شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸
مسجدجامعی: ایده‌های ارائه شده در «روستای دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» ظرفیت تبدیل به یک سند فرهنگی فرا ملی را دارد

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره طرح‌های «روستای دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» گفت: اگر مجموعه ایده‌های رسیده‌ از شهرهای مختلف تدوین شود به سند مهمی تبدیل خواهد شد، سندی که کارکرد آن از سطح ملی هم فراتر می‌رود و می‌تواند به عنوان یک سند فرهنگی در مراکز مربوط به فرهنگ و کتاب ثبت شود.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی  شهر تهران در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره طرح‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در حوزه کتاب اظهار کرد: طرح‌های «روستای دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» تفکری است که به ایده‌های جدید توجه نشان می‌دهد و از این جهت بسیار مغتنم است.

وی با تأکید بر لزوم تعریفی جدید از موضوع کتاب در زندگی اجتماعی امروز گفت: در شرایط امروز که شهرها گسترش پیدا کرده، مناسبات شهری، مدنی و رفتاری متنوع شده و هویت‌ها متکثر شده، انسان به وسایل جدید و مناسبت‌های جدید فکر می‌کنند و ساز و کارهای نوینی در زندگی و کار انسان حاکم شده؛ طبعا لازم است که با ارائه ایده‌های نوین نسبت به موضوع کتاب‌ هم تعریفی نوین به عمل بیاید و بر اساس آن، رویکردهای عملیاتی و اجرایی به کار بسته شود.

مسجدجامعی  ادامه داد: در همین جهت طرح‌های «روستای دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» ارائه شد و از شهرهای مختلف کشور خواسته‌ شد که تلاش کنند و رویکردهای خودشان را که موجب بسط فکر و اندیشه و زبان و بالاخره کتاب می‌شود بیان کنند. از آنجا که مجموعه ایده‌های ارائه شده، طرح‌هایی ابتکاری و متناسب با شرایط مختلف محلی، شهری و منطقه‌ای است، بسیار جالب توجه بوده است.

عضو شورای اسلامی  شهر تهران با اشاره تنوع طرح‌های ارائه شده گفت: در نشست داوری این طرح‌ها و ایده‌ها با انبوهی از ایده‌های جدید و بکر از نقاط مختلف کشور مواجه بودیم و دیدیم چه ظرفیت‌های پنهانی برای بسط فکر ایرانی، کتاب ایرانی و زبان ایرانی وجود دارد. امید دارم که مجموعه این طرح‌ها و ایده‌ها شرایط بهتری را برای آینده کتاب به وجود می‌آورد.

وی یادآور شد: ما پیشترها بحث انتخاب تهران به عنوان پایتخت جهانی کتاب را مطرح می‌کردیم و شرایط انتخاب شدن را هم داشتیم که اگر دوستان بعدی پیگیری می‌کردند، شاید ما این مرحله را هم پشت سر گذاشته بودیم. ولی به هرحال آن تجربه مقدمه‌ای شد برای اینکه در کشور خودمان پایتخت کتاب را انتخاب کنیم.

مسجدجامعی یکی از ویژگی‌های بارز طرح‌های «روستای دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» را تلاش شهرهای کمتر مطرح شده برای تصاحب روستای برتر و پایتخت کتاب ایران عنوان کرد و گفت: اگر مجموعه ایده‌های رسیده‌ از شهرهای مختلف تدوین شود به سند مهمی تبدیل خواهد شد، سندی که کارکرد آن از سطح ملی هم فراتر می‌رود و می‌تواند به عنوان یک سند فرهنگی در مراکز مربوط به فرهنگ و کتاب ثبت شود.

عضو شورای اسلامی  شهر تهران درباره لزوم پرداختن به موضوع کتاب در شهرهای مختلف گفت: کتاب محور عمده انتقال اندیشه‌هاست، آشنایی‌هاست، پیوندها و زمینه‌ساز شکل‌گیری و ساماندهی افکار است؛ اگر گذشته را مبنا قرار دهید و آینده را درنظر داشته باشید و شرایط موجود را تحلیل کنید، نقطه وصل سه حوزه گذشته، حال و آینده «کتاب» است و از این روست که پرداختن به حوزه کتاب، پرداختن به حوزه اندیشه، تفکر و آینده‌نگریست.

وی تصریح کرد: به این لحاظ است که ما زمینه و زیر ساخت هرگونه توسعه و پیشرفت را در پرداختن به کتاب و مطالعه و اندیشه می‌بینیم و ارائه و اجرایی کردن طرح «روستای دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» در جهت تکمیل این رویکردهاست.

مسجدجامعی در ادامه درباره کم شد فاصله شهرها و روستاها در دنیای امروز گفت: امروزه با ییشرفت علم و گسترش امکانات رسانه‌ای شهرها و روستاها با همدیگر پیوستگی دارند و حتی کشورها هم پیوستگی‌شان به گونه‌ای است که دنیا به یک روستا تبدیل شده؛ بنابر این ما در حوزه اندیشه و فکر دیگر روستا و شهر نداریم و محدودیت‌های جمعیتی و جغرافیایی و بعد از آن مسائل معیشتی و سطح تولید است که مبنای تقسیم‌بندی شهرها و روستاها قرار گرفته است.

عضو شورای اسلامی  شهر تهران با اشاره به اهمیت کتابخانه‌های روستایی گفت: شاید لازم باشد با توجه به رویکردهای توسعه‌ای و نظام‌های اقتصادی و معیشتی آنها به برخی از امور بیشتر توجه شود و گرایش‌های مطالعه در بعضی زمینه‌ها بیشتر باشد. اما به نظر من رویکرد عمومی و تخصصی در شهر و روستا چندان فاصله‌ای با یکدیگر ندارد و در سطوح میانی است که می‌توانیم به اولویت‌ برخی از کتاب‌ها در روستاها توجه بیشتری نشان دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها