شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
درخواست رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از رئیس مجلس/ یک «کتابدار» دلسوز و متعهد رئیس آتی کتابخانه مجلس باشد

رضایی شریف‌آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران گفت: درخواستی که از آقای لاریجانی دارم این است که صحبت‌های بنده را از سر دلسوزی بدانند و تأملی بر آن داشته باشند و امیدوارم که این نتیجه حاصل شود که تنها یک کتابدار متخصص، دلسوز و متعهد می‌تواند این وظیفه سنگین را به خوبی بر عهده گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، كتابخانه‌ مجلس شورای اسلامی كه سال‌هاست به عنوان يكی از مراكز علمی و فرهنگی معتبر و مهم در پاسداری از ميراث مكتوبِ فرهنگ و تمدن ايران و اسلام در جهان شناخته شده است دارای گنجينه‌هایی كم‌نظير از منابعی است كه بر اعتبار جايگاه آن به عنوان مركزی مهم در بسط و اشاعه تاريخ علم و هنر افزوده است.
 
تأسیس رسمی کتابخانه‌ای با هدف بنیادینِ حمایت فکری و علمی نمایندگانِ مجلس که از ضرورت‌های اساسی تشکیلِ حکومتِ جدید بود، اگرچه در دوره‌ نخست مجلس با همه‌ عزمی که برای انجام این کار وجود داشت، به‌دلیل مشکلات ناشی از تغییرات اساسی در سیستم حکومتی و مشغله‌های فراوان نمایندگان میسر نشد، اما با مساعی و پشتکارِ برخی از نمایندگانِ فرهیخته‌ عضو هیات رئیسه‌ دومین دوره‌ مجلس شورای ملی و با تصویب آیین‌نامه‌ داخلی جدید مجلس شورای ملی در سال 1287 دنبال شد.
 
 این کتابخانه که در حال حاضر بیش از 510 هزار کتاب چاپی، 24 هزار کتاب خطی، بیش از 41 هزار مجلد نشریه‌ ادواری و میلیون‌ها برگ سند در آن نگهداری می‌شود، نهادی با سابقه‌ نزدیک به  یک صد سال است که بخش مهمی از میراثِ ماندگارِ تمدنِ کهنسال و بزرگِ ایرانِ اسلامی را بر دوش می‌کشد.
 
کتابخانه مجلس و پشتوانه تصمیم‌سازی نمایندگان
با توجه به اهمیت کتابخانه مجلس برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به کتاب، مدیریت این کتابخانه از حساسیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل «ایبنا» در گفت‌وگو با صاحبنظران و کارشناسان، جویای عملکرد چندین ساله این کتابخانه در دوره‌های مختلف مدیریتی و ویژگی‌های مدیر این کتابخانه شده است. مطلب زیر گفت‌وگوی این رسانه با سعید رضایی شریف‌آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران است.
 
سعید رضایی شریف‌آبادی درباره ویژگی‌های کتابخانه‌های پارلمانی در دنیا گفت: بزرگترین کتابخانه دنیا به لحاظ فضای فیزیکی، منابع، کارکنان و امکانات موجود، متعلق به مجلس یا کنگره ملی آمریکا است. این موضوع نشان از اهمیت کتابخانه‌های پارلمانی در دنیا است، چراکه این گروه از کتابخانه‌ها وظیفه پشتیبانی از مجلس و نمایندگان تصمیم‌ساز یک کشور را برعهده دارند.
 
رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با اشاره به بیانات رهبر کبیر انقلاب، افزود: در همه کشورها قوه قانونگذاری و مجموعه‌های تابع آن بسیار مورد توجه و با اهمیت هستند، چراکه عملکرد این دستگاه در پیشرفت یک کشور تأثیر ویژه‌ای دارد. امام خمینی (ره) نیز فرموده‌اند که مجلس در راس امور است؛ بنابر این ما باید از هر نظر امکانات کتابخانه‌ها را در حد و شأن مجلس شورای اسلامی به پا کنیم و از متخصص‌ترین و متبحرترین نیروهای موجود در کشور در این کتابخانه‌ استفاده کنیم.
 
تخصص «کتابداری» مهمترین ویژگی رئیس آتی کتابخانه مجلس
وی با تأکید بر اینکه هر تخصصی متخصصان حوزه خود را می‎طلبد، گفت: تنها یک پزشک می‌تواند مدیریت یک بیمارستان را به بهترین شکل برعهده بگیرد، چراکه تنها یک پزشک می‌تواند به اموراتی چون خدمات بیمارستان، منابع و لوازم مورد نیاز، نیروی انسانی و بسیاری مسائل تخصصی دیگر اشراف کامل داشته باشد. اگر سیاست‌زدگی باعث شود که یک فرد سیاسی، نظامی و یا حقوقی در راس یک بیمارستان قرار گیرد، مسلما مدیریت موفقی در آن بیمارستان نخواهد داشت.
 
رضایی شریف‌آبادی با انتقاد از برخی انتصاب‌های نا موفق در کتابخانه مجلس ادامه داد: ما مشابه این تجربه را در سال‌های گذشته در کتابخانه مجلس داشته‌ایم و مدیرانی بدون تخصص در راس این کتابخانه قرار گرفتند و علی رغم زحمات بسیاری برای این مجموعه کشیدند، آنگونه که باید موفق نبوده‌اند.
 
رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران تصریح کرد: من به عنوان کسی که 35 سال در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی فعال بوده‌ام معتقدم که امورات کتابخانه مجلس را یک کتابدار باید برعهده بگیرد. مسئولان باید بگردند و کتابداری پیدا کنند که علاوه بر تخصص «کتابداری»، فردی دانش‌شناس، با سیاست و حقوق‌دان باشد که نیازهای نمایندگان، مجلس و ویژگی‌های قوه مقننه را هم بشناسد.
 
آمادگی انجمن کتابداری برای معرفی گزینه‌های دارای صلاحیت
وی افزود: گاهی مطرح می‌شد فردی که تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد وجود ندارد و به همین دلیل از افراد سیاسی، نظامی و غیر متخصص در راس کتابخانه استفاده می‌شده؛ من به هیچ وجه این موضوع را قبول ندام، چراکه ما کتابدارن متخصص و متبحر با سابقه مدیریتی مثبت، بسیار داریم. اگر مسئولان چنین افرادی را نمی‌شناسند بنده در انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران آماده همکاری و معرفی افراد دارای صلاحیت هستم.
 
رضایی شریف‌آبادی درباره با تأکید بر ضرورت شایسته سالاری در تمام کتابخانه‌ها به خصوص کتابخانه‌های بزرگ، گفت: امیدوارم که مسئولان فردی متخصص و دانش‌آموخته رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی را به عنوان رئیس جدید کتابخانه مجلس انتخاب کنند؛ اگر تخصص «کتابداری» را از این ویژگی‌ها حذف کنیم، دیگر آن حساسیت لازم برای سازماندهی اطلاعات و بکارگیری نیروی متخصص که باید از مجلس شورای اسلامی کشورمان پشتیبانی کند، در کتابخانه مجلس وجود نخواهد داشت.
 
ریزش نیروهای متخصص، تبعات منفی عدم شایسته سالاری
رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران درباره تبعات منفی بکارگیری مدیران غیر متخصص در این گونه مراکز گفت: عدم شایسته‌سالاری و از دست دادن نیروهای متخصص و متبحر مشخص‌ترین تبعات بکارگیری مدیران غیر متخصص در کتابخانه‌های بزرگ است؛ چرا که تصمیمات غیر کارشناسی این مدیران بدون شک با واکنش متخصصان و پیشکسوتان مواجه می‌شود و از آنجا که این مدیران توجیه منطقی و علمی برای کارهای خود ندارند، سعی می‌کنند تا با اعمال زور کارهای خود را پیش ببرند که این موضوع باعث ریزش نیروهای متخصص خواهد شد.
 
وی در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی را خطاب قرار داد و گفت: خواهش و درخواستی که از آقای لاریجانی  دارم این است که صحبت‌های بنده را از سر دلسوزی بدانند و تأملی بر آن داشته باشند و امیدوارم که این نتیجه حاصل شود که تنها یک کتابدار متخصص، دلسوز و متعهد می‌تواند این وظیفه سنگین را به خوبی بر عهده گیرد.
 
وی همچنین درباره عملکرد دوره‌های مختلف مدیریتی در کتابخانه مجلس گفت: بنده آمار دقیق و روشنی از جزئیات عملکرد مدیران گذشته در کتابخانه مجلس در دست ندارم، اما مشاهدات و شنیده‌های من حاکی از آن است که متأسفانه در حدود 2 دهه گذشته، دوران درخشانی را در کتابخانه مجلس طی نکرده‌ایم و دلیل آن هم انتخاب‌های صورت‌گرفته برای مدیریت این کتابخانه بوده است. البته افراد خوب و زحمتکشی در راس کتابخانه مجلس قرار گرفتند، اما به دلیل عدم تخصص، آن دغدغه و دلبستگی لازم را نداشتند و به همین دلیل دوران موفقی را سپری نکردند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها