شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
چابک‌سازی، تفاهم، حرکت بر اساس خرد و عقل جمعی محور فعالیت‌هاست / یک گام به جلو برای کتاب، شعار خانه کتاب برای سال 94

مجید غلامی جلیسه؛ مدیرعامل خانه کتاب که چند ماه است مدیریت این موسسه را عهده دار شده به مناسبت پایان سال در گفت و گویی تفصیلی ضمن اشاره به کارنامه خانه کتاب در سال 93، برنامه‌ها و رویکردهای این موسسه را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مدیرعامل خانه کتاب درباره رویکرد ارتباط این مجموعه با رسانه‌ها با اشاره به تنوع فعالیت‌ها و برنامه‌ها در بخش‌های گوناگون خانه کتاب گفت: خانه کتاب به سبب کارهای عدیده‌ای که روزانه به انجام می‌رساند مؤسسه‌ای پُرخبر است از این نظر می‌طلبد تعامل بسیار بالایی با همه رسانه‌های کشور داشته باشد و تا کنون هم چنین بوده است.
                                
غلامی جلیسه به نشست‌های متعدد خانه کتاب با اصحاب رسانه اشاره کرد و افزود: در سال 93 علاوه بر گفت‌وگو با خبرنگاران و اهالی رسانه در حاشیه نشست‌های خبری و برنامه‌های مختلف، چندین نشست هم اندیشی با رسانه‌ها برگزار شد که از آن جمله می‌توان به نشست هم‌فکری با خبرنگاران حوزه کتاب به مناسبت روز خبرنگار، نشست هم‌اندیشی با فعالان رسانه ملی در هفته کتاب، نشست هم اندیشی با رسانه‌ها در هفته کتاب، بازدید از خبرگزاری مهر و نشست «بررسی کتاب 93 در رسانه‌ها و تقدیر از خبرنگاران حوزه کتاب» اشاره کرد.
 
وی درباره چگونگی ارتباط هر کدام از این فعالیت‌ها با رسانه‌ها  اظهار داشت: مدیران مؤسسه، اطلاعات حوزه کار خود را در قالب‌های مختلف خبری از روزنه روابط‌ عمومی مؤسسه به اطلاع عموم می‌رسانند. ترجیح خودم اما به عنوان مدیرعامل مؤسسه این است سالانه یکبار و گاه در صورت لزوم و فوریت به گفت‌وگو بپردازم و حضور رسانه‌ای کمتری داشته باشم.
 
غلامی جلیسه ادامه داد: همه هم و غم خود را مصروف کارهای درونی مؤسسه می‌کنم که خود به خود بازتاب بیرونی خواهد داشت و در گفت‌وگوی سالانه گزارشی از عملکرد یکسال گذشته بگویم و مصوبه‌ها و برنامه‌های مؤسسه را برای سال آینده به اطلاع رسانه‌ها برسانم. به طور حتم برای رسانه‌ها اطلاعات و اخبار و گزارش فعالیت‌ها و برنامه‌های خانه کتاب دارای اهمیت و ارزش خبری است که همانطور که گفته شد این اطلاعات از طریق روابط عمومی موسسه به اطلاع خواهد رسید و البته هرکجا که نیاز به پاسخگویی باشد خصور خواهم داشت.
 
تغییر و تقویت سایت خانه کتاب

وی همچنین به توجه خانه کتاب به موضوع رسانه‌ها در فضای مجازی و تولیدات مدیا اشاره کرد و گفت: تغییر و تقویت سایت خانه کتاب که افزایش بازدید از آن را به دنبال داشت، راه اندازی وبسایت اهل قلم، رونمایی از طرح جدید خبرگزاری کتاب ایران، تولید نرم افزارهای آرشیو نشریه کتاب هفته، آرشیو مجلات کتاب ماه، کتابخانه دیجیتال، کتابخانه دیجیتال نقد و ... در همین راستا بوده است.
 
وی همچنین درباره نوع نگاه و رویکرد خانه کتاب در دوره جدید گفت: سیاست کاری امروز خانه کتاب مبتنی بر حرکت در چارچوب قانون، پرهیز از ریخت و پاش و سیستم پیمانکاری، اجرای نظم اداری و انضباط مالی، صرف جویی در منابع، چابک سازی تشکیلات سازمانی، جذب همکاری متخصصان و نخبگان حوزه کتاب و نهادهای بیرونی (بخش‌های دولتی، عمومی، تعاونی و خصوصی) برای انجام کارهای مشترک حرکت در مسیر فلسفه وجودی خانه کتاب و پرهیز از انجام امور نامرتبط است.
 
مدیرعامل خانه کتاب در تشریح این سیاست‌ها توضیح داد: در هیچ برنامه و فعالیتی در خانه کتاب از مدار قانون خارج نخواهیم شد. به طور مثال ما در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هیچ خط و مرزی به جز قانون نخواهیم داشت و خود را موظف می‌دانیم به همه کتاب‌هایی که با مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از مسیر قانونی منتشر شده‌اند یکسان بنگریم و اطلاع رسانی کنیم. البته معیارهایی برای جدا سازی داریم و بین کتاب هایی که بیشتر کتاب سازی هستند و کتاب هایی که عمق دارند و حاصل عمر پدیدآورندگان است، برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر تفکیک قائل هستیم.
 
اولویت سیاست پرهیز از ریخت و پاش

غلامی جلیسه درباره سیاست پرهیز از ریخت و پاش و سیستم پیمانکاری در فعالیت‌های خانه کتاب اظهار داشت: معتقدیم در خانه کتاب نیروهای متخصص و کاربلد در حوزه کاری خودشان حضور دارند و به همین دلیل تا جایی که امکان داشته باشد باید از همین ظرفیت و نیروی انسانی موجود استفاده شود که خب البته این موضوع به صرفه جویی در هزینه ها نیز کمک خواهد کرد. در همین رابطه می توان به تولید ویژه نامه‌های جشنواره‌های گوناگون و متنوع به وسیله همکارانمان به جای برون سپاری آن به گروه‌ها به صورت پیمانکاری اشاره کرد.
 
وی چابک سازی تشکیلات را از مهمترین رویکردها در خانه کتاب دانست و گفت: مقام معظم رهبری همواره در احکامی که برای مدیران صادر کرده‌اند بر چابک سازی تشکیلات تاکید داشته‌اند و ما نیز به تبعیت از تاکیدهای ایشان و نیز علم مدیریت که بر این موضوع توجه ویژه دارد باید به چابک سازی ساختار موسسه نگاه ویژه داشته باشیم.
 
غلامی جلیسه افزود: داشتن موسسه‌ای عریض و طویل بدون برنامه نه تنها تأثیر مثبتی در یک مجموعه نخواهد داشت که حتی باعث کُندی و ناکارآمدی کل مجموعه خواهد شد. اما یک سیستم پرتحرک و چابک باعث افزایش انگیزه و نشاط و کارآمدی در مجموعه می‌شود.
 
وی ادامه داد: برای تحقق برنامه‌های پیش گفته هیأت امنای خانه کتاب به عنوان سیاستگذار و برنامه‌ریز کلان مؤسسه با توجه به کاهش شدید بودجه خانه کتاب مصوب کرده که کارشناسانه با توجه به ارزیابی‌های هزینه‌ای و فایده‌ای، نهادهای زیر مجموعه مؤسسه تعیین تکلیف شوند. خب طبیعی است در صورت تحقق این مصوبه بعضی زیر مجموعه‌های خانه کتاب ادغام می‌شوند و یا بعضی از بخش‌ها کوچک سازی و وظایف تعدادی از واحدها به بخش‌های دیگر واگذار خواهد شد و پس از اجرا به طور طبیعی ممکن از شمار مدیران و سردبیران و مسؤولان کاسته شود. عزیزی که امروز مدیر است معاون بخش ادغام شده شود یا دبیری، سردبیر و یا به عکس سردبیری دبیر شود. ژ
 
مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: برای اجرای این طرح مهم، همه همکاران باید همکاری کنند تا مؤسسه‌ای شایسته و در خور حوزه کتاب داشته باشیم. بنای ما بر حذف، تعدیل و اخراج هیچ یک از همکاران گرامی نیست. آنچه مد نظر ماست جابه‌جایی درون مؤسسه است، اما اگر فردی خودش بخواهد برود مانع نمی‌شویم.
 
غلامی جلیسه گفت: درخواست ما این است دوستانی که دو، سه، چهار و یا گاه دیده می‌شود در بیشتر از پنج جا مشغول کارند خودشان دست ما را برای ابقای همکارانی که صرفاً در خانه کتاب اشتغال دارند باز بگذارند. چون برای ما کارهای بسیاری تعریف شده و در بعضی بخش‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجهیم.
 
مبنای خانه کتاب بر حاشیه زدایی است

وی بر داشتن تمرکز روی کار در خانه کتاب تأکید کرد و  اظهار داشت: مبنای هیأت امنا، هیأت مدیره و مدیرعامل و کارکنان خانه کتاب بر حاشیه زدایی است. سکوت ما هم در بعضی موارد دلیل رضایت و تأیید نیست بلکه نمی خواهیم با پاسخگویی به موضوعاتی یا مسائلی حاشیه‌های تازه برای خانه کتاب ایجاد شود.
 
مدیر عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: ترجیح ما این است که به جای صدور تکذیبیه یا تأییدیه به کار بپردازیم. در حوزه کتاب بسیاری از کارهای پایه به انجام نرسیده و همه فکر خودم و همکارانم این است که بتوانیم در عرصه کتاب چند گام به پیش برویم. از همه رسانه ها هم درخواست می کنیم در این مسیر با ما همکاری کنند و دست ما را بگیرند و آن ها هم در پیشرفت کتاب در کشور نقش داشته باشند.
 
غلامی جلیسه ادامه داد: در اینجا موقع را مغتنم می‌شمرم و از همه صاحب نظران و کارشناسان حوزه کتاب می‌خواهم که ما را از ایده‌های خود مطلع کنند. همچنین ما نیازمند نقد و یادآوری کاستی‌هایمان به وسیله صاحب نظران علمی، رسانه‌ای و مدیریتی هستیم و دست همه عزیزان را به گرمی می‌فشریم تا ما را در راه هرچه بهتر به انجام رساندن کارها یاری دهند.
 
خانه کتاب نیازمند ترمیم و چابک سازی است

وی با اشاره به ضرورت توجه بیش از پیش به فلسفه وجودی خانه کتاب به عنوان چراغ راه و ضامن اجرای برنامه‌ها ادامه داد: برای این امر خانه کتاب نیازمند ترمیم و چابک سازی است. باید توجه داشت خانه کتاب  با بودجه‌ای اندک که کاهش هم داشته می‌خواهد کارهای بزرگ انجام دهد. بر این اساس به هیچ وجه به دنبال فربه‌سازی مجموعه نیستیم و می‌خواهیم با داشته‌های حداقلی خود کارها را با یاری خداوند متعال به سرمنزل مقصود برسانیم.
 
غلامی جلیسه تاکید کرد: طبیعی است که در یک مجموعه چابک وجود افراد پرانگیزه، پخته و دلبسته به حوزه فعالیت تسریع‌گر مجموعه در رسیدن به اجرای برنامه‌ها هستند و اشخاص بی‌انگیزه خود خواسته به حاشیه خواهند رفت و این عیب را باید از کاهلی آنان جست و جو کرد نه در  آن مجموعه و طبیعتاً در مجموعه خانه کتاب هم به همین شکل خواهد بود.
 
مدیرعامل خانه کتاب گفت: تنها توقع ما از همکاران مان پرکاری و همگرایی است. واگرایی به مجموعه و اهداف آسیب می‌رساند. وظیفه هر مدیری است که نقطه‌های آسیب پذیر را درمان و ترمیم کند. طبیعی است که این راه روشن به مذاق بعضی خوش نمی‌آید. چون فراغتی برای جوسازی می‌یابند می‌خواهند مجموعه ای را که همه فکرش معطوف به متن است به حاشیه ببرند. اما ما مصمم هستیم در متن بمانیم و به حاشیه نرویم چرا که اساساً فرصت نداریم به حاشیه پردازی و پاسخگویی به حاشیه‌هایی که از بیخ و بن صحت ندارند بپردازیم.
 
غلامی جلیسه، پژوهش محوری فعالیت ها و برنامه ها در خانه کتاب را مورد اشاره قرار داده و اظهار داشت: راه اندازی مرکز کتاب پژوهی در خانه کتاب که به نوعی مرکز اسناد و مدارک کتاب محسوب می‌شود از جمله فعالیت های بسیار مهم در یکسال اخیر بوده است. این مرکز را می‌توان به نوعی تاریخ سیر کتاب در ایران دانست. در حال حاضر در این مرکز بیش از 3هزار سند تاریخی کتاب شامل بروشور، پوستر، پایان نامه، بریده جراید و منابع گوناگون حفظ و نگهداری می شود. همچنین در کتابخانه این مرکز تعداد 2هزار و 404 عنوان کتاب با موضوع کتاب گردآوری و نگهداری می شود و بیش از 400 عنوان نشریه اختصاصی و تخصصی حوزه کتاب وجود دارد.
 
وی به فعالیت‌های خدماتی خانه کتاب به مولفان و ناشران اشاره کرد و ادامه داد: دفتر مشاوره حقوقی که به مولفان و ناشران در مباحث حقوقی مختلف مشاوره می‌دهد در یکسال اخیر راه‌اندازی شده در سال 93 تعداد زیادی مشاوره حقوقی ارائه کرده است. از طرفی  1958 مولف در سال 93 کارت اهل قلم دریافت کرده اند و در همین مدت نزدیک به400 نفر از اهل قلم عضو صندوق حمایت از مولفان شدند.
 
مدیرعامل خانه کتاب در بخش دیگری از گفت و گوی خود به نشست های سرای اهل قلم اشاره کرد و گفت: در سال 93 بیش از 100 نشست با موضوع کتاب با رویکردهای نقد و بررسی، معرفی، رونمایی، تجلیل و ... در موضوع های مختلف برگزار شده که در بیشتر این نشست ها هم موضوع پژوهش مورد توجه بوده است.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های خانه کتاب در ماه های اخیر گفت: امروز در خانه کتاب، بسیاری از کارهای حوزه کتاب که پرزحمت است در اولویت انجام قرار گرفته‌اند. کارهایی که افزون بر احاطه و تسلط و اطلاع و دانش نیازمند صبوری و دلبستگی است. انجام شماری از کارها برای بسیاری هیچ گونه جذابیتی از حیث مالی و غیرمالی نداشته و ندارد و زمینه انجام آن کارها در این زمانه عشق و علاقه صرف به حوزه کتاب است.
 
غلامی جلیسه، همچنین به برگزاری برنامه‌هایی نظیر «عصر کتاب» و شماری از نشست‌های سرای اهل قلم اشاره کرد و گفت: تجلیل از مجموعه هایی که سال هاست برای حوزه کتاب زحمت کشیده‌اند وظیفه خانه کتاب است که در «عصر کتاب» انجام می شود. تجلیل از مجله آینه پژوهش هم به همین منظور صورت گرفت. یا پخش مستند زندگی استاد ایرج افشار جزو برنامه هایی است که به نظرمان باید در اولویت قرار داده می شد و در آینده هم از این دست برنامه ها خواهیم داشت.
 
وی همچنین به کتاب‌های منتشر شده توسط خانه کتاب اشاره کرد و گفت: اگرچه قبول داریم در عرصه نشر باید به سود آوری و فروش کتاب هم توجه شود اما معتقدیم خانه کتاب نباید در هر حوزه و موضوعی کتاب منتشر کند. به همین دلیل توجه خود را در حوزه نشر کتاب بیشتر متمرکز بر کتاب‌هایی کرده‌ایم که درباره کتاب است. و همچنین کتاب‌هایی مرجع در حوزه کتاب که ناشران خصوصی به دلیل عدم سودآوری به آن ها توجهی ندارند اما جامعه به آن ها نیاز دارد.
 
تقویت توزیع آثار خانه کتاب

وی با بیان اینکه خانه کتاب در سال 93 حدود 3 میلیارد و 500 میلیون ریال فروش کتاب داشته است در این خصوص افزود: البته باید به تقویت توزیع آثار خانه کتاب هم اشاره کنم، در سال 93 خانه کتاب در در 23 نمایشگاه کتاب استانی حضور داشته و در حال حاضر در تهران 40 و در شهرستان‌ها 22 نمایندگی فروش کتاب های خانه کتاب به عرضه آثار این مجموعه اقدام می کنند که همین امر باعث شده تا آثار خانه کتاب که در سال 93 منتشر شده با استقبال همراه باشد به طوری که هیچ یک از آثار تولید و منتشر شده در یک سال اخیر در انبار موجود نیست و در واقع خانه کتاب مشکل فربه شدن انبار خود را برطرف کرده است.
 
وی همچنین به انتشار فصلنامه های نقد در موضوع‌های گوناگون در خانه کتاب اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه با تغییر رویکرد در انتشار نشریه‌های کتاب ماه و جایگزینی فصلنامه‌های تخصصی نقد با موضوعات 13گانه، استقبال خوبی از این فصلنامه های تخصصی صورت گرفته و در حال حاضر هیچ یک از فصلنامه های منتشر شده در انبار خانه کتاب موجودی ندارند.
 
غلامی جلیسه به توجه به برنامه های ترویجی در فعالیت‌های خانه کتاب اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست‌های سینما کتاب که اولین جلسه آن در هفته کتاب با حضور سینماگران مختلف برگزار شد، نمایشگاه تصویرگری کتاب که حاصل کارگاهی با همین موضوع با حضور تصویرگران مختلف بود، اهدای کتاب به آسایشگاه کهریزک، نشست با فعالان سایبر و برنامه هایی از این دست را می توان در جهت اجرای سیاست های ترویجی خانه کتاب ارزیابی کرد.
 
وی افزود: انتشار ویژه نامه های متنوع در جشنواره های کتاب محور و همچنین ویژه نامه های هفته کتاب هم برای تحقق هرچه بیشتر همین سیاست های ترویجی بوده است.
 
علاقه‌مند به درک متقابل و تفاهم هستیم

وی ادامه داد: ما همه تمرکز خود را بر شعار  «یک گام به جلو برای کتاب» معطوف کرده ایم و توقع‌مان هم از افرادی که به خانه کتاب و کارنامه این سال‌های خانه کتاب می‌نگرند این است که ژرف اندیش باشند و با دقت نظر عالمانه ببینند که با هزینه‌های اندک و گاه بی‌هزینه چه کارهایی به انجام رسیده و خواهد رسید. از همه همکاران رسانه‌ای، علمی و مدیریتی هم می‌خواهیم با دقت نظر بیشتری رویدادها را پی بگیرند و ما را از راهنمایی‌ها، پیشنهادها، انتقادها و نظرهای سازنده خود بهره‌مند کنند.
 
مدیر عامل خانه کتاب در پایان با تأکید بر اینکه «علاقه‌مند به درک متقابل و تفاهم هستیم » تأکید کرد: می‌خواهیم بر اساس خرد و عقل جمعی کارها به سرمنزل مقصود برسد و بر همین اساس بنای ناسازگاری با هیچ فرد و مجموعه‌ای نداریم و از خداوند سبحان می‌خواهیم که توفیق انجام هرچه بهتر وظایف‌مان را به ما عنایت فرماید.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها