چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
بخش فارسی سایت «راه هادی» افتتاح شد

مدیر «مرکز بررسی‌های اسلامی» با اشاره به راه‌اندازی بخش فارسی سایت «راه هادی» از افتتاح بخش عربی این سایت در سال 1400 خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، سید محمود خسروشاهی فرزند مرحوم خسروشاهی در آیین رونمایی رونمایی از نرم افزارهای جدید مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و رونمایی از سایت «راه هادی» در «کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی» در پردیسان قم ضمن خیرمقدم به مهمانان، گفت: «کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی» طبق گفته مرحوم خسروشاهی، وی از حدود سال 1340 بنای این را داشتند که روزی یک کتابخانه بزرگ اسلامی و دینی ایجاد کنند و در مقاله‌ای هم این را ذکر کرده بودند و کتاب خریدن و کتاب خواندنشان و نیتشان را که در سخنرانی افتتاحیه همین‌جا گفتند از یازده سالگی بوده، به نیت اینکه هر کتابی باید جمع شود و یک روزی از آن در کتابخانه استفاده شود.
 
وی ادامه داد: کتابخانه الان ظرفیت مخزنش 100 هزار جلد کتاب است، البته ما 39 هزار عنوان که حدود 58 هزار جلد است در مخزن اصلی داریم و ظرفیت بیشتری  دارد، فضا هم اجازه می‌دهد. دو سالن مطالعه وجود دارد که هرکدام بیش از 100 نفر می‌توانند استفاده کنند.
 
خسروشاهی بیان کرد: ایشان با علما و شخصیت‌های مختلف و موسسات در تماس و مکاتبه بودند و شخصا طلب کتاب می‌کردند. از جمله آیت الله آصفی رحمه الله علیه وقتی که ملاقاتی همان اواخر داشتند، آیت الله آصفی فرموده بودند من دیگر آمادگی ندارم از کتاب‌ها استفاده کنم، ایشان بلافاصله گفته بودند بیاورید کتابخانه ما و تقریبا 357 جلد از کتاب‌های کتابخانه آیت الله آصفی به کتابخانه اضافه شد. باز بزرگواران دیگری مثل حضرت آیت‌الله مکارم، آیت‌الله سبحانی، کتاب‌هایی داشتند از آثارشان اهدا کردن.
 
مدیر «مرکز بررسی‌های اسلامی» ادامه داد: از مجمع جهانی اهل‌بیت فقط 37 عنوان کتاب داریم. کتابخانه ظرفیت این را دارد که در خدمت مجمع باشد و همکاری شود. کتابخانه عمومی مرکز بررسی های اسلامی قم فقط یک محیط ساکت و به ظاهر خاموش به نام کتابخانه باقی نخواهد ماند، بلکه در آینده نه چندان دور می‌تواند به یک مرکز علمی فرهنگی بزرگ و به یک پایگاه اجتماعی برای نسل جدید حوزه بدل گردد.
 
وی تصریح کرد: یکی از امتیازات دیگر این است که مثلا مرکز «دراسات الوحده العربی» لبنان 855 عنوان از کتاب‌هایش را به مرحوم والد اهدا کردند، یعنی این را خودشان به خاطر ارتباطات شخصی که با ابوی داشتند.، اهدا کردند. کتاب‌هایی که ایشان در تمام سفرهای بین‌المللی‌شان از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هم معمولا هر سفری ایشان همراه با چندین کارتن کتاب بود که تخصصی انتخاب می‌کردند و یک وقتی هم به شوخی می‌گفتند شاید تا ده ها سال بعد هم در ایران اصلا متوجه نشوند این کتاب‌ها وجود دارد.
 

خسروشاهی در بخش دیگری از سخنانش درباره افزود: ایشان در دوران حیاتشان تمام تمرکزشان روی این بود که در مورد دیگران، در مورد علامه طباطبایی که با همکاری بوستان کتاب حدود 24 جلد آثار علامه چاپ شد و بعداً در 10 مجلد هم مجددا آماده شد. آثار سید جمال الدین اسدآبادی هم در ایران چاپ کردند هم در قاهره چاپ شد. مجموعه‌هایی در مورد شخصیت‌های مختلف دارند و در مورد اسناد نهضت انقلاب اسلامی دوره ده جلدیشان خیلی خاص است.
 
وی اضافه کرد: بالای 200 عنوان کتاب از ابوی در ترجمه و تالیف و تحقیق وجود دارد و از مجموعه خاطراتشان 28 جلد چاپ شده است. از مجموعه کتاب‌های دیگرشان هم من فکر می‌کنم بدون هیچ‌گونه کتاب‌سازی و بدون هیچ‌گونه تصرفی بالای 50 عنوان کتاب دیگر ما حداقل برای چاپ داریم که باید روی آن چاپ شود.
 
فرزند مرحوم خسروشاهی درباره راه‌اندازی سایت «راه هادی» بیان کرد: در تلاشیم مجموعه مقالات و مصاحبه‌هایی که شاید بعضی از آن برای قبل از انقلاب است و بعضی شخصیت‌ها حتی از آن بیخبرند را در سایت بارگذاری کنیم. قرار نیست که ما فقط بیاییم بگوییم که آقای سید هادی خسروشاهی این را نوشتند، یک شخصیت های بزرگ دیگری هم وجود دارند که در این زمینه‌ها علاوه بر بحث نظام و انقلاب، در رابطه با امام موسی صدر، شهید نواب صفوی، آیت الله کاشانی و درباره شخصیت‌های بزرگ اینچنینی خیلی فعالیت و تمرکز داشتند.
 
وی در پایان گفت: سایت در انحصار مطالب مرحوم والد نیست. وی یک سایت شخصی دارند اما سعی می‌کنیم طوری باشد که قابل استفاده برای نسل جدید هم باشد. امروز مرحله اول به زبان فارسی افتتاح می‌شود و سال بعد با توجه به اینکه ارتباطات بین‌المللی وجود دارد سایت عربی هم سال 1400 افتتاح خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها