چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
کتابخانه مركز بررسی‌های اسلامی؛ میراث ماندگار خسروشاهی

«مركز بررسی‌های اسلامی» در دهه 50 شمسی، توسط زنده‌یاد سیدهادی خسروشاهی در حوزه علميه قم تأسيس شد و کتابخانه عمومی مرکز با هزینه شخصی آن مرحوم، ساخته و در مهرماه ۱۳۹۴ مصادف با عید سعید غدیر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، «مركز بررسی‌های اسلامی» با هدف نشر و اشاعه فرهنگ و تفكر اسلامی در مقیاس جهانی، در دهه 50 شمسی، توسط زنده‌یاد سید‌هادی خسروشاهی در حوزه علمیه قم تأسیس شد و به‌عنوان یكی از واحدهای فرهنگی - علمی وابسته به حوزه، فعالیت‌های خود را در عرصه‌های مختلف آغاز كرد. این مجموعه در نخستین گام‌، به ارائه برنامه‌هایی در ساحت اندیشه اسلامی و عرضه و نشر کتاب‌ پرداخت.
 
سیدمحمود خسروشاهی مدیر «مرکز بررسی‌های اسلامی» و تولیت کتابخانه آن درباره این مرکز به خبرنگار ایبنا گفت: اعضای هیئت مؤسس مرکز که از دهه 70 همکاری خود را آغاز کردند، عبارت‌اند از: حجت‌الاسلام‌ دکتر سید محمد ثقفی، حجت‌الاسلام‌ محمدجواد حجتی کرمانی، حجت‌الاسلام‌ مرحوم آقای داود الهامی، حجت‌الاسلام‌ مصطفی بروجردی و استاد محمدصادق الحسینی.
 
وی ادامه داد: این موسسه در دوران قبل از انقلاب، به علت مخالفت ساواك، ثبت نشد و سرانجام در سال 1379 با موافقت «وزارت ارشاد اسلامی» به ثبت رسمی رسید. «مرکز بررسی‌های اسلامی» بر اساس اساسنامه، یکی از اهدافش را تأسیس كتابخانه‌های تخصصی یا تحقیقاتی و عمومی تعریف کرده است.
 
خسروشاهی اضافه کرد: با الطاف الهی و عنایت اهل‌ بیت (ع) کتابخانه عمومی مرکز با هزینه شخصی مرحوم خسروشاهی ساخته و در مهرماه ۱۳۹۴ مصادف با عید سعید غدیر افتتاح شد و در خدمت اقشار مختلف قرار گرفت.
 

مدیر «مرکز بررسی‌های اسلامی» یادآور شد: این كتابخانه در زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع و 3600 متر زیربنا در 3 طبقه در منطقه پردیسان قم واقع شده است که متأسفانه با وجود مراکز متعدد علمی، کتابخانه‌ای عمومی برای این منطقه تدارک دیده نشده بود. بنابراین کتابخانه عمومی «مرکز بررسی‌های اسلامی» از این حیث، یک امکان ویژه برای منطقه پردیسان قم محسوب می‌شود.
 
مشخصات كتابخانه «مركز بررسی‌های اسلامی»
كتابخانه «مركز بررسی‌های اسلامی» دارای مشخصات و امكاناتی است كه جوابگوی نیازهای اهل علم است و می‌تواند نمونه‌ای از یك مركز فرهنگی با استاندارد بین‌المللی به شمار آید. این كتابخانه عمومی در 3 بخش زیرزمین، همكف و طبقه اول ساخته‌شده است.
 
زیرزمین آن با مساحتی بالغ بر 1278 متر، شامل بخش‌های مخزن كتاب، با ظرفیت 100 هزار جلد كتاب است و سالن آمفی‌تئاتر - كنفرانسی با ظرفیت 100 نفر  در 200 مترمربع در زیرزمین تدارک دیده شده است.
 
طبقه همكف یا سالن مطالعه، شامل سالن مطالعه آقایان با ظرفیت اولیه 160 نفر با حدود 320 مترمربع، سالن مطالعه بانوان با ظرفیت 160 نفر در بیش از 325 مترمربع و مخزن باز با بیش از 4000 جلد کتاب است.
 

طبقه فوقانی این مرکز متشکل از اتاق محققین است كه جهت سكونت و استفاده محققینی كه بخواهند در محل كتابخانه اقامت نمایند، پیش‌بینی و ساخته‌ شده است. بخش اداری كتابخانه «مركز بررسی‌های اسلامی» در همین طبقه شامل دفتر مدیریت و 6 اتاق، در 180 مترمربع واقع شده است.
 
تولیت کتابخانه «مركز بررسی‌های اسلامی» در ادامه این گزارش تصریح کرد: مرحوم استاد خسروشاهی مؤسس این مجموعه، كتابخانه شخصی خود را كه مشتمل بر ده‌ها هزار جلد كتاب، نشریه، اسناد تاریخی، عكس و منابع آرشیوی است، برای استفاده در این کتابخانه قرار داده‌ است.
 
به گفته فرزند زنده‌یاد خسروشاهی، ازجمله شخصیت‌ها، نهادها و مراکز فرهنگی که آثار و کتاب خود را به کتابخانه «مرکز بررسی‌های اسلامی» اهدا کرده‌اند، می‌توان به آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، مرحوم شیخ محمدمهدی آصفی (اهدای کامل کتابخانه شخصی)، مرحوم حجت‌الاسلام‌ شیخ عیسی اهری (اهدای کامل کتابخانه شخصی)، مرحوم حجت‌الاسلام آقای شیخ‌هادی فقهی (اهدای کتابخانه شخصی)، آستان قدس رضوی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر، مرکز مطالعات سیاسی، انتشارات سوره مهر، انتشارات سروش، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مرکز الدراسات الوحده العربیه بیروت، مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، موسسه کتابشناسی شیعه، شرکت سهامی انتشار، موقوفه دکتر افشار، موسسه اطلاعات، جامعه‌المصطفی، دانشگاه ادیان و مذاهب و ده‌ها شخصیت و نهاد فرهنگی و سیاسی، اشاره کرد.
 
فعالیت‌های «مركز بررسی‌های اسلامی»
1- واحد تحقیقات و پژوهش:
جمع‌آوری و تدوین آثار علامه طباطبائی؛ بیش از 20 جلد در 10 مجلد. جمع‌آوری و تدوین آثار استاد سید‌‌هادی خسروشاهی. جمع‌آوری و تحقیق آثار سید جمال‌الدین اسدآبادی در 10 جلد. تهیه مجموعه حركت‌های اسلامی معاصر که بیش از 12 جلد آن تاکنون منتشرشده است. مجموعه اسناد انقلاب اسلامی در 10 جلد و مجموعه آثار استاد سید غلامرضا سعیدی در 10 جلد.
 

2- واحد تاریخ، اسناد و خاطرات:
اسناد و خاطرات علمای آذربایجان و تاریخ خاندان خسروشاهی، زندگی و مبارزه شیخ محمد خیابانی، زندگی و مبارزه ثقه الاسلام تبریزی، اسناد وزارت خارجه انگلیس درباره سید جمال‌الدین اسدآبادی، اسناد وزارت خارجه ایران درباره سید جمال‌الدین اسدآبادی، زندگی و اندیشه علامه محمدتقی قمی، یادواره آیت‌الله سیدابوالقاسم كاشانی، یادواره شهید سیدمجتبی نواب صفوی، یادنامه امام موسی صدر، یادنامه علامه امینی، اسناد ساواك درباره استاد سید‌هادی خسروشاهی و خاطرات استاد سید‌هادی خسروشاهی در 40 جلد.
 
3- واحد فناوری اطلاعات:
راه‌اندازی سایت استاد خسروشاهی www.khosroshahi.org، راه‌اندازی سایت مرکز بررسی‌های اسلامی www.iscq.ir، راه‌اندازی سایت دفتر حفظ و نشر آثار و اندیشه‌های استاد سید‌هادی خسروشاهی (ره)، نرم‌افزار مجموعه‌ای از آثار استاد خسروشاهی با همكاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و نرم‌افزار آثار سید جمال‌الدین حسینی با همکاری مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی.
 

4- واحد نشریات:
نشریه بعثت: سال شروع از 1358 به مدت 40 سال انتشار مستمر. فصلنامه تاریخ و فرهنگ معاصر، 24 شماره از سال 1371 به مدت 6 سال و ویژه‌نامه‌های تاریخ و فرهنگ معاصر (3 مجلد).
 
5- واحد انتشارات:
الف) مركز بررسی‌های اسلامی: چاپ بیش از 30 عنوان كتاب به زبان‌های: فارسی، عربی، انگلیسی و آلمانی.
ب) كلبه شروق: چاپ بیش از 75 عنوان كتاب.
ج) مركز فرهنگی اسلامی اروپا (رم – ایتالیا): چاپ و نشر 165 كتاب و نشریه و رساله و مجله به زبان‌های: فارسی، ایتالیایی، عربی، انگلیسی و فرانسه.
د) دارالهدف و مكتبه الشروق مصر - قاهره:  تألیف و تحقیق و یا همكاری در نشر 50 جلد كتاب و رساله درباره تشیع و اهل‌بیت (ع) و تاریخ معاصر در قاهره.
 

بعد از بازدید از بخش‌های مختلف کتابخانه، خسروشاهی اضافه کرد: علاوه بر نشر کتاب از سوی واحد انتشارات مرکز، با موسسات و نشرهای دیگری از قبیل دارالعلم، دارالفكر، دارالتبلیغ، شفق، نسل جوان، خرم، بوستان كتاب، موسسه کتابشناسی شیعه، بعثت، دانشگاه ادیان و مذاهب، امام عصر (عج)، موسسه اطلاعات، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، شركت سهامی انتشار، مركز اسناد انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی، وزارت امور خارجه و احسان و همکاری و مشارکت داشته‌ایم.
 
وی در پایان گفت: «مركز بررسی‌های اسلامی» تاكنون توانسته است متون یا آثار مفید و ارزشمندی را به زبان‌های مختلف، ترجمه و چاپ و منتشر کند كه از آن جمله می‌توان به قرآن مجید، نهج‌البلاغه، زندگانی پیامبر (ص)، اصل و اصول شیعه، برهان قرآن، انجیل برنابا، محمد در آیینه اسلام، اسلام چیست؟ به زبان انگلیسی، قرآن مجید، اسلام و محمد (ص) به زبان آلمانی و قرآن مجید، نهج‌البلاغه، و حدیث الغدیر به زبان عربی اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها