پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
تعطیلات شاعر «حبس سکوت» با شعرخوانی در نور/ سه کتابی کاکایی به کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای پیشنهاد می‌کند

عبدالجبار کاکایی گفت: تعطیلات عید را به شهرستان نور می‌روم و گاهی آنجا آقای افشین علا را می‌بینیم. هفته اول برای دید و بازدید در تهران می‌مانیم و هفته دوم به شمال می‌رویم و گاهی شب شعری با آقای علا و دید و بازدیدی با شاعران در شهرستان نور خواهیم داشت. من سه کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار»، «آسمان جان» و «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر» را می‌خوانم و به مخاطبان و کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای هم پیشنهاد می‌کنم که این سه کتاب را بخوانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کاکایی گفت: در شهرستان نور بچه‌های شاعر دور هم جمع می‌شوند. یا آن‌ها به جایی که ما هستیم می‌آیند یا من به آن‌ها سر می‌زنم و به منزل آقای علا می‌رویم. چند سال است که اعیاد ما این‌گونه سپری می‌شود.
 
شاعر مجموعه شعر «حبس سکوت» ادامه داد: البته دوست داشتم سری هم به شهر خودمان ایلام بزنم که بهاری بسیار تماشایی دارد. ایلام طبیعت زیبایی دارد، به ویژه رنگ آن اقلیم در این فصل دیدنی است. از حیث پوشش گیاهی و چین‌خوردگی‌هایش به گمانم در ایران کم‌نظیر یا بی نظیر است. به ویژه در ایام عید این خطه دیدن دارد.
 
این شاعر و ترانه‌سرا اضافه کرد: می‌دانید که بخشی از ایلام قلمرو امپراتوری عظیم ماد بوده و بقایای کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها و آثار باستانی در آن به ویژه در شهر قدیمی «ماداکتو» که به سیمره معروف است هنوز وجود دارد. بازار اصلی این شهر با انبه اطرافش در مقیاس گسترده‌ای از زیر خاک بیرون کشیده شده. این شهر در حدود 100 کیلومتری ایلام است. اخیراً هم سد بزرگ سیمره را در ایلام احداث کرده‌اند که در آستانه افتتاح است و در آغاز سال جاری یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران که همین سد سیمره است افتتاح خواهد شد.
 
شاعر مجموعه شعر «زنبیلی از ترانه» یادآور شد: چشم‌انداز این سد هم بسیار زیباست و غیر از این‌ها ایلام جاذبه منطقه جنگی هم دارد و قلاویزان و شهر مهران، فکه، موسیان، تا منطقه میمک و سومار مناطق جنگی‌ای است که معمولاً مورد توجه کسانی است که می‌خواهند این مناطق را ببینند. گاهی اوقات عیدها به زادگاهم ایلام سفر می‌کنم و این مناطق را می‌بینم و گاهی به شمال می‌روم. امسال همان‌طور که گفتم بنا دارم به شمال بروم. هفته اول در تهران می‌مانم و هفته دوم به شمال سفر می‌کنم.
 
وی یادآور شد: حقیقت امر چند کتاب در دستم است که برایم خیلی جذاب است. دیشب هم یکی از دوستانم مرا دید و خندید و گفت این کتاب‌ها را کنار هم گذاشته‌ای و میان ورق‌های هر کدام یک خودکار گذاشته‌ای. گفتم این سه کتاب را آن‌قدر دوست دارم که دلم نمی‌آید یکی‌شان را بخوانم و یکی دیگر را بعداً بخوانم.
 
کاکایی گفت: کتاب خوبی به نام «اقتدارگرایی» از دکتر محمود سریع‌القلم خریده‌ام و کتابی هم به نام «اگزیستانسیالیم در شعر معاصر» خریده‌ام که سال 92 چاپ شده. کتاب دیگری نیز به نام «آسمان جان» از نصرالله پورجوادی خریده‌ام. کتاب نصرالله پورجوادی دو تا از قصه‌های مولانا را درباره خلیفه دوم آورده. دکتر پورجوادی شرح و تحلیل بسیار عالمانه‌ای درخصوص قصه‌هایی که شخصیت خلیفه دوم در آن محوری است در  دو قصه بررسی کرده که کتاب جالبی در نوع خودش محسوب می‌شود.


 
شاعر «مرگ مهربون» یادآور شد: معمولاً همه کتاب‌هایی را که درباره مولانا نوشته می‌شود می‌خرم و می‌خوانم. این کتاب را چند روز پیش خریدم و در حال حاضر آن را می‌خوانم. کتاب شعر جالبی به چشمم نخورده که توصیه کنم در ایام تعطیلات خوانده شود ولی توصیه‌ام به خواندن کتب ادبیات کلاسیک فارسی است به ویژه مثنوی و بوستان.
 
این ترانه‌سرا ادامه داد: من از خرید هر سه این کتاب‌ها راضی‌ام. کتاب «اقتدارگرایی» بحثی جامعه‌شناسانه درباره موضوع عصبیت قبیله‌ای و سیستم حکومت‌های اقتدارگرا در قریب به هزار سال حکومت عشیره‌ای در ایران دارد. یعنی پس از حمله اعراب تا روی کار آمدن سلسله پهلوی؛ در این مدت حکومت‌هایی که در ایران مستقر بودند اغلب حکومت‌های عشیره‌ای و قبیله‌ای بودند و سیستم اجرایی و حکومتی این حکومت‌ها مبتنی بر یک نفر است و تنها یک نفر تصمیم می‌گرفته و نهادهای اجتماعی وجود نداشتند و به همین دلیل آفات اخلاقی مثل چاپلوسی، ریا، زیرآب زنی و صفاتی که یک جامعه ممکن است به آن مبتلا شود رفته رفته در طول هزار سال حکومت‌های عشیره‌ای تبدیل به ملکات اخلاقی‌ای در وجود ایرانیان شده.
 
کاکایی اضافه کرد: این بحث هم روانشناسانه و هم جامعه‌شناسانه است که این آفات چه‌طور به مردمی وارد می‌شود و چرا مردمی دردهای هزارساله را با خودشان می‌کشانند و همراه می‌برند. این کتاب به طور مثال بحث جالبی درباره متقاعد نشدن در مثلاً بحث کردن را مطرح می‌کند که طرف را وقتی متقاعد می‌کنی باز هم قانع نمی‌شود و سعی می‌کند به حاشیه برود و صورت مساله را عوض کند و قانع شدن را نمی‌پذیرد.
 


شاعر «با تو این ترانه‌ها شنیدنی است» ادامه داد: دکتر سریع‌القلم می‌گوید اختلاف در همه جای دنیا هست اما برطرف کردن اختلاف راه دارد و راه هم گفتمانی است که معمولاً وقتی به ثمر نمی‌رسد تبدیل به بحرانی بزرگ‌تر می‌شود. این‌ها نکات اخلاقی و جامعه‌شناسانه‌ای است که در کتاب اقتدارگرایی مطلوب و جذاب است.
 
کاکایی اضافه کرد: کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر» درباره فلاسفه وجودی نوشته شده. مؤلف کتاب اعتقاد دارد که ادبیات ما تحت تأثیر فلاسفه وجودی است. مؤلف کتاب می‌گوید اغلب شاعران ایران تحت تأثیر فلاسفه وجودی بودند یعنی در واقع فلاسفه‌ای که بعد از دکارت اعتقاد داشتند که انسان اصل است نه خدا.
 
کاکایی افزود: مؤلف کتاب قطعاتی از شعر معاصر ایران به ویژه قطعه سیمرغ دکتر خانلری را مثال می‌زند و تفاوتش را با نگاه عطار و سایر شعرای عارف ما بررسی کرده و اثبات کرده که تفکر دکتر خانلری مثل صادق هدایت و جلال آل‌احمد و خیلی‌های دیگر بدون این‌که بخواهند، خواسته و ناخواسته جزو تأثیرپذیرفتگان فلسفه وجودی محسوب می‌شوند. یعنی وجود انسان را بر عالم متافیزیک و معنویت ترجیح می‌دهند. در قصه سیمرغ خانلری وقتی مرغان به سیمرغ می‌رسند او را سرد و خاموش می‌بینند و چاره‌ای می اندیشند تا خودشان دست به کار بشوند. در واقع به نوعی این شعر انسان را از جبر خارج می‌کند و با تصوری که در عرفان ماست که انسان مجبور است به پیش سیمرغ و به کوه قاف برود در اینجا انسان بنا به فلسفه وجودی خودش ناچار است چاره‌ای پیدا کند تا نجات بیابد و منتظر تکلیفی از بالا نباشد تفاوت دارد. این نگاه در ادبیات ما در قصه سگ ولگرد صادق هدایت و در آثار جلال آل‌احمد و در شعر شاعران معاصر ما دیده می‌شود. لذا تأثیر فلاسفه وجودی را در ایران ذیل عنوان «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر» می‌خوانیم. این کتاب هم کتاب خوبی است که خواندنش را توصیه می‌کنم.
 


کتاب «اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار» نوشته محمود سریع‌القلم سال 93 از سوی انتشارات فرزان روز راهی بازار کتاب شد. کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر» نوشته عیسی امن‌خانی در سال 92 از سوی انتشارات علمی به چاپ رسید. کتاب «آسمان جان» نوشته دکتر نصرالله پورجوادی هم چند ماه پیش از سوی انتشارت فرهنگ معاصر به ویترین کتابفروشی ها راه یافت.
* در این باره بخوانید:
 
اسدالله امرایی
امرایی: خلوتی تهران در نوروز جان می‌دهد برای مطالعه!/ کتاب‌هایی که مترجم پیشکسوت برای مطالعه پیشنهاد می‌دهد
اسدالله امرایی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران هستم چون فکر می‌کنم بهترین زمان برای خلوت شدن تهران همین تعطیلات است. برنامه مطالعاتی‌ام را مثل قبل ادامه می‌دهم و به مخاطبان نیز پیشنهاد می‌کنم که چند کتاب ...
محمدعلی سپانلو
شاعر تهران تعطیلات را در تهران به سر می‌برد/پیشنهاد خواندن «پیش روی» دکترو از سوی سپانلو
محمدعلی سپانلو، شاعر تهران در تعطیلات عید نوروز در تهران می‌ماند و در خانه خود در خیابان جمالزاده به مطالعه می‌پردازد. او برای تعطیلات عید کتاب «پیش روی» اثر ا.ال.دکتروف را به مخاطبان پیشنهاد کرد.
 <span class=
کتاب«ایران در زمان ساسانیان» پیشنهاد نوروزی شیرین بیانی
شیرین بیانی کتاب «ایران در زمان ساسانیان» نوشته آرتور کریستین سن با ترجمه رشید یاسمى را به دلیل قرار گرفتن در فهرست منابع اصلی حوزه تاریخ به اهل کتاب برای مطالعه تعطیلات نوروزی پیشنهاد می‌کند.
<span class=
احمد اقتداری کتاب «خلیج فارس از دیرباز تا کنون» را برای نوروز پیشنهاد داد
احمد اقتداری، تاریخ‌پژوه حوزه مطالعات خلیج‌فارس کتاب «خلیج‌فارس از دیرباز تا کنون» را برای مطالعه در تعطیلات نورزو پشنهاد داد.
جواد مجابی
مجابی: تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم/کتاب «آونگ فوکو» اومبرتو اکو را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم
جواد مجابی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران می‌مانم. چند کتاب دارم که باید آنها را پس از اصلاح نهایی به ناشرانم برگردانم اما در همین تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم. این اواخر ...
<span class=
کلیات عبید زاکانی؛ پیشنهاد نوروزی مدیرعامل شهر کتاب
پیشنهاد نوروزانه مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب برای مطالعه در تعطیلات نوروز کتاب «کلیات عبید زاکانی» است.
<span class=
عبدالله انوار پیشنهاد می‌دهد کتاب‌های فلسفی بخوانید
سید عبدالله انوار، کتابشناس و از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران، مطالعه کتاب‌های فلسفی با نگارش و بیان ساده را در ایام نوروز برای مطالعه به خوانندگان پیشنهاد می‌دهد.
جمال میرصادقی
میرصادقی: جوان که بودم عید به مسافرت می‌رفتم/مطالعه هزار و یک شب پیشنهاد اوقات فراغت نوروز است
جمال میرصادقی گفت: در سال‌های جوانی تعطیلات نوروز به مسافرت می‌رفتم اما در دوران سالمندی و پیری دیگر سفر کردن برایم سخت است. به همین دلیل مثل هر سال در تهران می‌مانم و به مطالعه می‌پردازم. پیشنهادم به ...
کاوه میرعباسی
میرعباسی: تهران خلوت را بیشتر دوست دارم/ توصیه به خواندن رمانی با ترجمه فرزانه طاهری
کاوه میرعباسی گفت: دوست ندارم وقتی به مسافرت می‌روم با ازدحام روبه‌رو باشم و برای گرفتن هتل به مشکل بربخورم به همین دلیل مسافرتم را به اردیبهشت ماه موکول می‌کنم و در تعطیلات نوروز در تهران خواهم ماند....
<span class=
زیباکلام مطالعه «دکتر محمد ملکی؛ استادی برای همه فصول» را پیشنهاد می‌دهد
صادق زیباکلام، نویسنده، پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی کتاب«دکتر محمد ملکی؛ استادی برای همه فصول» را به اهالی مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌دهد.
<span class=
خلعتبری برای نوروز کتابی را که ۱۳ بار بازچاپ شده است را پیشنهاد داد
اللهیار خلعتبری برای مطالعه در نوروز کتاب «مقاومت شکننده، تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا وقوع انقلاب اسلامی» اثر جان فوران با ترجمه احمد تدین را پشنهاد داد.
<span class=
پیشنهاد شاعر جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم، برای مطالعه نوروزی
پاسخ ابوالقاسم حسینجانی به دو پرسش «بهترین کتابی که در سال 1393 خوانده‌اید» و «پیشنهاد شما برای مطالعه در ایام نوروز چیست؟»، تنها یک کلمه است ...
میرجلال‌الدین کزازی
کزازی: تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم و «نفحات الانس» جامی را ورق می‌زنم
میرجلال‌الدین کزازی گفت: من در تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم و کتاب «نفحات الانس» اندیشمند، سخنور و نهان‌گرای نامبردار ایرانی نوالدین عبدالرحمان جامی را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم تا در این روزها آن را ...
حسن میرعابدینی
میرعابدینی: با خواندن دو کتاب کاری می‌کنم کارستان/«داستان پسامدرنیستی» و «جمهوری جهانی ادبیات» را می‌خوانم
حسن میرعابدینی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران هستم و می خواهم مطالعه کنم. همین روزها شروع به خواندن دو کتاب «داستان پسامدرنیستی» و «جمهوری جهانی ادبیات» کرده‌ام که هر دو کتاب خوبی‌اند.
محمود معتقدی
معتقدی: دید و بازدید عید تهران را بدون آلودگی هوا تجربه کنیم/کتاب «پنج اقلیم حضور» را در نوروز می‌خوانم
محمود معتقدی گفت: با این‌که چند روز از تعطیلات نوروز را گذرانده‌ایم هنوز برای سفر عید برنامه‌ریزی خاصی نکرده‌ام. شاید قدری کوهنوردی در تهران حالم را جا بیاورد و در دید و بازدید عید تهران را بدون آلودگی ...
<span class=
مطالعه رمان‌های تاریخی، پیشنهاد مجتهدزاده در تعطیلات نوروز
پیروز مجتهدزاده، جغرافیدان، محقق و کارشناس مسائل سیاسی، مطالعه رمان‌های تاریخی، اجتماعی و ادبی را در ایام تعطیلات نوروز به اهل کتاب توصیه کرد.
<span class=
آل داوود «خواب آشفته نفت» را در تعطیلات نوروزی توصیه می‌کند
سید علی آل داوود، پژوهشگر متون قدیمی و نسخ خطی مجموعه چهارجلدی «خواب آشفته نفت» را برای مطالعه در تعطیلات نوروز پیشنهاد می‌دهد.
<span class=
پرویز شهدی: مجموعه داستان «آدم‌ها» نوشته احمد غلامی را بخوانید
پرویز شهدی گفت: در ایام نوروز من و همسرم چند روز به زادگاهم مشهد می‌رویم. البته بقیه تعطیلات در تهران می‌مانیم چون می‌خواهیم در 10 یا 12 روز تهران را بدون آلودگی صوتی و هوا تجربه کنیم. من به مخاطبانی ...
<span class=
حجت‌الاسلام خسرو پناه: «سکولاریسم نقاب‌دار» را ویرایش می‌کنم/ «معمای زمان و حدوث جهان» را بخوانید
حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، نویسنده و رئیش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره کتاب مورد مطالعه خود در ایام تعطیلات نوروز گفت: در ایام نوروز قصد دارم کتاب «سکولاریسم نقاب‌دار» را ویرایش کنم.
جعفر ابراهیمی (شاهد)
جعفر ابراهیمی: نوروز اردبیل هستم/ آثاری از استاد کدکنی را خوانده‌ام
جعفر ابراهیمی(شاهد) گفت: تعطیلات نوروز را در آستارا و اردبیل به سر بردم و کتاب «دفتر روشنایی»(از میراث عرفانی) نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی را خواندم که انصافاً کتاب درخشان و خوبی بود.
ابراهیم خدایار
خدایار: کرج اولین جایی بود که رفتم/ در نوروز نگاهی تطبیقی به منطق الطیر و لسان‌الطیر عطار نیشابوری داشته‌ام
ابراهیم خدایار گفت: تعطیلات نوروز از تهران به کرج رفتم تا پدر و مادرم را ببینم که این جابه‌جایی هم یک سفر کوچک به حساب می‌آید. من در این تعطیلات نگاهی تطبیقی به منطق الطیر و لسان‌الطیر عطار نیشابوری داشته‌ام....
<span class=
حبیبی: «قانون» ابن‌سینا را تصحیح می‌کنم/ آثار بزرگان فلسفه را بخوانید
نجفقلی حبیبی‏، مؤلف و استاد فلسفه درباره کتاب‌های مورد مطالعه خود در ایام تعطیلات نوروز گفت: قصد دارم در تعطیلات بر روی ویرایش و تصحیح چند کتاب فلسفی کار کنم.
<span class=
دیباج: در ایام نوروز «قرآن» می‌خوانم/ «قرآن» مهم‌ترین کتاب فلسفه اسلامی است
دکتر موسی دیباج، مولف و استاد‌یار گروه فلسفه دانشگاه تهران درباره کتاب مورد مطالعه خود در ایام نوروز گفت: قصد دارم اگر توفیق رفیق راهم باشد کتاب و کلام خدا «قرآن» را مطالعه و تلاوت کنم.
احمد ابومحبوب
ابومحبوب: «زمستان» اشتاین بک را در آغاز بهار تجربه کردم/ نوبل خوانی در تهران
احمد ابومحبوب گفت: تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای در خانه ماندن و رسیدگی به کارهای نیمه تمام است اما در این تعطیلات علاوه بر رسیدن به کارهای نیمه تمام قصد دارم رمان «زمستان» اثر جان اشتاین بک را نیز بخوانم....
ابوتراب خسروی
خسروی: تعطیلات در شیراز می‌مانم و «قصص العلما» را می‌خوانم
ابوتراب خسروی گفت: تعطیلات عید در شیراز می‌مانم و کتابی درباره رویکرد و نگاه روحانیت در دوره قاجار خواهم خواند.
<span class=
تورق «جشن‌نامه دکتر محمدعلی موحد» پیشنهاد نوروزی اکبر ایرانی
اکبر ایرانی برای مطالعه در تعطیلات نوروز «جشن‌نامه دکتر محمدعلی موحد» را توصیه می‌کند. این کتاب پربرگ و بار از آثار بزرگان ادب و تاریخ است.
<span class=
خواندن ترانه‌های بهاری توصیه نصرالله حدادی در ایام نوروز
نصرالله حدادی، تهران‌شناس و تاریخدان، کتاب «آتش کاروان» از سروده‌های بیژن ترقی، شاعر درگذشته کشورمان را برای ایام نوروز به اهالی مطالعه پیشنهاد می‌دهد.
<span class=
راشدمحصل، مطالعه دینکرد را پیشنهاد می‌دهد
محمدتقی راشدمحصل، محقق تاریخ ایران باستان، کتاب دینکرد 5 و 6 و 7 را که با تحقیقات و پژوهش‌های او ارتباط نزدیکی دارد برای مطالعه نوروزی توصیه می‌کند.
کیومرث منشی‌زاده
منشی‌زاده: دنیا را هم به من بدهند رها می‌کنم و به کرمان می‌روم/ توصیه به مطالعه «دن کیشوت» شاهکار پس از اختراع خط!
کیومرث منشی‌زاده گفت: در روزهای تعطیل کتاب «دن کیشوت» را بخوانید. هم فرصت دارید و هم فراغت لازم که در این روزها «دن کیشوت» را به پایان ببرید. من هم در سفرم و در کرمان به سر خواهم برد.
محمدهاشم اکبریانی
اکبریانی: بجنورد و فریدون‌کنار مقصدهایم در نوروزند/ پیشنهاد همجواری با «دیوار» در تعطیلات عید
محمدهاشم اکبریانی گفت: ایام نوروز را در زادگاهم بجنورد و همچنین شهر فریدون‌کنار به سر می‌برم و کتاب «دیوار» نوشته علیرضا غلامی را می‌خوانم و مطالعه همین کتاب را به خوانندگان پیشنهاد می‌کنم.
محمود حسینی‌زاد
حسینی‌زاد: تعطیلات عید را در نوشهر سپری می‌کنم/ تاریخ بیهقی بخوانید
محمود حسینی‌زاد گفت: تعطیلات عید چند روزی به شمال می‌روم و یک سفر خارج از کشور هم در پیش دارم. اگر خوانندگان می‌خواهند از متون کلاسیک کتابی را در سفر همراه خود ببرند و مطالعه کنند تاریخ بیهقی، تاریخ طبری...
فرزانه طاهری
طاهری: «روزها در راه» حاوی تلخی‌ها و فراز و فرودهای زندگی مسکوب/کتابی که مترجم کارور پیشنهاد می‌کند
فرزانه طاهری گفت: تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم، چه جایی برای تعطیلات از تهران بهتر وجود دارد؟ برای مطالعه نوروزی مخاطبان کتاب «روزها در راه» شاهرخ مسکوب را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم.
علیرضا طبایی
طبایی: شیراز آمیخته به شعر است/اگر به فارس می‌روید گلستان بخوانید
علیرضا طبایی گفت: تعطیلات نوروز به مسافرت می‌روم و برای مسافرتم نیز شهر شیراز را انتخاب کرده‌ام. پیشنهاد می‌کنم که مخاطبان در این تعطیلات گلستان سعدی و سپس دیوان حافظ را بخوانند.
عبدالعلی دستغیب
دستغیب: نمایندگان روشنفکری ما اشتباه کردند/کتاب دیجیتال بهتر از کتاب کاغذی است
عبدالعلی دستغیب که چند ماه پیش به زادگاهش شیراز سفر کرد تعطیلات عید نوروز هم در شیراز می‌ماند و به گفته خودش شاید تابستان به تهران بازگردد. او معتقد است که به جای کتاب کاغذی مخاطبان و خوانندگان در هر ...
<span class=
«واحد در ادیان» توصیه عماد افروغ برای مطالعه نوروزی
عماد افروغ، نویسنده، سیاست‌مدار ایرانی، کتاب «واحد در ادیان» نوشته فردریک کاپلستون با ترجمه سید محمود یوسف‌ثانی را که اثر مورد علاقه اوست برای مطالعه در ایام نوروز توصیه می‌کند.
 
<span class=
بقایی: «نگرش‌های ایرانی» را در تعطیلات بخوانید
محمدبقایی، پژوهشگر فلسفه و اقبال‌شناس به اهالی قلم و کتاب پیشنهاد داد در ایام نوروز خود دست به قلم شده و همراه با تحولات طبیعت بنویسند.
شهاب مقربین
مقربین: رمان «دشمنان» سینگر را پیشنهاد می‌کنم
شهاب مقربین گفت: تعطیلات نوروز چند روز به زادگاهم اصفهان سفر می‌کنم تا خانواده‌ام را ببینم و رمان «دشمنان» را می‌خوانم و همین رمان را نیز به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم.

 
 
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها