پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
زندگی امام سجاد (ع) توسط رهبر انقلاب به مفهومی حماسه‌ساز تبدیل شد

حجت الاسلام حاج علی‌اکبری در آیین رونمایی از کتاب «حماسه امام سجاد (ع)» گفت: گزارش غمگنانه و تراژدی زندگی امام سجاد (ع) بعد از عاشورا، توسط رهبر معظم انقلاب، به مفهومی حماسه‌ساز تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب «حماسه امام سجاد (ع)؛ مشتمل بر گفتارهایی از مقام معظم رهبری» با حضور جمعی از شخصیت‌ها و استادان دانشگاه در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد در حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این اثر که به‌صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما نیز پخش می شد، احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، آیت الله سیدمصباح آملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد و دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی، علی قندهاری، مدیرعامل انتشارات انقلاب اسلامی، محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی مشهد و جمعی از علما و پژوهشگران و شاگردان رهبر معظم انقلاب، حضور داشتند.
 
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور، در این نشست با اشاره به اصل نظریه انسان 250 ساله که در بخش «به جای مقدمه» کتاب از بیان رهبری و صاحب این نظریه ارائه شده است، گفت: ما باید به این نظریه فاخر و عمیق و قابل استفاده، بیشتر از این ها توجه کنیم. جامعه علمی و پژوهشگران به ویژه کسانی که در سیره اهل بیت (ع) کار می کنند باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.
 
حجت الاسلام حاج علی اکبری درباره فصل ورودی این اثر گفت: این فصل بر اساس تقسیم دوران زندگی ائمه (ع) مربوط به دوره دوم نظریه رهبری و در ارتباط با زندگی امام سجاد (ع) بعد از عاشوراست. گزارش هایی تاریخی بیشتر گزارش هایی مبتنی بر تراژدی ارائه شده که روایت مرسوم و شناخته  شده ای است. اما بر اساس این نگاه مفهوم منفعل و تراژدی به مفهوم فعال و مؤثر و سازنده حماسه تبدیل می شود. جالب است شما در این نگاه به جای تحلیل های عقیم، وقتی نوبت امام سجاد (ع) می شود گزارشی از حماسه امام سجاد (ع) می خوانید. این خصوصیتِ نظریه انسان 250 ساله، و کارِ کارستانی است که رهبر عزیز در این بخش انجام می دهند.
 
امام جمعه موقت تهران گفت: از نگاه رهبر معظم انقلاب، حماسه امام سجاد (ع) دارای سه عنصر است؛ یکم، تدوین اندیشه ناب اسلامی، دوم، آشناسازی مردم به حقانیت اهل بیت (ع) به عنوان مصادیق راستین اولی‌الامر و اقامه کنندگان واقعی حاکمیت الهی و سوم، ایجاد و تقویت تشکیلات اسلامی برای زمینه سازی حاکمیت اسلامی است.

وی افزود: امام سجاد (ع) از نگاه رهبر معظم انقلاب، دو روش برای انتقال معارف ناب انتخاب کردند زیرا امکان دیگری در اختیار حضرت نبوده  است؛ استفاده از دعا و موعظه. آنچه از امام (ع) باقی مانده است که امروز به عنوان صحیفه سجادیه می شناسیم، در حقیقت یک نقشه تفصیلی از حیات طیبه به زبان ماست. فردی و اجتماعی. امروز که به صحیفه نگاه می کنیم درمی یابیم امام (ع) هم در عصر خودش از این روش بهترین بهره برداری را برای ترویج اخلاق و فضیلت در آن روزگار سخت برده است و هم نرم افزار تمدن اسلامی را در اختیار دوستان خودش قرار داده است.
 

 
حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: امروز که در بیانیه گام دوم انقلاب، سخن از خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی می کنند، یکی از اسناد پشتیبان هر سه این ها صحیفه سجادیه است. زبان دعا، زبان فطرت است. در متن صحیفه سجادیه، پرچم اعتراض از آغاز تا پایان برافراشته است که همان اعلام موضع است.
 
حجت الاسلام حاج علی اکبری در آیین رونمایی از کتاب «حماسه امام سجاد (ع)» گفت: گزارش غمگنانه و تراژدی زندگی امام سجاد (ع) بعد از عاشورا، توسط حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای به مفهومی حماسه‌ساز تبدیل شد.

مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی نیز در این نشست گفت: رهبر معظم انقلاب با خلق تعبیر انسان ۲۵۰ ساله، ائمه معصومین (ع) را به منزله یک انسان می‌دانند که از سال ۱۱ تا ۲۶۰ هجری قمری در حال مبارزه و جهاد با ظلم بوده‌اند. گرچه صورت این مبارزه به تبع شرایط مختلف صور متفاوتی داشته، اما یک حرکت اصلی همیشه دنبال می‌شده است. ائمه (ع) گاهی در این حرکت صلح کرده، گاهی مبارزه تشکیلاتی و در مواردی کسانی را به جنگ و مبارزه مسلحانه ترغیب کرده و از آنان پشتیبانی مالی می‌کردند.
 
حجت‌الاسلام مجتبی صابری افزود: در میان مقاطع گوناگون حیات ائمه (ع)، مقطع ۳۴ ساله حضرت سجاد (ع) یک برهه مهم به‌شمار می‌رود. عاشورا در تاریخ ماندگار شد و به نهضت حسینی تغییر یافت، اما این حرکت از سوی جامعه اسلامی به درستی شناخته نشد. گرچه جامعه اسلامی از برکات آن واقعه هنوز هم برخوردار است. روش امام در آن دوره موجب شد جمعیت تشیع و نیروهای انقلابی به گروهی انبوه و کارآمد تبدیل شوند و در کمتر از ۴۰ سال بعد از شهادت آن حضرت، جریان تشیع موفق به سرنگونی حکومت بنی‌امیه شد.
 

 
وی با اشاره به بخش‌های مختلف کتاب امام سجاد (ع)، اظهار کرد: این کتاب مشتمل بر گفتارهایی از رهبر معظم انقلاب درباره سیره و مبارزات سیاسی فرهنگی امام چهارم است. این کتاب از سه بخش تشکیل شده که هدف از بخش نخست آن تببین مفهوم انسان ۲۵۰ ساله -که زیربنای مفاهیم بعدی به‌شمار می‌رود - است. در این راستا بیانات مقام معظم رهبری در گنگره جهانی امام رضا (ع) در سال ۱۳۶۵ در ابتدای کتاب آمده است. ایشان در این سخنرانی به تبیین دقیق مبارزات امامان و انسان ۲۵۰ ساله پرداخته‌اند. همچنین بحث مبسوطی در مورد دوره امامت آن حضرت در این کتاب آورده شده است.
 
صابری افزود: بخش دوم کتاب شامل چهار گفتار است که در جلسات مسجد کرامت، توسط مقام معظم رهبری بیان می‌شده است. تاریخ برگزاری این جلسات بهمن ماه سال ۱۳۵۲ در محرم ماه بوده است. رهبری در این جلسات با در پیش گرفتن یک شیوه تبلیغی عالمانه، ابتدا مخاطبان را از ضعف اطلاعاتی‌شان نسبت به سیره امام سجاد (ع) آگاه می‌سازد و پس از ایجاد انگیزه و اشتیاق در آنان، با بیان دقیق و علمی از زوایای زندگی ایشان پرده برمی‌دارد.
 
عضو گروه تدوین کتاب «حماسه امام سجاد (ع)» بیان کرد: در این بخش وضعیت اعتقادی مردم پس از واقعه کربلا، تبیین وظایف امام، دشمنی و پیاده‌سازی برخی تحریفات توسط بنی‌امیه، نقش رهبری امام، استفاده از غالب دعا توسط امام و... نیز آمده است. همچنین برای غنای مباحث مجموعه مصاحبه‌های مجله پاسدار اسلام با مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۱ به همراه برخی ارجاعات در بخش سوم کتاب آورده شده است.
 

 
رضا خوراکیان، مدیر دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری در مشهد نیز در ادامه این مراسم، گفت: اولویت در رویکرد جدید دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی و گردآوری اسناد و خاطرات گذشته، موضوعات ترویجی و تبیین گفتمان مقام معظم رهبری در عرصه‌های مختلف است.
 
وی ادامه داد: تحقق این مهم و مأموریت، جز با راهنمایی و هدایت بزرگان، به ویژه شاگردان رهبر معظم انقلاب برای ما مقدور نخواهد بود. هم‌چنین همراهی و هم‌افزایی‌هایی که ما با فعالان فرهنگی و نخبگان اجتماعی و سیاسی نیاز است تا بتوانیم منویات رهبر معظم انقلاب را در حدی که وظیفه ماست و ظرفیت‌های بی‌پایانی که به ویژه در خراسان و مشهد وجود دارد، بتوانیم کارهای بهتری را در عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب شاهد باشیم.
 
اضافه می‌شود، کتاب حماسه امام سجاد (ع) به همت انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و در سه بخش تنظیم و منتشر شده است که بخش اصلی این کتاب شامل سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سال 52 در جمع نمازگزاران و جوانان انقلابی در مسجد کرامت مشهد درباره شخصیت و مبارزات سیاسی و فرهنگی امام سجاد (ع) است.
 
علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پایگاه الکترونیکی انتشارات انقلاب اسلامی به نشانی book-khamenei.ir و کتابفروشی‌های سراسر کشور این اثر 300 صفحه ای را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط