آمدند. نمایش چاپگر سه‌بعدی ساخت داخل، پیام مدیر نمایشگاه دروپای آلمان برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت چاپ کشور، حضور و سخنرانی دولتمردان، روسای  دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و اعضای هیات علمی پژوهشکده‌ها و مدیران صنایع از دیگر ویژگی‌های این همایش در سال گذشته بود.
 
برگزاری نخستین هفته چاپ در شهریورماه
وی در ادامه با اشاره به برگزاری بسیاری از روزهای مناسبتی نامگذاری شده توسط شورای فرهنگ عمومی کشور مانند روزهای پژوهش، ترویج علم، سلامت، نیروی انتظامی، کتاب و کتابخوانی که برنامه‌های نکوداشت مربوط به آن ایام، اغلب در قالب هفته برگزار می‌شود، درباره برخی از مهم‌ترین برنامه‌های آتی انجمن علمی فناوری چاپ ایران اظهار کرد: این انجمن با الگو گرفتن از رویه سایر مناسبت‌ها درصدد است که برای نخستین‌بار و همزمان با روز ملی صنعت چاپ، هفته چاپ را در سطح کشور و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، ذی‌نفعان، متولیان و تشکل‌های صنعت چاپ سراسر کشور، از 11 تا 17 شهریورماه 94 و براساس روزنگار اعلامی برگزار کند.
 
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در معرفی روزنگار هفته چاپ در شهریورماه 94 گفت: «یازدهم شهریورماه: چاپ، همدلی دانشگاه، صنعت و دولت»، «دوازدهم شهریورماه: چاپ، اقتصاد مقاومتی، صادرات غیرانتفاعی و ارتقای برند ملی»، «سیزدهم شهریورماه: چاپ، زنجیره تامین و زنجیره مصرف»، «چهاردهم شهریورماه: چاپ، پژوهشگران، صنعتگران، دانشجویان، کارآفرینان و دستاوردهای ملی»، «پانزدهم شهریورماه: چاپ، تجربیات ملی و تجلیل از پیشکسوتان»، «شانزدهم شهریورماه: چاپ، تدوین و اجرای راهبردهای ملی، راهکارها و چالش‌ها» و «هفدهم شهریورماه: چاپ، همزبانی متولیان، تشکل‌های مردم‌نهاد و ذی‌نفعان» نامگذاری شده است.
 
مخفی ماندن متن آرا در صندوق‌های شیشه‌ای
بیطرفان با اشاره به تاکید دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و تصمیم وزارت کشور درباره شفاف و شیشه‌ای شدن صندوق‌های رای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در دوره پیش‌رو، آمادگی انجمن علمی فناوری چاپ ایران را برای همکاری و ارائه پیشنهادها و مشاوره‌های بهینه به وزارت کشور و متولیان برگزاری انتخابات اعلام کرد و افزود: با توجه به این‌که براساس اصل 62 قانون اساسی، آرای مردم باید مخفی بوده و در حین برگزاری انتخابات قابل رویت نباشد، شفاف و شیشه‌ای شدن صندوق‌های رای این اصل را نقض می‌کند. لذا برای رفع این نقیصه لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا بعد از انداخته شدن آرا به درون صندوق‌های شفاف، آرا مردم از درون صندوق قابل رویت نباشد.
 
وی عنوان کرد: انجمن علمی فناوری چاپ ایران در راستای کمک و مشارکت برای اخذ آرا در درون صندوق‌های رای شفاف و شیشه‌ای، آمادگی دارد تا پیشنهادها و راهکارهای کارآمد و کم هزینه‌تری را نسبت به راهکارهای موجود و پیشنهادی، در اختیار متولیان امر قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها