دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۱
کتاب «سور سوریه» ظهور یک قلم جدی در حوزه مباحث تحلیلی است

مدیر مؤسسه شهرستان ادب در مراسم رونمایی از کتاب «سور سوریه» گفت: این کتاب، ظهور یک قلم جدی در حوزه مباحث تحلیلی است که با توجه به مطالب آن می‌توان چند کتاب دیگر در این زمینه منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «سور سوریه»، یکشنبه ۱۷ اسفندماه با حضور علی‌محمد مؤدب، مدیر مؤسسه شهرستان ادب و محمدقائم‌ خانی، نویسنده کتاب «سور سوریه» و جمعی از اهالی کتاب و ادبیات در فروشگاه چاپ و نشر بین‌الملل واقع در میدان فلسطین تهران برگزار ‌شد.
 
کتاب «سور سوریه» با ۱۹۲ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، سفرنامه‌ای به کشور رنج‌کشیده سوریه و روستاهای آن است که حقایقی مهم و خواندنی را از فضای فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی سوریه ارائه می‌دهد.
 
محمد قائم‌خانی، نویسنده کتاب «سور سوریه» در این مراسم در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این اثر گفت: نخستین جرقه‎ های شکل‌گیری این اثر زمانی زده شد که آقای مهدی کفاش در سال 1396 موضوع سوریه را مطرح کردند تا آن زمان هیچ‌وقت درگیر مسائل منطقه نبودم فقط گاهی از اخبار و اتفاقات را دنبال می‌کردم. اما آقای کفاش قبل از این اثری را در رابطه با سوریه نگاشته بودند که خیلی طرفدار داشت. بالاخره بعد از برقراری امنیت کامل در منطقه با هماهنگی معاونت فرهنگی نیرو در قالب یک گروه سه نفره عازم سفر به سوریه شدیم و این سفر به مدت یک‌ ماه به طول انجامید.
 
وی اظهار کرد: کار نگارش کتاب 6 ماه به طول انجامید و پس از اتمام کتاب با توجه به شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و شبه رستاخیزی که به وجود آمد، احساس کردم حق مطلب را درباره ایشان و نیروهایی که در سوریه به شهادت رسیدند در کتاب ادا نکرده‌ام. البته شاید بدین دلیل بود که در مصاحبه‌ها کمتر به ایرانی‌ها و جانفشانی‌های آنها در این کشور اشاره می‌شد و بیشتر تمایل داشتند درباره سوریه به بحث و گفتگو بپردازند. البته این موضوع در حالی که نقش ایران در رسانه‌های سوریه در حال تحریف شدن است بعید به نظر نمی‌رسد، بنابراین در اختتامیه کتاب سعی کردم به نقش حاج قاسم سلیمانی و نیروهای مبارز در سوریه بپردازم.
 


قائم‌خانی در رابطه با فعالیت خود در حوزه داستان‌نویسی عنوان کرد: داستان‌نویسی را به معنای کار ادبی دیر شروع کردم چون علاقه‌ای به ادبیات نداشتم و شروع نوشتنم از دوران دانشجویی با سفرنامه‌نویسی آغاز شد و بعد وارد فضای ادبیات شدم و در سفر به سوریه این قدر فضا برایم عجیب بود که فقط می‌خواستم بنویسم و این کتاب نقطه عطفی در زندگی من شد.

علی‌محمد مؤدب، مدیر مؤسسه شهرستان ادب نیز در این مراسم در رابطه با کتاب «سور سوریه»، گفت: در این کتاب لحظاتی به نگارش درآمده که غنیمت است و با توجه به شرایطی که پیش آمده و کمتر می‌توان سفر رفت، خواندن این کتاب خیلی از حسرت‌ها را پاسخ می‌دهد؛ به گونه‌ای که شاید اگر خودمان در آن سفر بودیم درک کمتری از آن شرایط پیدا می‌کردیم؛ اما مطالعه این کتاب به ما کمک می‌کند که به خیلی از پرسش‌هایی که در ذهن داریم دست پیدا کنیم.
 
وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی در تمام سال‌ها به نوعی با سوریه در تماس بوده و نمی‌توان از آن گذشت، بنابراین شناخت واقعه‌ای که در سوریه اتفاق افتاده و درگیری این کشور با جبهه استکبار خیلی مغتنم است و آقای خانی خیلی هوشمندانه هر صحنه‌ای که دیده به صورت عمیق روایت کرده و این موضوع به مخاطب در شناخت سوریه کمک می‌کند. به عنوان مثال گفته‌هایی که از امام جمعه نقل می‌کند، بسیار گفتگوی پرحجم و جدی است و این‌ها بدین دلیل است که نویسنده شناخت کتابخوانی خوبی دارد و این شناخت در سفر سوریه کمک بسیاری به ایشان کرده است.
 
مؤدب، این روایت را از روایت‌های جدی درباره سوریه عنوان کرد و افزود: معمولاً غبارهای موجود مانع شناخت است و یکی از فرصت‌های خوب برای شناخت بهتر، سفر و جنگ است. در جنگ سوریه یک مجموعه تمدن با مجموعه‌ای دیگر درگیر شدند و این فرصتی برای شناخت و درس گرفتن است، هرچند روستا به روستا و شهر به شهر تفاوت وجود دارد؛ اما سوریه بخشی از یک جبهه بزرگ است که ما هم جزئی از آن هستیم و شناختن سوریه برای دنیای امروز بسیار مغتنم است.
 


وی عنوان کرد: بخش‌های مختلف کتاب برای ما درس‌آموز است، اما بخشی که نویسنده درباره مهمانی صحبت می‌کند، از زیباترین بخش‌های کتاب بشمار می‌آید‌؛ زیرا معتقدم آنچه امروزه از آن به عنوان جنگ نرم یاد می‌شود، جنگ نیست؛ بلکه این عبارت آمده تا ما متوجه یک درگیری کند در حالیکه جنگ نرم فضایی برای مهمان‌نوازی است؛ یعنی درواقع ما ناچار به دیدار با یکدیگر هستیم یا به غارت و یا به محبت و دعوت.
 
مدیر مؤسسه شهرستان ادب بیان کرد:  کتاب «سور سوریه» ظهور یک قلم جدی در حوزه مباحث تحلیلی است و در واقع با یک چهره تازه در این زمینه رو به رو هستیم. نثر نویسنده این کتاب شکوه و جلال دارد و از این کتاب می‌توان چند کتاب دیگر منتشر کرد.
 
وی در ادامه درباره نویسنده این اثر نیز گفت: این اثر دقت صاحب اثر را برای ما متذکر می‌شود و با توجه به شخصیت آرام نویسنده وقتی کتاب را می‌خوانید نمی‌توانید باور کنید ایشان این قدر حرف برای گفتن داشته باشد.
 
مؤدب عنوان کرد: مطالعه این کتاب را به اهل فرهنگ پیشنهاد می‌کنم؛ زیرا ما به ناچار وارد جهان می‌شویم‌؛ پس بهتر است پیش از اینکه کار به شمشیر بکشد، در درون جامعه خود با هم حرف بزنیم.
 
 مدیر مؤسسه شهرستان ادب تصریح کرد: سوریه دردکشیده است و فرزندان ما هم در این درد شریک شدند و به کمک آنها شتافتند اما فتح اصلی، فهم است. تا نفهمیم فاتح نمی‌شویم. حاج قاسم سلیمانی خوب می‌فهمید اما فرصت نکرد بنویسد حال کسانی که حاج‌قاسم را دوست دارند باید به سوریه بروند و این راز را پیدا کنند. بنابراین باید در سال 10 تا 20 کتاب با این عنوان منتشر شود.


 
در بخش دیگر این مراسم، حجت‌الاسلام حمید سبحانی صدر، معاون فرهنگی چاپ و نشر بین‌الملل نیز در رابطه با کتاب «سور سوریه»، گفت: قلم نویسنده، قلم خواندنی است و گرما و حرارتی دارد که شما را به درون متن می‌برد و نکته مهم این است که همه ما نیاز داریم زمینه مردمی و اجتماعی جنگ سوریه را بفهمیم و این کتاب کمک شایانی در این زمینه می‌کند.
 
وی اظهار کرد: نویسنده خوب، ناشر را بر سر ذوق می‌آورد و بالعکس و نشر بین‌الملل توفیق دارد کتاب دیگری از آقای خانی درباره زندگینامه امام خمینی(ره) را منتشر کند که در حال حاضر در مرحله ویراستاری است و قرار است برای نیمه خرداد این کتاب آماده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها