سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
68 پروژه با دو هزار موضوع در حوزه دفاع مقدس در دست اقدام است 

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گفت: در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، پروژه‌های 68گانه مربوط به دفاع مقدس را در دست اقدام داریم که به نتایج خوبی رسیده و دو هزار موضوع در این پروژه مطالعاتی نهفته است. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ آئین رونمایی از پوستر نوزدهمین جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، امروز اول تیرماه با حضور سردار محمدقاسم ناظر؛ معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و عباس بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در محل این سازمان برگزار شد.

سردار محمدقاسم ناظر در این نشست ضمن تبریک سالروز میلاد امام رضا(ع)، بیان کرد: با عنایت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که همواره کتاب را به‌عنوان بهترین راهکار برای انعکاس آنچه در دفاع مقدس و حوادثی که در رابطه با انقلاب اسلامی رخ داده معرفی می‌کنند، باید سعی کنیم با انتشار کتاب‌های فیزیکی و صوتی، ذهن مردم را با گذشته و تاریخ انقلاب آشنا کنیم و هر کدام از آثار می‌تواند تأثیرات خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در بحث موارد مربوط به نشر آثار دفاع مقدس، به لزوم رشد صددرصدی آثار اشاره داشتند که باید جهش مناسبی را در بحث نشر آثار داشته باشیم. البته تاکنون پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است. در بحث دفاع مقدس از زمان تشکیل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با توجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته در حوزه نشر آثار دفاع مقدس، انتشار 700 عنوان کتاب را طی 20 سال داشتیم، اما در چند سال گذشته چند هزار عنوان کتاب منتشر شده که البته هنوز جای کار بیشتر در این حوزه وجود دارد و باید توجه‌مان را در زمینه صدبرابری کردن آثار بیشتر کنیم. 

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تأکید بر دنبال‌کردن جریان حوزه نشر آثار دفاع مقدس، گفت: جریان‌سازی باید در همه ابعاد و موضوعات صورت پذیرد تا بتوانیم ذهن مردم را به مطالعه آثار مشتاق کنیم.

وی با اشاره به ضرورت جمع‌آوری مکتوبات مربوط به دوران دفاع مقدس و تاریخ انقلاب اسلامی، اظهار کرد: این مکتوبات در زمان مناسب مورد بهره‌برداری آیندگان قرار خواهد گرفت. در این راستا در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، پروژه‌های 68گانه مربوط به دفاع مقدس را در دست اقدام داریم که به نتایج خوبی رسیده و 90 درصد کتاب‌ها آماده بهره‌برداری است.

سردار ناظر افزود: سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس یکی از مؤثرترین مجموعه‌هایی است که از این آثار بهره‌برداری خواهد کرد. دو هزار موضوع در پروژه مطالعات 68گانه نهفته است و این دو هزار موضوع تبدیل به 68 موضوع شده که امید است به چاپ برسد و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. این کتاب‌ها در اختیار کتابخانه‌های دفاع مقدس، موزه‌ها، سازمان ادبیات دفاع مقدس و مجموعه‌های مرتبط قرار می‌گیرد و سپس همه این‌ها در سایت‌ها ارائه خواهد شد و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.


وی گفت: بعضی از موضوعات مطرح شده در این کتاب‌ها شامل نقش روحانیت در دفاع مقدس، نقش زنان در دفاع مقدس، نقش اقشار مختلف در دفاع مقدس و ... است و در واقع نقش تمام قشرهایی که در جامعه حضور داشتند در آثار مدنظر قرار داد، همچنین در این آثار نقش دولت در دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود در آن مقطع، دولتمردان و مراکز دولتی چه نقشی در دفاع مقدس داشتند و سپس به عملیات‌ها از جمله عملیات، والفجر، محرم، خیبر و غیره ورود می‌کند.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ادامه داد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که همواره بر این موضوع تأکید دارند که نباید فقط نکات مثبت دوران دفاع مقدس را مدنظر داشته باشیم، اشکالات و ناموفقیت‌هایی هم داشته‌ایم و باید آن‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد، سعی شده در این آثار به ناموفقیت‌ها نیز پرداخته شود.

سردار ناظر با بیان اینکه بیش از پنج سال روی این پروژه‌ها کار شده، بیان کرد: حاصل این پروژه‌ها باید در قالب کتاب ارائه شود. از دل هرکدام از موضوعات صدها کتاب می‌توان استخراج کرد و مطالب را با توجه به اهمیتی که دارد برای مردم انعکاس داد و ذهن مردم را نسبت به گذشته‌ تاریخ انقلاب و دفاع مقدس آگاه کرد. لذا انتظار می‌رود با توجه به جهشی که سازمان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نسبت به انتشار آثار داشته در سال‌های آتی هم شاهد این حرکت رو به جلو باشیم. 

در ادامه این برنامه، ضمن رونمایی از پوستر نوزدهمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس، احکام مسئولان این جشنواره اهدا شد. بر این اساس محمدقاسم فروغی جهرمی به‌عنوان دبیر علمی نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، احمد میرابی؛ مسئول دبیرخانه و محمدحسین کریم‌پور؛ دبیر اجرایی این جشنواره معرفی شدند.


محمدقاسم فروغی جهرمی به‌عنوان دبیر علمی نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس در سخنانی به سوابق فعالیت خود در حوزه نشر آثار دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در سال 1369 به‌عنوان مدیر ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار در این مجموعه ورود پیدا کردم که در آن زمان آقای چمران ریاست بنیاد را برعهده داشت و چند ماه بعد از اینکه در این مرکز مشغول به فعالیت شدم، اجرای برنامه‌هایی ازجمله انتخاب کتاب دفاع‌مقدس، کنگره شعر دفاع مقدس و سمینار ادبیات دفاع مقدس را پیشنهاد کردم که انتخاب کتاب و کنگره شعر دفاع مقدس برگزار شد، اما سمینار ادبیات دفاع مقدس متأسفانه اجرایی نشد.

وی با بیان اینکه هشت دوره انتخاب کتاب دفاع مقدس را برعهده داشته، افزود: جشنواره کتاب سال دفاع مقدس مخاطب خود را پیدا کرده و از دوره هفدهم سعی بر این بوده که رویکرد مؤثر، مفید و سازنده‌ای درنظر گرفته شود که کارها از حالت معمولی خارج شود و هدفمند دنبال شود. از بین موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با دفاع مقدس مدنظر داشتند عناوینی را انتخاب کردیم و یکی از عناوین «پاسداشت ثروت ملی» بود که این موضوع را به‌عنوان هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس مدنظر قرار دادیم و 110 جایزه در دوره هفدهم به برترین‌ها اهدا شد و حتی فروشنده کتاب دفاع مقدس که در کرمان و ناشناخته بود را معرفی کردیم و پژوهشگری از دزفول نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

فروغی جهرمی در پایان بیان کرد: چرخه کاملی در این جشنواره از پیدا کردن موضوع تا فروش، طرح و عرضه کتاب درنظر گرفته‌ایم. در دوره هجدهم با توجه به فعالیت‌هایی که شده بود آثار شاخص را مدنظر قرار دادیم و برای این دوره نیز پس از تحقیقاتی که صورت گرفت و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع «هویت ملی» در چند سال اخیر، این موضوع به عنوان شعار جشنواره انتخاب شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها