دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
استان چهارمحال و بختیاری برای اجرای رواق کتاب چه کرد؟/ برگزاری 35 هزار نشست شنبه‌های کتاب به دلیل ورود به آسیب‌های اجتماعی

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی گفت: در راستای اجرای رواق کتاب استان چهارمحال و بختیاری به عنوان استان معین انتخاب شده و فعالیت‌های مربوط را عهده‌دار شد. در رواق کتاب فعالیت‌های متعددی شکل می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به ثبت و یا به‌روزرسانی کتابخانه‌ها در سامانه بچه‌های مسجد با هدف احراز اطلاعات هویتی کتابخانه‌های مساجد تحت پوشش ستاد فهما اشاره کرد، ضمن اینکه برنامه ریزی برای کتابخانه‌ها و ... اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی مشاور وزیر و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد صبح امروز طی نشستی خبری که به مناسبت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد گفت: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نسبت به اولویت ایشان در ورود به بهشت یا مسجد نقل است که می‌فرمایند: «نشستن من در بهشت باعث خرسندی خودم می‌شود، اما جلوس من در مسجد باعث خشنودی حضرت مبعود می‌شود. مسجد چنین جایگاهی دارد.»
 
ارزانی با بیان اینکه خدا محوری و توحید محور اصلی بچه‌های مسجد است افزود: آثار خلق شده در زیست بوم فهما رنگ و صبغه‌ای دارد که رنگ خدا دارد. آثار بسیاری در دنیا خلق می‌شود که از حیث فنی و تکنیک بسیار مهم است اما این آثار رنگ خدا دارد و به همین دلیل مانایی دارد.
 
او با اشاره به این کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سال 1371 در چنین روزی تاسیس شد گفت: این کانون بر اساس مصوبه شورای عالی فرهنگی راه‌اندازی شد و بر اساس آیین‌نامه قرار شد تا جلوه‌های هنری موجود در مساجد اعم از معماری، خوشنویسی، ارتباط معنوی افراد با مسجد و ... انعکاس داده شود و این زیبایی‌ها به جوانان و خانواده‌ها نمایش داده شود و اگر کسی بر این اساس مسجدی شود ما به هدف خود رسیدیم. ارتباط با مسجد مشکلات را برای ما، جوانان و خانواده‌ها حل می‌کند.
 
ارزانی با طرح این سوال که باید از چه قالبی برای این کار استفاده کنیم؟ توضیح داد:‌ ما از گفتمان هنر برای این کار استفاده می‌کنیم و گفتمان هنر، گفتمان غالب مساجد است. خداوند مدل ویژه‌ای را برای مساجد طراحی کرده و ما کافی است این مدل را انعکاس دهیم.
 
او افزود: آیا شما در جهان مسجدی را سراغ دارید که در آن منع ورود برای هر فردی با هر رنگ پوستی، جنسیتی، تحصیلاتی و هویتی و ... وجود داشته باشد؟ هر فردی می‌تواند خانه‌ای در هر محله‌ای ایجاد کند و آن را وقف بندگان خداوند کند. خداوند از طریق امام جماعت میان کثرت افراد در مساجد وحدت ایجاد می‌کند. همچنین کسی که قرار است ارتباط با خدا را برقرار کند باید صورت و صوت زیبا داشته باشد از همین جهت است که امام جماعات باید نماز را با صدای زیبا بخوانند.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه در مساجد باید تصاویر زیبا وجود داشته باشد گفت: باید تلاش کنیم زیبایی مسجد را به خانواده‌ها نشان دهیم و در نهایت این‌ها به زیبایی ارتباط با معبود ختم می‌شود.
 
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد عنوان کرد: ما در ایران بیش از 80 هزار مسجد داریم. شما این میزان را با کشورهای همسایه مقایسه کنید به هر حال تلاش ما این است که هنر مومنانه را در قالب آثار بچه‌های مسجدی منعکس کنیم و بیش از 16 هزار اثر را دریافت کنیم.
 
ارزانی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری مساجد درخصوص گام دوم انقلاب اسلامی‌آثار ویژه ای را تولید کرده است که امیدوارم بتوانیم آن را رونمایی کنیم افزود: ما قطعات پازل تمدن نوین اسلامی‌را نمی‌توانیم بدون حضور بچه‌های مسجد کامل کنیم و برای تحقق تمدن نوین اسلامی‌نیازمند طراز بچه‌های مسجد هستیم. بچه‌های مسجد منفعل نیستند و در اتفاقات مختلف نقش آفرین هستند و همه را دعوت به خیر می‌کنند.
  
او با اشاره به ایجاد شبکه بچه‌های مسجد گفت: هزار و 200 کانون وجود دارند که شبکه بچه‌های مسجد را ایجاد کرده‌اند و در زیست بوم فهما نقش مهمی‌دارند.
 
ارزانی با انتقاد از اینکه برخی به هنر نگاه تجملی دارند گفت: انسان نمی‌تواند به تعالی برسد و با هنر مانوس نباشد و نمی‌توان گفت که من به بالاترین درجه رسیدم و با هنر ارتباطی نداشتم. بزرگان  و مراجع بزرگ تقلید در حوزه‌های هنری به درجه‌های بالایی رسیدند. من مرجع تقلیدی دیدم که در خوشنویسی کار می‌‌کردند.
 
او با اشاره به اینکه هنر لازمه زندگی و بخشی از هویت ماست عنوان کرد: زمان جنگ چرا آقای آهنگران نوحه خوانی می‌کردند؟ آماده سازی برای عملیات از طریق این هنر صورت می‌گرفت. یک نقاشی زیبا مانند عصر عاشورا می‌تواند از سراسر جهان مخاطب داشته باشد چون زبان هنر زبان مشترک جهانی است. خداوند هنرمندانه خلق کرده است و ما خواستیم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را با این هنر برجسته کنیم.
 
او با اشاره به ورود کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به آسیب‌های اجتماعی توضیح داد: اگر جوان ما وصل به خانواده و مسجد شد کمتر به سراغ آسیب می‌رود. اگر بیش از 35 هزار شنبه‌های کتاب و سه‌شنبه‌های تکریم داشتیم به دلیل همین ورود به حوزه آسیب‌های اجتماعی است.
 
ارزانی با اشاره به اینکه ما سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری داریم گفت: در فرهنگ پنج رواق، هنر پنج رواق و نوآوری دو رواق داریم و ما در اینجا بر اساس مدل مدیریتی هرم واژگونی عمل می‌کنیم.
 
او با اشاره به حضور بچه‌های مسجد در فضای مجازی با توجه به پاندمی‌کرونا گفت: 16 هزار و 700 اثر تولیدی در همین اواخر به مناسبت دفاع مقدس و سایر زمان‌های مناسبتی داشتیم.
بخش دیگری از این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت.

ارزانی درخصوص انعقاد تفاهنامه‌ها توضیح داد: ما تفاهم نامه‌هایی با وزارت ورزش و بسیج منعقد کردیم و تلاش کردیم در حوزه ورزش همگانی ورود پیدا کنیم. همچنین با بنیاد بازی‌های رایانه‌ای جلساتی داشتیم که به خروجی خاصی نرسیده است. درباره مدرسه اربعین نیز با دانشگاه امام صادق(ع) کارهایی انجام دادیم. 

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر تشریح برنامه‌های رواق کتاب در طرح ملی ایران قوی گفت: در راستای اجرای رواق کتاب استان چهارمحال و بختیاری به عنوان استان معین انتخاب شده و فعالیت‌های مربوط را عهده‌دار شد.

او ادامه داد: در رواق کتاب فعالیت‌های متعددی شکل می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به ثبت و یا به‌روزرسانی کتابخانه‌ها در سامانه بچه‌های مسجد با هدف احراز اطلاعات هویتی کتابخانه‌های مساجد تحت پوشش ستاد فهما اشاره کرد، ضمن اینکه برنامه ریزی برای کتابخانه‌ها، تعیین ضوابط تخصیص منابع متناسب با کتابخانه‌ها اعم از منابع مالی و کتابخانه ای، تعیین شاخصه‌های مناسب جهت ارزیابی مستمر کتابخانه‌ها، ساماندهی و اعطای مجوز به کتابخانه‌های مساجد و اصلاح آمار و اطلاعات کتابداران، کتابخانه‌های باز و مخزن دار استان‌ها از جمله دیگر اقدامات این طرح به شمار می‌رود.

رئیس ستاد فهما همچنین به برگزاری دوره آموزش کتابداران مساجد در رواق کتاب اشاره کرد و افزود: توانمندسازی و بهبود خدمات کتابخانه‌ای از محورهای این آموزش است که به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی همچنین به اجرای طرح ملی «شنبه‌های کتاب» ذیل طرح ملی ایران قوی اشاره داشت و گفت: از دیگر برنامه‌های رواق کتاب بود که با محور معرفی کتاب در روزهای شنبه در مساجد و نقد و بررسی آن در قالب سه محور «انتخاب کتاب، معرفی کتاب و انس با کتاب» برگزار شد.

او تصریح کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، رونق بخشیدن به کتابخانه‌های مساجد کشور، احیای نقش کتابخانه‌های مساجد در اعتلای فرهنگ عمومی، آشنایی با ناشران، نویسندگان و کتاب‌های مفید و نیازسنجی مطالعاتی نوجوانان و جوانان، تقویت فعالیت‌های مردمی‌و خودجوش در حوزه کتاب و کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه و ترویج نهضت مطالعه مفید از اهداف طرح ملی «شنبه‌های کتاب مساجد» بود.

ارزانی برگزاری مسابقات متنوع و متعدد کتابخوانی را دیگر فعالیت رواق کتاب دانست و ابراز کرد: این برنامه شامل هفت مسابقه و با هدف افزایش سرانه مطالعه و دانش عمومی‌اعضای کانون‌های فرهنگی هنری، در حال برگزاری است شامل: مسابقه کتابخوانی سفینه النجاه از کتاب جاذبه حسینی، کتاب امام حسین (علیه السلام) و کتاب صوتی «زنی که پیامبر بود»، مسابقه کتابخوانی «ادب حضور»، مسابقه کتابخوانی «بیانیه گام دوم انقلاب رهبری معظم» ، مسابقه کتابخوانی «رفیق خوشبخت ما» به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و مسابقه کتابخوانی «ماجرای عشق من»؛ با شرکت در این مسابقات تا 700 امتیاز برای کانون‌ها در نظر گرفته می‌شود.

در پایان این مراسم از «روایت فهما؛ روایت هزار و 200 روز خدمت به بچه‌های مسجد» رونمایی شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها