دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
اعطای 65 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به فعالان حوزه چاپ

سیدعباس صالحی در آئین اختتامیه بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ ایران از سال سخت فعالان حوزه نشر به دلیل اعمال تحریم‌های اقتصادی و شیوع ویروس کرونا و پرداخت 65 میلیارد تومان تسهیلات به فعالان حوزه نشر گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آئین اختتامیه بیستمین جشنواره ملی چاپ با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهرزاد دانش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان حوزه چاپ در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 
 
صالحی با اشاره به جایگاه صنعت نشر در تاریخ بشر گفت: ابر صنعت چاپ پدیده بشری است که شاید از زمانی که پدیدار شد کم‌مانند باشد. از دو وجه به این پدیده می‌توان پرداخت؛ نخست اینکه در تاریخ پنج قرن اخیر، انقلاب‌های مختلف ازجمله رنسانس، انقلاب‌های علمی، سیاسی، اجتماعی قرون 18 تا آخر بیستم مانند انقلاب‌های فرانسه، آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و همچنین انقلاب‌های علمی که در مدارس جدید و دانشگاه‌ها شکل گرفت، انقلاب مخابراتی و الکترونیکی و اخیراً انقلاب دیجیتال، در همه این انقلاب‌ها صنعت چاپ جایگاه خاص و ویژه‌ای داشته است.
 
وی افزود: اگر صنعت چاپ نبود انقلاب‌های بشری که بخشی از توسعه انسانی را ایجاد کرد پدید نمی‌آمد. علاوه بر این از منظر دیگر صنعت چاپ پدیده چندوجهی و چندضلعی است که اضلاع و اجزاء در بخش‌های مختلف زندگی می‌توان دید و جاری و ساری است. صنعت چاپ پدیده فرافرهنگی محسوب می‌شود چرا که در حوزه‌های مختلف فرهنگی از جمله در حوزه چاپ و نشر، رسانه، علم، پژوهش، تبلیغات کاربرد دارد البته این صنعت را پدیده فراهنر نیز باید دانست چراکه با هنرهای مختلف انسانی در تماس است. از جمله طراحی، گرافیک، عکاسی، نقاشی و سینما. صنعت چاپ در حوزه‌های کاربردی همچون بسته‌بندی نیز کاربرد دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صنعت چاپ را یک فراصنعت و صنعت مادر معرفی و بیان کرد: فعالان صنعت چاپ طبعاً قدر ویژه‌ای دارند علاوه بر این وجوه مختلف زندگی بشر با این صنعت و اشتغال در تماس است. شرایط تحریمی در سال‌های اخیر به‌ویژه سال‌های 98 و 99، صنعت چاپ را گرفتار مشکلات عدیده‌ای کرد. مبادلات مالی در دو حوزه صادرات و واردات برای گردش مالی فعالان این صنعت، ناشی از شرایط تحریم دشوار بود و البته شیوع ویروس کرونا که مزید بر علت شد. همه این مشکلات صنعت چاپ را آزار داده و می‌دهد؛ علاوه بر این شرایط سخت فضای منابع مالی دولت، مانع بوده و هست تا آنچنان که باید و شاید مشکلات را رفع کند اما با این حال تلاش‌های قابل توجهی صورت گرفته است.
 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حدود 37 میلیارد تومان تسهیلات به فعالان چاپخانه‌ها در سال‌جاری در مرحله نخست اعطای تسهیلات کرونایی پرداخت شده و البته اگر سایر بخش‌های عرصه چاپ را نیز در نظر بگیریم این مبلغ به 65 میلیارد تومان می‌رسد. اقدامات حمایتی دیگری نیز برای تقویت صنعت چاپ در راه است؛ اما با این حال فاصله زیادی بین میزان حمایت‌ها و واقعیت مشکلات صنعت چاپ وجود دارد؛ اما در کنار خبرهای سخت گاهی روزنه‌هایی از امید دیده می‌شود که می‌تواند محل توجه قرار گیرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آمار واردات و صادرات کالا‌های چاپی، گفت: براساس اعلام اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واردات کالا‌های چاپی، در سال 1398، 100 میلیون کیلو و صادرات، 5 میلیون 300 هزار کیلو بود که فاصله زیادی را نشان می‌دهد؛ واردات کالا‌‌های چاپی در 9 ماهه سال 1399، برابر با 38 میلیون تن و صادرات، 13 میلیون 480 هزار کیلو بود. معنای این نسبت نشان می‌دهد، واردات کالا‌های چاپی در 9 ماه نخست 1399، در مقایسه با سال قبل بسیار کاهش پیدا کرده است که شاید اختلاتی را نیز ایجاد کرده باشد؛ اما مجموع واردات سال گذشته 100 هزار تن و صادرات کالا‌های چاپی در کل سال گذشته، 5 هزار و 300 تن را نشان می‌دهد اما در 9 ماه ابتدایی سال جاری، به‌عبارت دیگر تقریبا  13 میلیون 480 هزار کیلو که رشد سه برابری را نشان می‌دهد؛ علاوه‌براین صادرات در کل سال 1398، یک‌بیستم واردات بود اما در 9‌ماهه نخست سال جاری این میزان به یک‌سوم کل واردات رسید؛ بنابراین شرایط دشوار تحریم و کرونا، فعالیت کارآفرینان صنعت چاپ را زمین‌گیر نکرده، بلکه آن‌ها با توان جدید به میدان آورده است که باید حفظ شود.
 
صالحی افزود: شاید نتیجه بخشی از کاهش واردات به کمبود منجر شده اما بخش قابل‌توجهی از این کاهش جابه‌جایی واردات با تولید داخل را موجب شده است؛ به‌عبارت دیگر فضای تولید داخلی را تغییر داد. فضای صادرات که همواره به‌عنوان راهبرد مطرح بوده و هست، چشم‌اندازی را ایجاد می‌کند که اگر بیش‌از سه برابر، افزایش صادرات داشته باشیم ظرفیت صنعت چاپ برای صادرات به کشور‌های منطقه و فرامنطقه ظرفیت قابل‌توجهی است؛ بنابراین سال 1400 به‌عنوان سال پایان قرن و مقدمه‌ای برای ورود به قرن جدید، برای صنعت چاپ با راهبرد‌های جدی و اساسی به همت فعالان، اتحادیه‌ها، تشکل‌های عناصر دلسوز و طبعا با حمایت‌‌های حاکمیتی مورد توجه قرار داد.  
 
وی ادامه داد: به نظر می‌‌رسد راهبرد‌ها، باید چند نکته اصلی را داشته باشند؛ نخست اینکه به تقویت توان داخلی بینجامد، در عرصه صادرات خارجی در فضای صنعت چاپ ارتقا ایجاد و مسیری که در سال 1399 با شتاب آغاز شد و ادامه دارد مضاعف شود و صنعت چاپ وجوه ایرانی اسلامی را بیش از گذشته نشان دهد. صنعت چاپ نما و نمایه‌ای از هویت ملی ماست  بیش از این  می‌تواند باشد. خوشحالم  بیستمین جشنواره صنعت چاپ عطف توجهی به این موضوع داشته است در حوزه زیباشناسی، زبان و مسئولایت اجتماعی صنعت چاپ بیش از گذشته توجه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها