چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
منتخب آثار داستان‌نویسان اردبیلی با موضوع دفاع مقدس رونمایی شد

مجموعه داستان «هشت» با تلاش نویسندگان اردبیلی و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری استان اردبیل و موسسه فرهنگی- هنری گلشن آراز، منتشر و رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، طی مراسمی در فرهنگسرای بانوان در اردبیل، از مجموعه داستان‌ «هشت»، برگزیده آثار نویسندگان اردبیلی با موضوع دفاع مقدس، رونمایی و از پدیدآوران آثار تجلیل شد.

عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، اظهار کرد: تصادف خوبی است رونمایی کتابی با عنوان «هشت» در روز میلاد امامی که افتخار میزبانی او را داریم؛ آن‌هم با موضوع دفاع هشت ساله.
 
وی با بیان اینکه برای هر هدف مقدسی باید هزینه داد و ما هزینه‌های بسیار داده‌ایم، افزود: دفاع مقدس گرچه به درد آغشته بود، اما کسانی از آن سر برآوردند که به وسعت تاریخ از برکات وجودشان بهره‌مندیم و اگر در قرن ۲۱ در ما پتانسیل و ظرفیت حیرت‌آفرینی هست، به سبب وجود عزیزانی چون سردار شهید سلیمانی است که افراد اهل ولا را دور خود جمع می‌کند، فتنه‌ها را می‌خواباند و ما با نام مقدس آنها، شرفِ حضوری جهانی می‌یابیم.
 
بحرالعلومی ضمن ابراز امیدواری به اینکه با مشارکت گروه‌های فرهنگی کارهای وسیع‌تر و مقبول‌تری در سطح فراملی رقم بخورد، تصریح کرد: خوشحالم که در این کتاب، هم آثار فارسی و هم ترکی جا گرفته است؛ از این روی که زبان، مقوله مهمی در گسترش فرهنگ است، چنان که اسلام نیز برای تسری و توسعه دین خود از سه زبان عربی و فارسی و ترکی بهره بیشتری گرفته، یا شاه اسماعیل ختایی که در چالدران شکست خورد اما بعدتر، شعرهای او مرزها را درنوردید؛ بر این اساس، هنوز جا دارد که در این زمینه بیشتر کار کنیم.
 
دفاع مقدس سوژه‌های بسیاری برای پرداختن دارد
امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل نیز گفت: در تمام دنیا، نویسنده به دنبال سوژه است؛ در هشت سال دفاع مقدس، سوژه‌های ارزشمندی نهفته است که اگر نویسندگان ما همت بیشتری بگمارند، مضمون‌های ماندگاری در آن پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: دفاع مقدس معدنی است که مضامین دفاع را می‌توان طلاهای آن برشمرد و ضروری است استخراج و در قالب ادبیات داستانی، سینما و  تئاتر به آن پرداخته شود.
 
رجبی اضافه کرد: این اتفاق، نقطه عطفی است برای ادبیات داستانی استان که شاهد تجلی مضمون‌های ارزشمند در داستان کوتاه استان باشیم و امیدواریم نویسندگان ما برای تولید آثار مکتوب وقت بیشتری صرف کنند.

سوژه زبان را انتخاب می‌کند
سید محمود مهدوی، نویسنده و مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل نیز اظهار کرد: در آماده شدن این اثر افراد بسیاری زحمت کشیده‌اند اما جمع‌آوری و گزینش آثار با رضا کاظمی، پری آخته و من بود که از میان خیل آثاری که به دست ما رسید، بخشی را انتخاب و در این مجموعه گرد آوردیم.
 
وی افزود: در میان آثار مکتوب دفاع مقدس، نامدارانی را داریم که اردبیلی‌ها نیز در میان آنها پرچمداری می‌کنند؛ از آن جمله غفارزادگان، بایرامی، ناطق، رضا کاظمی و... که به فارسی و ترکی قلم زده و آثار ماندگاری آفریده‌اند.
 
مهدوی ادامه داد: گاهی خود سوژه زبان را انتخاب می‌کند و از نظر من این یک قریحه است؛ اما اینکه رضا کاظمی کتابی به زبان مادری بنویسد و چنان قدرتی داشته باشد که مخاطب آن را نیمه رها نکند و در مدت کمی هم به چاپ دوم برسد، یعنی رمان ترکی مخاطب دارد.
 وی تصریح کرد: عالم داستان مانند حیاط پدری است که سفره‌ای در میانه دارد و فرزندان یک خانواده دور آن جمع می‌شوند؛ با این تعریف و با توجه به اینکه سوژه ۸ سال دفاع و جنگ، تمام‌شدنی نیست، فرصت پرداختن به موضوع را نباید از دست داد.

شهادتی که سبب تغییر نام یک کودک شد
اکبر صادقی، کارگردان و بازیگر تئاتر نیز به روایت چگونگی شکل‌گیری داستان «اونارلی اکبر» که از وی در این مجموعه چاپ شده است، پرداخت و گفت: من نمایشنامه‌نویس هستم، اما یک روایت بر اساس واقعیت داشتم که آن را نوشتم و این داستانی گره‌خورده با من و زندگی من است؛ داستانی که از مادرم شنیده‌ام اما دِینی که بر گردن داشتم باعث شد آن را بنویسم.
 
وی ادامه داد: اصل داستان در سال ۶۴ اتفاق افتاده است و طوری که شنیده‌ام، وقتی من به دنیا آمده‌ام، شهید اکبر صدیقی -از منطقه اونار مشگین‌شهر- در آغوش برادرم حاج بخشعلی شهید شده است و پس از آن، اسم من که غلامعلی بوده به اکبر تغییر می‌یابد.
 

بنا به این گزارش، خوانش داستان «آلوها را من می‌شمارم» از فرنام آگاه، «قوناق» از خدیجه خانی، سه‌تار نوازی علیرضا شهامتی‌پور و تجلیل از نویسندگان صاحب اثر در کتاب «هشت» از دیگر وقایعی بود که در این رویداد اتفاق افتاد.
 
اضافه می‌شود، مجموعه «هشت» 37 داستان فارسی و ترکی با موضوع دفاع مقدس است که از میان آثار نویسندگان اردبیلی و برگزیدگان جشنواره‌ها انتخاب شده است.
 
در این کتاب آثاری از پری آخته، فرنام آگاه، جعفر اسفندیاری، اسماعیل امامی، فرانک انصاری، حکیمه باباکیشی‌زاده، محمدرضا بایرامی، آذر بشیرزاده، محمد بهرام‌پور، زهرا جعفری، خدیجه خانی، ماهرخ داش‌تیموری، فرشاد رهنما، خدیجه سلمانی سولا، علیرضا شهامتی‌پور، سولماز صادق‌زاده نصرآبادی، اکبر صادقی، فاطمه عزتی سوران، آیدین ضیایی، داوود غفارزادگان، حسین قربان‌زاده خیاوی، توران قربانی صادق، رضا کاظمی، نیره محرمی رنجبر، مونا منادی، عارف مهتاب، محمود مهدوی و سامان ناطق به چاپ رسیده است.
 
مجموعه داستان «هشت» با گزینش رضا کاظمی، محمود مهدوی و پری آخته و حمایت مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری استان اردبیل و موسسه فرهنگی- هنری گلشن آراز در شمارگان 1000 نسخه از سوی انتشارات چشمه نور چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها