دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
جشنواره چاپ در دوره بیستم معیارهای داوری جدیدی را تجربه کرد

مهرزاد دانش گفت: از مهم‌ترین معیارهای داوری توجه به نوشتار، محتوا، معنا و زبان فارسی همچنین سایر زبان‌های بومی، زیبایی‌شناسی محصولات چاپی در طراحی، تجسم و حجم بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آئین اختتامیه بیستمین جشنواره ملی چاپ با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهرزاد دانش، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان حوزه چاپ در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

دانش در این آئین با اشاره به تجربه‌های نوین داوری در دوره بیستم گفت: هرچند دوره بیستم جشنواره را سپری کردیم، اما نخستین تجربه در حوزه صبغه دادن مناسبات فرهنگی به عنوان معیارهای داوری آثار را نیز تجربه کردیم. در دوره‌های گذشته سنجه‌های فنی و صنعتی معیارهای اصلی داوری بودند اما با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی برگزاری این جشنواره است با تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین معاون امور فرهنگی ایشان بنابراین شد تا معیارهای فرهنگی و هنری نیز به جشنواره افزوده شود.
 
وی ادامه داد: از مهم‌ترین معیارهای داوری توجه به نوشتار، محتوا، معنا و زبان فارسی همچنین سایر زبان‌های بومی، زیبایی‌شناسی محصولات چاپی در طراحی، تجسم و حجم بود. به‌عنوان مثال میزان توجه تولیدکنندگان براساس حوزه فعالیت، به مباحث اجتماعی، زیست‌محیطی و سایر حوزه‌ها در داوری آثار مورد توجه قرار گرفت.
 
دانش افزود: نخستین تجربه‌ها به‌مثابه نخستین قدم‌هاست که شاید استواری تجربه‌های مستمر را نداشته باشد و نقاط ایده‌آل در این تجربه‌ها محقق نشود. اما با توجه به مشارکت قابل توجه اعضای محترم جامعه نشر و داوران تجربه اول از کیفیت قابل توجهی برخوردار شد.
 
وی در ادامه از همکاری و پیگیری دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه‌ماهه گذشته که به بررسی آثار ارسالی پرداخت تشکر و قدردانی کرد.


 بیانیه هیات داوران بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ ایران

بیانیه هیات داوران بیستمین جشنواره ملی چاپ

هر از گاهی جشنواره و مسابقه‎ای به ظاهر وزین به اشکال مختلف، در حیطه‎ی طراحی، گرافیک، بسته‏بندی و سایر شاخه‎های مرتبط با ابر صنعت چاپ با تکرار پیشوند تکراری «اولین» برگزار می‌شود که اکثر قریب به اتفاق آنها در همان سال اول، یا نهایتا پس از دو سه دوره فراموش می‌شوند. در آسیب‎شناسی این فاجعه نکته‎ی مهمی نهفته است؛ اینکه این موسس «اولین»‎ها، شناخت درستی از گستره‎ی موضوع نداشته‌اند و تازه به واسطه‎ی برگزاری آن رویداد، متوجه اشتباه خود می‌شوند. بنابراین چاره‏ای جز خالی کردن میدان و تبعا به جا گذاردن خسارات مالی و زمانی تحمیل شده به جامعه ندارند. باعث افتخار است که این صنف با تمام مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، افتخار برگزاری نوزده دوره جشنواره با شکوه را در کارنامه خود دارد. بزرگترین افتخار جشنواره بیستم همین پشتوانه ارزشمند است.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در تمامی ارکان کشور به عنوان یک مشکل بنیادین مشهود و عیان است، نداشتن فرهنگِ کارِ تیمی است. این مشکل در همه جای جامعه به وفور دیده می‌شود. اما همه خوب میدانیم که ریشه‏ی تمامی مشکلات در بطن جامعه یعنی «فرهنگ خانواده» نهفته است. اما خانواده‌ی محترم و فرهیخته‌ی چاپ، با حمایت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی از منظر فرهنگی، و به پشتوانه حضور بزرگان و پیشکسوتان با تجربه، مهربان و دلسوز، در تلاش است که در تمامی عرصه‏های این خانواده‎ی بزرگ، با مدیریت هوشمندانه و درست و همچنین جو همدلی و همکاری، روح قدرتمند و ارزشمند «کارِ تیمی» را به کالبد این صنعت بدمد. به میمنت گذار از این بحران و برای ارتقاء بیشتر این صنعت کلیدی، نشست‎های متعددی برگزار کردیم که پیرو آن دریافتیم بخش عمده‏ای از مشکلات و معضلاتی که اهالی این صنعت با آن دست و پنجه نرم می‏ کنند مواردی بیرون از این صنف است!. یعنی عدم توجه به کار تیمی نه تنها در فرایند چاپ و بسته‏بندی، بلکه در کل فرایند تولید یک کالا یا یک اثر نیز وجود دارد. مشخصا، اگر یک کار تولیدی در راستای نیاز جامعه و هنجارهای آن نتواند رفع نیاز کند آیا توقع می‎رود که با چاپ آن، هر چند زیبا و چشم‎نواز و با کیفیت، با شکست مواجه نشود؟! اگر یک اثر چاپی مثل بسته‏بندی یک کالا، از طرح و نقشه و طرح ناهمگون و غیر استاندارد و بی‎کیفیت برخوردار باشد چقدر می‎توان با تکنیک‏های چاپی جلب نظر مخاطب را آن‌طور که شایسته و بایسته است تضمین نمود؟

لذا بر آن شدیم که به پشتوانه این جشنواره و به شکرانه این همیت و همدلی جدید، به جای تکرار جشنواره به شکل سال‎های پیشین و تقدیر از بزرگانی که بزرگی ایشان بر کسی پوشیده نیست، دایره مخاطبین جشنواره را بزرگتر نموده و کارفرمایان و طراحان را که نقش بسیار مهمی در بالا بردن سطح کمی و کیفی این صنعت داشته و دارند را میزبانی کنیم. به امید اینکه کارِ تیمی را نه در مقیاس شعار و صرفا درون خانواده چاپ، بلکه به واقع و با سایر بخش‏های موثر در تولید یک اثر مرتبط با چاپ و بسته‏بندی انجام دهیم.

جشنواره امسال هر اثر را با سه مولفه می‌شناسد: 1) صاحب اثر یا کارفرما 2) طراح یا ایده‏پرداز 3) چاپخانه یا مجری پروژه. زیرا که به واسطه تفکر و استراتژی درست و هوشمندانه یک تولیدکننده است که یک محصول تولید می‌شود.

با دانش و خلاقیت و اعمال سلیقه یک طراح است که خدماتی برای ارایه یک محصول به بازار طراحی می‌شود.

و به پشتوانه تلاش و سرمایه‏گذاری یک چاپخانه است که طرح‏های طراح از تصویر به واقعیت تبدیل می‎شود.

همچنین مسابقه امسال از چهار منظر مورد داوری قرار گرفت. سه مورد بر مبنای سه مولفه مذکور، شامل 1) توجه به «هنجارهای معیشتی» توسط کارفرما 2) «طراحی» یک اثر توسط طراح و 3) «توانایی فنی» یک چاپخانه می‎پردازد و مورد چهارم که در این جشنواره به طور ویژه به آن پرداخته شده است، توجه به «پاسداشت خط و زبان فارسی» بوده است که به دلایل مختلف، انصافا مورد بی‎مهری واقع شده است.
پس از بررسی‎‏های انجام شده از سوی هیئت محترم داوران در ارتباط با کلیه آثار ارسالی، نقاط ضعف و نقصان به شرح ذیل نمایان شد که توجه به آنها برای شرکت‎کنندگان در دوره‏های بعدی حائز اهمیت خواهد بود.
  1. تعدادی از آثار به صورت ناقص ثبت‎نام شدند و خود اثر ارسال نشده بود که تبعا به مسابقه وارد نشدند.
    آثار بسیار زیادی به شکل ناقص ارسال شدند و بعضا صرفا بخشی از عملیات چاپ روی آنها صورت گرفته بود. لذا با توجه به معیارهای تدوین شده، قابل ارزیابی نبودند.
    تعداد زیادی از آثار از کیفیت مناسبی برخوردار بودند اما در عین حال که ظاهری صادراتی داشتند ولی اطلاعات مندرج در آن از جمله بارکد، حاکی از ارایه آن در بازار داخل بود که در عین بالا بودن کیفیت اجرایی و لیاقت انتخاب، قابل برگزیده شدن نبودند.
    در تعدادی از آثار به قوانین و مقررات حاکم بر کشور توجه نشده بود که آنها نیز متعاقبا قابل داوری نبودند.
در مجموع قریب به پانصد اثر برای مسابقه ارسال شد که از میان آنها، 121 اثر توسط هیئت انتخاب، برای داوری هیئت داوران انتخاب گردیدند. لازم به ذکر است تعداد آثار مورد تایید کامل همه‎ی داوران بسیار محدود بود لذا نهایتا انتخاب آثار پس از بررسی رای داوران، با رعایت محدودیت‎های فوق و به صورت مقایسه‏ای صورت گرفت.

جشنواره بیستم در شرایط خاص برگزار شد. شرایط اقتصادی، ویروس کرونا و فشردگی زمانی ناشی از حوادث فوق باعث شد اطلاع‎رسانی مناسبی در اختیار دو گروه مدعو، یعنی کارفرمایان و طراحان صورت نگیرد اما به لطف خدا و به پشتوانه اطلاع‎رسانیِ دهان به دهان اصحاب چاپ، آنقدر اثر آبرومند ارسال شد که رنگ و بوی جشنواره را با طراوت کند. لازم به ذکر است هدف از این جشنواره و تعریف معیارهای داوری به منظور رتبه‏بندی نبوده و نخواهد بود و صرفا به طور نسبی و در حد توان جنبه‎ی تشویقی مد نظر بوده است. امید است این جشنواره گامی هر چند کوچک در جهت ارتقای این صنعت و ارتباط تناتنگ و بیشتر با سایر صنوف ما قبل و بعد آن ایجاد کند.



در این مراسم همچنین برگزیدگان بیستمین دوره جشنواره صنعت چاپ ایران معرفی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها