یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
«قاف»؛ کافه‌ای که کتابفروشی شد

کتابسرای «قاف» این روزها در حاشیه بلوار وکیل‌آباد مشهد خودنمایی می‌کند؛ جایی که تا همین 6 ماه پیش تنها یک کافه‌سرای سنتی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در حاشیه بلوار وکیل‌آباد مشهد، کمی پایین‌تر از بوستان بزرگ ملت و در میان هیاهوی خودروها، در کنار فروشگاه‌های بزرگ از اجناس مختلف و لابه‌لای فست فودها و رستوران‌های مختلف، این روزها تابلوی «کتابسرای قاف» خودنمایی می‌کند.
 
این کتابفروشی در یکی از مناطق غربی مشهد و جایی که چنان کتابفروشی زیادی در اطرافش نیست، واقع شده است؛ در یکی از پرترددترین و پرسروصداترین خیابان‌های مشهد که حرکت خودروها تقریبا در همه ساعات شبانه‌روز جریان دارد، اما همین که وارد این کتابفروشی می‌شوید، سکوت و آرامشی دلپذیر و فضای متفاوتی نسبت به بیرون کتابفروشی تجربه می‌کنید.
 
 
وقتی لذت قدم زدن و بودن در کنار کتاب و فضای این کتابفروشی برایتان دوچندان و جذاب‌تر می‌شود که بدانید این محل قبل از کتابسرا، یک کافه سنتی بوده با درآمد بسیار بیشتر از الان. یعنی یک تفکر فرهنگی و ترویج کتابخوانی و مطالعه توانسته بر فکر اقتصادی غلبه کند. به بیان دیگر مدیریت این فضا فعلا توانسته کتاب را بر کباب ترجیح دهد.

در کتابفروشی قاف که قدم می‌زنی، دیواری را در مقابل چشمانت مشاهده می‌کنی که روی آن خطی از شعر معروف قیصر امین پور نقش بسته است و همین دلیل نامگذاری این کتابسرا است: «و قاف حرف آخر عشق است».
 
 
فضاآرایی خاص، طراحی‌های زیبا بر در و دیوارها، چیدمان مناسب کتاب‌ها با دیزاینی متفاوت،  وجود آثار هنر‌های سنتی مانند میناکاری و هنرهای دستی هنرمندان، جذابیت رنگ‌ها و تصاویر کارتونی در بخش کودکان، نزدیکی به دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین ایستگاه‌ی کوثر در متروی مشهد و در نهایت وجود کافه‌ای کوچک  از ویژگی‌هایی مهم کتابسرای «قاف» است.

عبدالرضا ادیب، مدیرکتابسرای قاف مشهد که به گفته خودش بیش از 10 سال است در شهرهای مختلف کتابفروش بوده است، حالا تصمیم دارد در «قاف» طرح‌های جذابی را برای علاقه‌مندان به کتاب ایجاد کند.
 

وی در این باره به خبرنگار ایبنا می‌گوید: گرچه تنها 6 ماه است که این کتابفروشی کار خود را آغاز کرده است، اما با تلاش و پشتکار همکاران و دوستان این کتابفروشی، توانسته است مخاطبان خوبی را جذب کند.
 
ادیب اضافه می‌کند: کتابسرای قاف با مساحتی بالغ بر 240 مترمربع، 16 هزار عنوان کتاب را (به غیر از کتب تخصصی و دانشگاهی و درسی) در زمینه‌های کودک و نوجوان و بزرگسال با موضوعات مختلف روانشناسی، تاریخ، ادبیات، رمان، سینما و تئاتر و البته پرفروش‌ترین و جدیدترین کتاب‌های پرمخاطب را در خود جای داده است.
 
 
وی همچنین می‌گوید: در انتهای این کتابفروشی کافه‌ای کوچک جهت صرف قهوه و چای قرار داده شده تا فرصت مغتنمی شود که علاقمندان خارج از دغدغه‌های شهری در یک مکانی دنج با آرامش کتابی در دست بگیرند و عطر تلخ قهوه را با تورق شیرین کتاب همراه کنند.
 
ادیب با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی مختلف از نشست‌ها، نقد کتاب، جشن امضاء کتاب را در دستور‌ کار داریم، اضافه می‌کند: قرا‌ر‌های دوستانه بین نویسندگان کتاب و دوستداران کتاب در مناسبت‌های ملی و مذهبی از دیگر برنامه‌های این پاتوق‌ فرهنگی است.
 

این کتابفروش ادامه می‌دهد:گرچه کرونا بین محافل دوستانه فاصله انداخته اما سعی کردیم بین فرهیختگان و کتاب این فاصله را کمرنگ کنیم، لذا به صورت مجازی هم در شبکه‌های اجتماعی ضمن معرفی کتاب خوب، فروش و ارسال آن را انجام می‌دهیم.
 
ادیب با بیان اینکه انتخاب کتاب‌ها در کتابسرای قاف گزینشی هست و بهترین‌ها در هر زمینه‌ای ملاک گزینش است، تاکید می‌کند: اولویت اول این مجموعه این است هر کتابی با هر مترجم و نویسنده‌ای به فروش نمی‌رسد، بلکه به این صورت است که اگر کتابی ناشر خوب و نویسنده معتبری داشته باشد، قطعا ازآن استفاده می‌شود.
 

«کتابسرای قاف» در حاشیه بلوار وکیل آباد مشهد، بین وکیل آباد 5 و 7، روزهای عادی از ساعت 8 صبح تا 20:30 و در ایام تعطیل از ساعت 15 تا 20 و در شبکه‌های اجتماعی با Ghoof.bookstore میزبان علاقمندان به کتاب و کتابخوانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها