دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
نویسندگان در حوزه هنرهای نمایشی نقش اثرگذاری در ترویج فرهنگ دفاع مقدس دارند

سرهنگ سزاوار در آئین رونمایی از 31 عنوان کتاب و نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس گفت: نویسندگانی که در حوزه هنرهای نمایشی می‌نویسند، نقش مهمی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس دارند، زیرا یک متن خوب نمایشی لازمه یک اجرای موفق است و اگر متن فاقد جذابیت باشد، قطعاً نمی‌تواند در مخاطب اثر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ۳۱ عنوان کتاب دفاع مقدس، دوشنبه 18 اسفندماه به همت بنیاد رودکی و سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی، سرهنگ محمود سزاوار، رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، سرهنگ امجدیان و مهرداد رایانی مخصوص در تالار وحدت رونمایی شد. 
 
سرهنگ محمود سزاوار، رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در این مراسم ضمن تقدیر از هنرمندانی که با اندیشه‌های بلند و هنرمندانه قلم به دست گرفتند و از دفاع مقدس، مقاومت، شهامت، شجاعت و بهترین فضیلت‌های انسانی نوشته‌اند، گفت: شما از مقطعی از تاریخ ایران عزیز نوشتید که یکی از پرافتخارترین و درخشان‌ترین برحه‌های تاریخ کشور ماست. مقطعی که مردم مظلوم ما مقابل نظام سلطه ایستادند و حماسه آفریدند و به فضل الهی پیروز شدند.
 
وی اظهار کرد: فرهنگ ایثار، از خودگذشتگی و شهامت و فرهنگ دفاع مقدس، کشور ما و آرمان‌های ما را حفظ کرد و ما باید برای همیشه این فرهنگ را زنده نگه داریم و این فرهنگ را ترویج و گسترش دهیم و تا این فرهنگ زنده است اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران تضمین شده است.
 
سرهنگ سزاوار عنوان کرد: شما نویسندگان و هنرمندان و بخصوص هنرمندانی که در حوزه هنرهای نمایشی می‌نویسید، نقش بسیار مهمی در ترویج و گسترش فرهنگ دفاع مقدس دارید. یک متن خوب نمایشی لازمه یک اجرای موفق است و هرچقدر سایر اجزای ما در یک اجرای نمایشی قوی باشد، اما متن فاقد جذابیت باشد، قطعاً نمی‌تواند در مخاطب اثر بگذارد و به هدفش برسد.
 


وی افزود: برای اینکه یک متن خوب در حوزه دفاع مقدس و مقاومت تأثیرگذاری لازم را داشته باشد، باید یک شناخت و مطالعه دقیق نسبت به وقایع دفاع مقدس داشته باشیم. باید معارف آن دوران را خوب درک کنیم و از طرفی باید مخاطب را نیز خوب بشناسیم، بخصوص مخاطب امروز و نسل جوان را، شاید خیلی‌ها در این حوزه فعال باشند، اما شاید چون شناخت و درک حقایق دفاع مقدس کمتر است، متن‌ها تأثیرگذاری لازم را ندارد.
 
رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس بیان کرد: تمام متن‌هایی که ارائه شده است را مطالعه کرده‌ام و افتخار می‌کنم که چنین دوستان هنرمندی در حوزه دفاع مقدس به این توانمندی قلم زده‌اند و از ایثار و شهامت فرزندان ایران عزیز نوشتند.
 
وی گفت: انتشارات هنر دفاع از سال 1396 که تأسیس شده اقدام به تهیه نمایشنامه‌های دفاع مقدس کرده است و 30 اثر نمایشی نوشته شده در اختیار گروه‌های تئاتری در سراسر کشور قرارگرفت و خوشبختانه تعداد قابل توجهی از این آثار مورد توجه قرار گرفت و اجرا شد و امروز هم خدا را شاکر هستیم که در آئین رونمایی از 31 اثر نمایشی دیگر توفیق حضور داریم و این آثار هم به شکل مطلوب در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت تا سهم کوچکی در به تصویر کشیدن گوشه‌هایی از دلاورمردی‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس را داشته باشیم.
 
سرهنگ سزاوار تصریح کرد: هرچند زحمات قابل تقدیری توسط هنرمندان کشیده شده است، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی در پیش داریم که ان‌شاءالله با استعانت از خداوند متعال و با تلاش و نگاه هنرمندانه در این مسیر پیشرفت خواهیم کرد.
 
در ادامه این مراسم، مهدی افضلی، مدیرعامل بنیاد رودکی درباره تدوین و انتشار این آثار هنری گفت: یکی از موضوعات و دغدغه‌هایی که شخص بنده داشته و دارم این است که فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و شهادت همچنان پویا و زنده به نسل جوان منتقل شود.
 
وی اظهار کرد: روزی که درباره دفاع مقدس با سرهنگ سزاوار گفتگو کردیم، دغدغه‌هایی که ایشان داشتند، من را خوشحال کرد که نهادهایی هستند که این انگیزه را برای ایجاد فضاهایی به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند و من هم خالصانه اعلام همکاری کردم و هفته قبل که اختتامیه برنامه «سنگر» بود از حضور چشمگیر جوانانی که به دنبال خلق آثار هنری در موضوع دفاع مقدس هستند، لذت بردم و همان جا اعلام کردم که بنیاد رودکی با تمام امکاناتی که در اختیار دارد می‌تواند در خدمت ارائه آثار هنری در حوزه دفاع مقدس باشد.
 


افضلی بیان کرد: موضوع سنگر در آن روز من را یاد حال و هوای دفاع مقدس انداخت. سنگری که توسط سنگرسازان بی‌سنگر ایجاد می‌شد و امنیت کشورمان توسط همین سنگرها و رزمندگان دفاع مقدس حفظ شد و تاریخ کشورمان اقرار دارد که این مرز و بوم توسط کسانی که مال و جان و زندگی‌شان را در طبق اخلاص قرار دادند حفظ شد و این‌ها خالق اثرهای هنری از جنس شهادت بودند.
 
وی افزود: خوشبختانه این سنگرها در شرایط هشت سال دفاع مقدس حافظان خیلی خوبی داشت و تکالیف ما نهادهای فرهنگی امروز بسیار بیشتر از گذشته است. برای اینکه آن روز جوانان روزگار توانستند با تمام توانشان از این مرز و بوم دفاع کنند، اما امروز مرزهای فرهنگی ما بسیار پراهمیت‌تر است. نهادهایی مثل مجموعه بنیاد رودکی و بنیاد حفظ آثار و ده‌های نهاد فرهنگی دیگر این تکلیف بر گردنشان است که ارزش‌های دفاع مقدس را حفظ کنند و از آثار هنری در این زمینه حمایت کنند.
 
مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در حوزه نمایش و تئاتر گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت نمایش و تئاتر در حوزه دفاع مقدس و مقاومت می‌فرمایند: «اگر جمهوری اسلامی حرفی برای گفتن دارد، این عرضه را باید با بهترین شیوه که همان هنر است انجام داد.»، همچنین ایشان درجای دیگر نکته قابل تأملی فرمودند که «اینکه تصور بشود که هنر دفاع مقدس در جامعه‌ ما مخاطب ندارد، طالب ندارد، این هم خطای بزرگی است، از اشتباهات فاحش است؛ اگر کسی این را خیال کند. تحقیقاً پرمشتری‌ترین آثار هنری بعد از انقلاب در زمینه‌های مختلف، آن آثار هنری است که مربوط به دفاع مقدس بود؛ چه در زمینه‌ فیلم و سینما، چه در زمینه‌ کتاب، خاطره، داستان و ...»، بنابراین توجه ایشان به نوشته و مکتوبات دفاع مقدس کاملاً مشهود است و امیدواریم ما و مجموعه بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بتوانیم همین  آثار را در معرض نمایش بگذاریم و از آنها حمایت کنیم.
 


در پایان این مراسم از هنرمندان و نویسندگان با اهدای جوایز و لوح تقدیر تجلیل به‌عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها