چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
بزرگ‌ترین شعبه کتاب‌فروشی چشمه در البرز افتتاح شد

کتاب‌فروشی چشمه شعبه البرز، در مساحت 250 متر مربع و با 30 هزار عنوان کتاب از بخش‌های مختلف ادبی، فلسفی، روانشناسی، کودکان و... افتتاح شد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بزرگترین شعبه کتاب‌فروشی چشمه در مهرادمال البرز، روز گذشته، سه‌شنبه 19 اسفند افتتاح شد؛ کتاب‌فروشی تازه‌تاسیسی که بخش عمده آن به کتاب اختصاص دارد و در آن کتاب‌های بزرگسال در همه حوزه‌های ادبیات، ملل، ترجمه، شعر کلاسیک، روان‌شناسی، علوم انسانی، اسطوره، ادیان، تاریخ ایران و جهان و فلسفه در این کتاب‌فروشی عرضه می‌شود.

شروع با فرمان‌آرا
بهمن ‌فرمان‌آرا مهمان ویژه افتتاحیه کتاب‌فروشی چشمه شعبه البرز در مراسم افتتاحیه بود. مسئولان این کتاب‌فروشی، این مراسم را فرصت مغتنمی دانسته‌بودند برای برگزاری جشن امضایِ کتاب «75 سال اول» که دربردارنده گفت‌وگوی فرمان‌آرا و محسن آزرم است. در این مراسم که البته در آمفی تئاتر مجتمع برگزار شد، فرمان‌آرا، آزرم و اسدالله امرایی سخنرانی کردند.

در این مراسم پیمان خاکسار، مینا فراهانی، مائده مرتضوی، احمد پوری، ساناز منصوریان و دیگر اهالی فرهنگ و ادب، مدیران ارشد نشر چشمه، حسن کیائیان، کاوه کیائیان، مدیرعامل نشر چشمه، روزبه کیائیان، مدیر پخش چشمه و بهرنگ کیائیان، مدیر نشر چشمه و مدیران ارشد این نشر حضور داشتند.

افتتاحیه در فضای طبقه پنجم مجتمع تجاری برگزار و تلاش شد کلیه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. در ادامه، کتاب‌فروشی چشمه (شعبه البرز) رسما آغاز به‌کار کرد و مسئولان این کتاب‌فروشی، میزبان هنرمندان و نخستین مشتریان و بازدیدکنندگان در این فروشگاه شدند.
 

250 متر مربع کتاب
حیدر مظلوم، مدیر این کتاب‌فروشی از عرضه 30 هزار عنوان کتاب در این فروشگاه 250 متر مربعی خبر داد و به خبرنگار ایبنا: «در این فروشگاه بیشتر تمرکز روی کتاب است. خلاف دیگر کتاب‌فروشی‌هایی که ممکن است مخاطب در بدو ورود با لوازم‌التحریر و صنایع دستی مواجه شود، در فروشگاه چشمه البرز باید از دل کتاب‌ها عبور و به سایر لوازم دسترسی پیدا کنید.»

او با اشاره به سابقه 40 ساله فعالیت این نشر، درباره تلاش برای حفظ فضای کتاب‌فروشی در این فروشگاه توضیح داد: «سعی می‌کنیم که کتاب‌فروشی‌های چشمه، کتاب‌فروشی باقی‌بماند. در بخش‌های دیگر مانند گالری و صنایع دستی هم تلاشمان این است که آثار هنرمندان کشورمان را عرضه کنیم استفاده کنیم؛ نه‌اینکه سری‌ کاری‌های شرکتی را برای ارائه به مشتریان خود به فروشگاه بیاوریم. هدفمان این است که از هنرمندان حمایت کنیم.»

امروزه یکی از مسائل مهم در مدیریت کتاب‌فروشی‌های نسل جدید و موسع، آموزش و به‌کارگیری از کتاب‌فروشان حرفه‌ای است. مظلوم با تاکید بر اینکه مسئولان این نشر روی انتخاب پرسنل فروشگاه نشر چشمه حساس هستند، در این‌باره گفت: «افرادی که اینجا فعال شده‌اند، دانش‌آموخته فلسفه، ادبیات و اهل کتاب هستند.»

پیش از همه‌گیری برای شعبه البرز برنامه‌ریزی کردیم
همه‌گیری بیماری کووید19 موجب شد برخی از مجتمع‌های تجاری مجبور به تعطیلی در زمان اوج بیماری باشند، این روند به کتاب‌فروشی‌هایی که در این مجتمع‌ها فعالیت می‌کردند، ضرر زد. مظلوم درباره چرایی افتتاح این شعبه از کتاب‌فروشی چشمه در یک مجتمع تجاری بیان کرد: «حقیقت این است که برای این شعبه قبل از همه‌گیری بیماری کووید19 برنامه‌ریزی شده‌بود. همچنین مهرادمال در حال حاضر یکی از مدرن‌ترین مجتمع‌های تجاری است که در ایران وجود دارد. طبقه پنجم مهرادمال با فضای تقریبا 3500 متر مربعی به اقدامات فرهنگی اختصاص داده‌شده‌است.»

در طبقه پنجم این مجتمع تجاری، فروشگاه نشر چشمه، کافه، سالن کنفرانس، کلاس آموزشی، گالری نقاشی، گالری موسیقی و ... وجود دارد. مدیر شعبه البرز چشمه افزود: «زمانی که وارد این طبقه می‌شوید فقط مسائل فرهنگی وجود دارد و با مساله دیگری مواجه نخواهیدشد. این خودش مهم‌ترین عاملی بود که براساس آن حضور در این مجتمع را انتخاب کردیم.»

به گفته مظلوم شعبه البرز، بزرگ‌ترین شعبه کتاب‌فروشی‌های چشمه است، او ادامه داد: موازی کتاب‌فروشی فضای 100 متری به‌عنوان کتابخانه در اختیار داریم. فضایی برای مطالعه که با میز، نیمکت و چراغ مطالعه تجهیز شده‌است. افراد می‌توانند بنشینند و رایگان و بدون پرداخت حق عضویت از کتاب‌ها استفاده کنند. این قسمت توسط شیشه از فضای کتاب‌فروشی جدا شده‌است، حدود 20 قفسه دارد و کتاب‌هایش تجهیز شده‌است.
 

یک طبقه مختص کسب‌وکارای فرهنگی
مهرادمال دی 99 در عظیمه کرج شروع به فعالیت کرده‌‎است. یکی از ویژگی‌های این مجتمع تجاری، اختصاص یک طبقه به‌طور کامل به مسائل فرهنگی است. مجتبی کاظمی، مدیر مهرادمال درباره چرایی این اقدام به ایبنا توضیح داد: «کرج شهری است که در آن کار می‌کردیم و روزی که این مجتمع را می‌ساختیم، در گفت‌وگو با مشاوران، به این نتیجه رسیدیم که اقدامی فرهنگی هم در آن انجام بدهیم؛ چراکه البرز فضای فرهنگی کمی داشت که بیشتر آن‌ها در سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند.»
 
در این مجتمع کتاب‌فروشی، کتابخانه، گالری و سالن آمفی تئاتر طراحی شده‌است. کاظمی توضیح داد: «در سالن آمفی تئاتر می‌توان نشست‌ها و رویدادهای فرهنگی را برگزار کرد. همچنین اتاق آموزش هنر با ظرفیت 50 نفر در طبقه پنجم مجتمع وجود دارد. در این طبقه فضایی به گالری هنرمندان اختصاص داده‌شده که استندکاری شده‌است و هنرمندان می‌توانند آثار خود را به‌صورت رایگان در آن به نمایش بگذارند. فقط اگر اثری به فروش رسید، درصد کمی برای شارژ مجتمع دریافت خواهدشد.  
 

او درباره اختصاص یک طبقه از مجتمع تجاری به فعالیت‌های فرهنگی و تهدیدی که ممکن است این اقدام برای ادامه بقای این مجتمع تجاری و همچنین فرصت‌هایی که می‌تواند ایجاد کند، توضیح‌داد: «این اقدام فرصت است و اگر از درآمد آن چشم‌پوشی کنید، مشکلی نخواهیدداشت. با شرکا به این نتیجه رسیدیم که این طبقه را به امور فرهنگی اختصاص دهیم و برایمان مهم نیست که چقدر درآمد خواهدداشت.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط