سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
مجید ملامحمدی: قصه‌های نهج‌البلاغه را برای کودکان منتشر می‌کنم

مجید ملامحمدی با بیان اینکه تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان به‌ویژه کتاب‌های دینی از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: نویسنده یا باید خودش تصویرگر مناسب را برای طراحی تصاویر کتابش معرفی کند یا با تصویرگری که از سوی ناشر مربوطه انتخاب می‌شود در ارتباط باشد تا تصاویری مطابق با متن و نظر نویسنده تولید شود.

مجید ملامحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از تالیف مجموعه جدیدی برای کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: مجموعه پنج جلدی جدیدی با عنوان «قصه‌های نهج‌البلاغه» را به سفارش انتشارات به نشر آستان قدس رضوی در دست نگارش دارم که در حال حاضر در مرحله پاکنویس پایانی قرار دارد و به زودی آن را به ناشر تحویل می‌دهم.
 
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان ادامه داد: تلاش کردم در این پنج جلد، نگاهی تازه، جذاب و پندآموز به نهج‌البلاغه برای مخاطبان کودک و نوجوان داشته باشم زیرا تاکنون در این زمینه کار و پژوهش جدی برای بچه‌ها صورت نگرفته است.
 
وی در ادامه به ویژگی‌های جلدهای مختلف این مجموعه اشاره کرد و گفت: سه جلد از این مجموعه درباره قصه‌های تاریخی نهج‌البلاغه در زمان امام علی (ع) است که با شیوه‌ای نو و زبانی ساده برای کودکان بیان شده است. در این کتاب‌ها ابتدا قصه برای بچه‌ها بیان می‌شود سپس یکی از سخنان حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه که بریده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها یا مکتب‌های آن حضرت است با نثری ساده و آهنگین آورده شده است.
 
ملامحمدی ادامه داد: دو جلد دیگر از این مجموعه هم مربوط می‌شود به احادیث و جمله‌های کوتاه حضرت علی(ع) که دستمایه داستان‌های امروزی کودکان و نوجوانان است. شکل این داستان‌ها با داستان‌های تاریخی سه جلد دیگر تفاوت دارد و شخصیت‌ها و موضوعات داستان‌ها در فضای امروزی رقم می‌خورد. سپس با حدیث یا جمله‌ای کوتاه از حضرت علی(ع) که با داستان ارتباط دارد، پایان می‌پذیرد.
 
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در ادامه به تصویرگری این مجموعه اشاره کرد و گفت: تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان به‌ویژه کتاب‌های دینی از اهمیت خاصی برخوردار است و نویسنده یا باید خودش تصویرگر مناسب را برای طراحی تصاویر کتاب معرفی کند یا با تصویرگری که از سوی ناشر مربوطه انتخاب می‌شود در ارتباط باشد تا تصاویری مطابق با متن و نظر نویسنده کتاب تولید شود. من برای این مجموعه هم تصویرگر خاصی را در نظر دارم که در زمان تحویل کار به ناشر درباره آن صحبت خواهم کرد.
 
مجید ملامحمدی در سال 1347 در قم متولد شد. نخستین اثر داستانی جدّی وی در سال 1368 در مجله‌ سلام بچه‌ها چاپ شد و نخستین شعرش هم با عنوان «مترسک و کلاغ» در همان سال در مجله‌ کیهان بچه‌ها انتشار یافت. ملامحمدی هم اکنون عضو تحریریه‌ مجله‌های سلام بچه‌ها، سردبیر مجله پوپک و مسئول شعر مجله‌ ماهانه‌ ملیکا است.
 
وی تا کنون تعداد زیادی کتاب در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده است که از میان آنها می‌توان به مجموعه هفت جلدی «قصه ستاره‌ها»، «شما اسماعیل را ندیدید؟»، «نامه‌ای برای یک دوست»، «مهمان‌های ناخوانده ترسو»، «آرزوی بزرگ، خیلی بزرگ»، «من ماه را بوییدم»،‌ «تیمور لنگ»، «مثل گل یاس»، «آن سواران سیاه‌پوش»، «خوابی پر از شکوفه و شاپرک»، ‌«من بی تو هرگز»، «خداحافظ مدینه»، «اویس، تنهاترین ستاره»، «رنگین کمانی از نور» و «مردی مثل کوه» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها