سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
وحید یامین‌‌پور چهره هنر انقلاب ۱۳۹۹ شد/ هنر انقلاب در محیطی آکنده از مضمون رشد کرده است

رئیس حوزه هنری در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب با اشاره به هسته‌های هنری و فرهنگی به عنوان میوه باغستان حوزه هنری، گفت: هنر انقلاب اسلامی در محیطی آکنده از مضمون رشد کرده و به زایش سنت‌های هنری بدیع و اصیل نایل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب، ساعت ۲۰ شامگاه دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و تعداد محدودی از هنرمندان و صاحبنظران عرصه فرهنگ و هنر با معرفی «چهره سال هنر انقلاب در سال ۱۳۹۹» برگزار شد.
 
محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری در ابتدای این مراسم با ادای احترام به روح پرفتوح شهدا که با ایثار و بذل جانشان شجره انقلاب را آبیاری کردند، گفت: حوزه اندیشه و هنر اسلامی در هویت تاریخی خود یک پاتوق هنری جریان‌ساز و یک کانون اجتماع همم هنرمندان انقلاب برای خلق نمونه‌های برجسته هنری، محفلی برای گفتگو میان اندیشه دردمند و هنر متعهد و بستری برای رشد هنر انقلابی محسوب می‌شود. رشد هنر انقلاب اسلامی، رشد توأمان ایده خلاق هنری و پرورش هنرمند متعهد است که اگر یک ایده هنری پیشرو در فرم و مضمون امکان رشد یابد، سنت‌های هنری انقلابی اصیل در عین حال نو متولد می‌شود.
 
وی اظهار کرد: یک ایده هنری نو از آمیختگی فرم و مضمون و از هم‌آغوشی ذوق و اشراق متولد می‌شود. ایده‌های هنری پخته و بالغ می‌توانند در قامت یک سنت تازه هنری رخ نمایند، آن‌گاه که با نوآوری در محتوا یا خرق قالب، یک جریان هنری جدیدی در عرصه‌ای پدیدار شود.
 
رئیس حوزه هنری به بررسی زایش، رشد و بلوغ هنر و ادبیات پایداری از این منظر تأکید کرد و گفت: آن‌جا که انسان انقلاب اسلامی به مثابه سوژه بکر مورد توجه قرار گرفته، مفهوم محوری شهادت، قلب هنرمند متعهد را از آن خود ساخته و یک سنت زنده و نوی هنری و ادبی تعین می‌یابد.
 
وی افزود: ماهیت هنر و فرهنگ ایجاب می‌کند که پرورش هنرمند را در میدان کنش هنری جستجو کنیم نه در جهان علم و در مدرس و مشغول آموزش. زیست هنرمند بستر اصلی رشد اوست نه کلاس‎های آموزشی، هنرمند مکتبی و متعهد نیز در مواجهه هنری حقیقی با مسأله واقعی مکتب و نهضت در میان خلق اثر به قصد اثر و در زیست مجاهدانه و مؤمنانه‌اش پرورش می‌یابد.
 


دادمان عنوان کرد: رشد اساساً از جنس سلوک است و آموزش در خوشبینانه‌ترین تقریر، لوازمی در کوله‌بار سالک است. میوه باغستان حوزه هنری در این تقریر باید هسته‌های هنری و فرهنگی باشند. هسته‌های هنری و فرهنگی یک هویت جمعی رشدیافته و قائم به خویش بوده که هدف خود را در جهان هنر انقلاب شناخته و بدون هضم‌شدن به دنبال تحقق آن است. هسته هنری، خالق، حامل و قوام‌بخش یک سنت هنری اصیل و انقلابی است. هنر انقلاب اسلامی در محیطی آکنده از مضمون رشد کرده و به زایش سنت‌های هنری بدیع و اصیل نایل می‌شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه سنت‌های هنری به مضمون گره خورده و در زمین اندیشه ریشه دارند ورنه که ایده‌ای فرم‌زده و برآمده از فنانگی است، گفت: مضمون نه آن پیام‌های رشدزده و تهی مغز است که بوقچی‌های این طرفی و آن طرفی با پژواک پرتکرار آنها گوش فلک را پرکرده است، مضمون در نایابی است که باید آن را در خطوط درگیری یک جامعه انقلابی جست. مضمون همان آنیست که ذهن‌های متعهد در مواجهه حقیقی با مسائل واقعی جامعه خود یا در سلوک انسانی خویش ادراک و اشراق می‌کنند و اگر این جان مدرک اهل فرهنگ و هنر باشد شهود خود را در کالبد اثری فرهنگی یا هنری به بروز و ظهور خواهند رساند.
 
رئیس حوزه هنری، هنر در مدرسه عشق را نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی اقتصادی و سیاسی عنوان کرد و افزود: هنر در جایگاه واقعی خود تصویرکشیدن زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی لذت می‌برند. به تعبیر امام خمینی(ره) تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب و در رأس آنها آمریکا و شوروی را بیاموزد. اگر به این تقریر قائل باشیم درواقع رشد هنر انقلاب در تقاطع سه گانه کنش مجاهدانه هنرمند و تأملات اندیشمندانه او و زیست مؤمنانه‌اش رقم می‌خورد و حوزه هنری مکلف به فراهم آوردن این بستر و حمایت کردن این مسیر است و امید است که محقق شود.
 


وی بیان کرد: تلاش ما این بود که علی‌رغم همه محدودیت‌ها بتوانیم هدفی که با عنوان «هفته هنر انقلاب» پایه‌گذاری شده و سنت پسندیده انتخاب چهره هنر سال انقلاب را دنبال کنیم و برای رقم‌زدن بستر گفتگو پیرامون هنر انقلاب تلاش خود را بکار گیریم تا کمک کند راه را بهتر بشناسیم.
 
دادمان در پایان سخنان خود از اهالی فکر و هنر خواست که در این طراحی کمک کنند تا در سال‌های پیش رو برای این هفته و این مسیر ایده و طرح‌های جدید ارائه شود و آنچنان که شایسته است هنر انقلاب اسلامی بزرگ داشته شود.
 
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن قدردانی از هنرمندان و کاندیداهای این طرح گفت: این مراسم بهانه‌ای شد تا از هنرمندان قدردانی شود، نه فقط به دلیل فاخر بودن و سطح و کیفیت آثار، بلکه اهمیت آن بخاطر مجاهدت و هزینه دادن توسط این هنرمندان است و قطعاً این تلاش‌ها آن جایی که باید، ضبط می‌شود و مد نظر قرار می‌گیرد و البته چیزی از وظیفه ما برای قدردانی کم نمی‌کند.
 
وی اظهار کرد: اکثر ما وقتی از کنار کوچه‌ای می‌گذریم که به نام شهیدی مزین هست قطعاً این احساس را داریم که تا ادای تلکیف راه زیادی در پیش خواهیم داشت، درواقع این بزرگواران هرکدام هزینه داده‌اند و این را مردم شریف فرهنگ‌دوست ایران می‌فهمد و برایش قدر و قیمت قائل است و ما بیش از بقیه موظف به قدردانی هستیم.
 
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود از تمام هنرمندانی که از جهت اصالت قدرت هنر انقلابی مردمی قابل درک و لمس برای عموم مردم ایرانی هزینه پای آرمان انقلاب دادند قدردانی کرد.
 
در ادامه این مراسم «محمدرضا دوست‌محمدی»، طراح و گرافیست، «جلیل سامان»، کارگردان سینما و تلویزیون، «افشین علا»، شاعر، «علی‌محمد مؤدب»، شاعر و «وحید یامین‌پور»، نویسنده به عنوان پنج نامزد نهایی چهره هنر انقلاب در سال 1399 معرفی شدند و مورد تجلیل قرار گرفتند.
 


گفتنی است که، میکائیل براتی، علی حدادی اصل، محمدرضا حسابی و حسین صفارزادگان، محمدرضا دوست محمدی، کلر ژوبرت، جلیل سامان، محمدرضا سرشار، سیاوش سرمدی، محمدرضا شفاه، زینب عرفانیان، افشین علا، عبدالحمید قدیریان، علی محمد مودب و وحید یامین پور به عنوان 14 نامزد ابتدایی چهره هنر انقلاب اسلامی معرفی شدند که از بین آنها «وحید یامین‌پور» به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی در سال 1399 انتخاب شد.
 
وحید یامین‌پور، متولد 1359 در دزفول، استاد دانشگاه که سال‌ها در حوزه هنر قلم‌فرسایی می‌کند و کتاب‌هایی در این خصوص به نگارش درآورده، وی نویسنده کتاب‌هایی همچون «ارتداد»، «کاهن معبد جینجا» است و هم‌اکنون به عنوان رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد تهران شرق و مدرس دانشگاه امام صادق(ع) فعالیت می‌کند.
 


یامین‌پور در مراسم انتخاب چهره هنر انقلاب اسلامی گفت: جایزه هنر انقلاب خیلی بلند است و قد من خیلی کوتاه، اما بودن در کنار چهره‌ها و اساتید برای یک عمر من باعث افتخار است و بر خود می‌بالم.
 
وی اظهار کرد: دنیای پیرامون را دنیایی می‌بینم که دزد انگیزه، اخلاص و الهام پاک است و گرانقدرترین چیزی که باید بدست بیاوریم و از آن مراقبت کنیم، انگیزه مخلصانه است که به سختی بدست می‌آید و به سختی هم باید در حفظ آن کوشید و دعا می‌کنم که از آن محروم نباشیم و این جایزه را به این حساب می‌گذارم که خواستند دلگرمی باشد تا در سال‌های پیش رو اثری را خلق کنیم که ولو در حد سر سوزنی شایسته هنر انقلابی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها