شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
وعده ارتقا زیرساخت‌های «پُست کتاب»/ تخصیص باجه ویژه شرایط را بهتر می‌کند

در پی گزارش ایبنا درباره نابسامانی‌های اخیر «پست کتاب»، همزمان با آغاز فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نشستی با حضور مسئولان اداره کل پست، معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان اردبیل و ناشران استانی مشارکت‌کننده در نمایشگاه، با هدف تشریح خدمات پستی و ضوابط و شیوه همکاری‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، به دنبال انتشار گزارشی در ایبنا (اینجا) درباره نابسامانی‌های اخیر سامانه «پست کتاب» همزمان با آغاز فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نشستی با حضور مسئولان اداره‌کل پست، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و ناشران استانی مشارکت‌کننده در نمایشگاه، با هدف تشریح خدمات پستی و ضوابط و شیوه همکاری‌ها برگزار شد.

مهران ناظر، معاون اجرایی اداره‌کل پست استان اردبیل، در این نشست اظهار کرد: برخی نارسایی‌ها در شرایط همه‌گیری کرونا به این سبب اتفاق افتاده است که حجم مرسولات چندین برابر شد، درحالی‌که زیرساخت برای پاکت تعریف شده بود و نه خرید اینترنتی.
 
وی با بیان اینکه زیرساخت‌های جدیدی تعریف شده و در حال توسعه است، تصریح کرد: در ارسال مراسلات، همچنان «پست پیشتاز» در اولویت است و چنان‌که متقاضی، درخواست دریافت بسته در زمان کمتری را مد نظر داشته باشد، می‌تواند با مقداری هزینه بیشتر، از «سرویس ویژه» بهره بگیرد.
 
ناظر افزود: در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، شرکت پست، طبق قرارداد، پذیرش و توزیع کتاب‌ها را بر عهده گرفته که اتفاقی مبارک و اعتباری است در خدمت قشر فرهنگی جامعه.
 
وی با تأکید بر اینکه افزایش ترافیک فروش کتاب، سبب خرسندی خواهد بود، افزود: اصلی‌ترین بخش کار در سطح استان، توزیع است و ناشران عضو، ملزم خواهند بود در بخش پذیرش سفارش، به نحوه لفاف‌بندی و جمع‌آوری و تحویل به پست دقت لازم را داشته باشند.

نمایشگاه مجازی کتاب فرصت مناسبی برای بهره‌برداری علاقه‌مندان کتاب است
یاسر محمدپور، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز اظهار کرد: یکی از مزایای شرایط کرونایی، استفاده مفید از ظرفیت‌های فضای مجازی است و نخستین نمایشگاه مجازی کتاب نیز یکی از همین رویدادهاست که گرچه ممکن است در گام نخست مواردی پیش آید و نواقصی داشته باشیم، اما امید می‌رود از این پتانسیل‌ها استفاده بیشتری ببریم؛ ضمن اینکه، در بحث نمایشگاهی فرصت‌ها برای خریدار بیشتر است و امید می‌رود علاقه‌مندان از این ظرفیت بهره لازم را ببرند.
 
وی افزود: در این رویداد فرهنگی و ملی، «شرکت پُست» پل ارتباطی بین مصرف‌کننده و تولیدکننده است و امیدواریم این ارتباط تعمیم یابد و هم‌افزایی و همفکری و تعامل ادامه داشته باشد.
 
محمدپور با اشاره به قرارداد بین موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و شرکت ملی پست، گفت: هزینه پستی حداقل تا 50 هزار تومان رایگان بوده و به وزن نیز اشاره‌ای نشده است؛ با این وجود با احتساب تخفیف 20 درصدی در عرضه کتاب، به نظر می‌رسد اگر بسته‌بندی به عهده ناشر گذاشته شود، صرفه اقتصادی نداشته باشد.
 
عزیز احدی، مدیر انتشارات محقق اردبیلی نیز اظهار کرد: در زمینه ارسال کتاب و مطبوعات در سطح کشوری نواقصی داریم که امید می‌رود شرایط به نحو مطلوب‌تری بهبود یابد؛ ازجمله اینکه پیشتر طبق بخشنامه‌ای برای ارسال مطبوعات و کتاب، 30 درصد تخفیف داشتیم و امروز اجرا نمی‌شود.
 
تخصیص باجه ویژه به بهبود شرایط پست کتاب کمک می‌کند
محمد پورعلی، رئیس اداره امور پستی و سرویس‌های نوین پست استان اردبیل نیز تصریح کرد: در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، قطعاً به نحو مطلوب نقش خود را ایفا می‌کنیم و به این منظور، جمع‌آوری سفارش‌ها، پس از ثبت در سامانه، ازسوی همکاران صورت خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود توزیع به حدود 15 هزار بسته برسد که سعی بر این است تا این خدمات به نحو کِیفیِ مطلوبی انجام شود.
 
وی اضافه کرد: به این سبب که بسته‌بندی کارتونی هزینه بیشتری دارد، برای کتاب، لفاف پلاستیکی یا حباب‌دار برای مرسولاتی با حداکثر 10 و حداقل 2 کیلوگرم وزن در نظر گرفته شده است و اگر نیاز به بسته‌بندی و تسمه‌کشی داشته باشد، هزینه آن بر عهده ناشر خواهد بود که البته در زمینه مطبوعات و کتاب، پست هم تخفیفاتی در سرویس‌های خود دارد.
 
پورعلی ادامه داد: در این دوره، سرویس با اولویت کتاب ارائه می‌شود. ما در روزهای تعطیل هم فعال هستیم و برای خدمات کیفی‌تر، بخش خصوصی نیز یاری می‌رساند. ضمن اینکه اگر گیرنده در مقصد نباشد، سفارش تا 10 روز در پست به امانت خواهد ماند.
 
وی افزود: بسته‌ها و سفارش‌ها را شعبات و ادارات سطح شهر نیز جمع‌آوری می‌کنند؛ البته این فرایند فعلاً تا 6 بهمن تعریف شده و تا جایی که سفارش در سامانه اتفاق می‌افتد، همین روند برقرار خواهد بود اما سرویس‌دهی در دو سامانه «gateway» و «ebazar» همیشگی است و شرایط مطلوبی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد؛ با این وجود به نظر می‌رسد تخصیص باجه ویژه کتاب ضروری بوده و به بهبود شرایط پست کتاب کمک کند.
 
رئیس اداره امور پستی و سرویس‌های نوین پست استان اردبیل تصریح کرد: در شرایط معمولِ همیشه، شرکت‌های موازی با پست، هزینه بیشتری دریافت می‌کنند و اگر مشتریان به شکل مستقیم با پست در تعامل باشند، در راستای تقویت فرهنگ و حمایت از ناشران و کتابخوان‌ها، شرایط و سرویس‌های بهتری در انتظارشان خواهد بود و پخش روستایی نیز در اسرع وقت انجام خواهد شد.
 
وی گفت: به فرض، اگر مرسوله‌ای با وزن 2 کیلوگرم از طریق سفارش معمولی به تهران پست شود، هزینه ارسال آن 12 هزار و 600 تومان خواهد بود؛ اما اگر این مرسوله، کتاب باشد، هزینه ارسال آن 5800 تومان تمام می‌شود که با تخفیف بیش از 50 درصد به 3900 تومان می‌رسد؛ که مبلغ ناچیزی است.
 
پورعلی با بیان اینکه پست نیز نیازمند سوبسید بیشتری است تا خدمات بهتری را در راستای کم کردن هزینه‌ها، ترافیک، آلودگی و رفت‌و‌آمد ارائه دهد، اظهار کرد: امسال درآمد پست 15 میلیارد تومان بوده است؛ در حالی که هزینه‌هایش طبق بررسی‌های اولیه به 30 میلیارد تومان می‌رسد.
 
ثبت آدرس درست و کد پستی منطبق با آن، روند ارسال را تسریع می‌کند
مرادزاده، مسئول ارزیابی اداره پست اردبیل نیز اظهار کرد: در صورت تحویل حضوری، بسته‌بندی کتاب باید شفاف و محتویات آن مشخص باشد؛ در غیر این‌صورت «مطبوعه» محسوب نمی‌شود و مشمول مقررات اقلام دیگر خواهد بود؛ ضمن اینکه بسته‌بندی باید به شکلی باشد که کتاب آسیب نبیند؛ زیرا سلامت بسته، مهم است.
 
وی با تأکید بر اینکه الصاق بارکدِ تکراری، قابل قبول نیست، افزود: اگر ثبت سفارش درست انجام شود و همان روزی که ثبت صورت گرفت، بسته‌ها تحویل پست شود، سرعت کار بیشتر خواهد بود.
 
مرادزاده با بیان اینکه آدرس نادرست و ناهمخوانی نشانی و کد پستی از معضلات همیشگی پست است، گفت: اگر آدرس‌نویسی به شیوه درستی صورت نگیرد، هم اداره پست، هم فرستنده و گیرنده درگیر قضیه خواهند شد؛ با این حال، در صورت بروز مشکل، با ثبت نظر در سایت eop.post.ir، رسیدگی و پاسخگویی در کمتر از نیم ساعت انجام می‌گیرد و بسته در هر شرایطی، تا مرحله امضای گیرنده، قابل رهگیری است.
 
بنا به این گزارش، مقرر شد اداره‌کل پست استان اردبیل، برای معرفی خدمات پستی، جلسه‌ای با کتابفروشان و ناشران سطح استان برگزار کند تا علاقه‌مندان بتوانند با هزینه کمتر و فراغ خاطر بیشتر از این خدمات بهره لازم را ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها