دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
هدف جوایز ادبی دفاع مقدس، نهادینه‌سازی یک فرهنگ اصیل با نگاهی علمی است

سرهنگ عباس بایرامی در نشست خبری اختتامیه جوایز ادبی دفاع مقدس، گفت: هدف تلاش‌ها در زمینه برگزاری جوایز و کنگره‌های ادبی حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری،  نهادینه‌سازی و پایایی یک فرهنگ اصیل با نگاهی علمی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری هشتمین و نهمین دوره جایزه ادبی یوسف، هشتمین کنگره ملی ادبیات پایداری و بیست‌ودومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس، با سخنرانی سرهنگ عباس بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، احمد امیری خراسانی؛ دبیر علمی هشتمین کنگره ملی ادبیات پایداری، مسعود امیرخانی؛ دبیر علمی هشتمین دوره جایزه ادبی یوسف، هادی خورشاهیان؛ دبیر علمی نهمین جایزه ادبی یوسف و رضا اسماعیلی؛ دبیر علمی بیست‌ودومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 11 اسفندماه) به‌صورت همزمان در سالن قصر شیرین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
سرهنگ عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع‌مقدس در ابتدای این نشست با ارائه اطلاعات و آماری از این جشنواره‌ها، بیان کرد: اختتامیه هشتمین و نهمین دوره جایزه ادبی یوسف به میزبانی استان مازندران پنجشنبه (14 اسفندماه) برگزار می‌شود. همچنین اختتامیه بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس به میزبانی دیار شعر و ادب استان فارس (20 اسفندماه) برگزار خواهد شد. استان کرمان نیز 24 اسفندماه میزبان هشتمین کنگره ملی ادبیات پایداری خواهد بود.
 
وی افزود: کنگره ملی ادبیات پایداری به همت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان و دبیری علمی دانشگاه شهید باهنر برگزار می‌شود. در این کنگره از سال 1387 در دانشگاه شهید باهنر کلید خورد، در سال‌های نخست آثار با فراخوان عمومی به دبیرخانه ارسال می‌شد، ولی از دوره‌های بعد این جشنواره ویژه مراکز علمی برگزار شد. امسال نیز حدود 70 مقاله به دبیرخانه رسیده که آثار برتر در قالب فصلنامه منتشر خواهند شد. حاصل این تلاش‌ها، نهادینه‌سازی و پایایی یک فرهنگ اصیل با نگاهی علمی است.
 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع‌مقدس با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه ادبی یوسف در دوره نهم نیز گفت: دوهزار و 781 اثر در دوره نهم به دبیرخانه ارسال شد که نسبت به دوره قبل، 5 درصد رشد داشته است. 310 اثر از این تعداد مربوط به دبیرخانه‌های استانی بود. در آیین اختتامیه 20 اثر معرفی و تجلیل خواهند شد. با همکاری دبیران علمی دوره‌های هشتم و نهم جایزه یوسف می‌توانیم آثار منتخب را دو مجلد به چاپ برسانیم.
 

اختتامیه هشتمین کنگره ادبیات پایداری مجازی برگزار می‌شود
احمد امیری خراسانی، عضو هیأت علمی دانشگاه کرمان و دبیر علمی هشتمین کنگره ملی ادبیات پایداری در ادامه این نشست خبری در قالب ویدئو کنفرانس به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به تاریخچه‌ای از کنگره ادبیات پایداری، بیان کرد: اوایل دهه 80 زمانی که انجمن ادبی دفاع مقدس استان کرمان در بنیاد حفظ آثار شکل گرفت، بنده و برخی از همکاران دانشگاهی دور هم جمع شده و این انجمن ادبی را به باروری رساندیم که ماحصل آن سه کار ارزشمند بود؛ دستاورد نخست، گشایش دوره کارشناسی ارشد ادبیات پایداری که اولین دوره آن در سال 87 به‌عنوان یک رشته دانشگاهی از سوی وزارت علوم به تصویب رسید. اکنون حدود 40 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی این رشته دانشگاهی را پوشش می‌دهند.
 
وی ادامه داد: همچنین یک نشریه علمی و پژوهشی با عنوان «ادبیات پایداری» برای نخستین‌بار در کشور ایجاد شد که تمامی پژوهش‌های دانشگاهی در این حوزه را در سراسر کشور پوشش می‌دهد. این نشریه زیرنظر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کرمان منتشر می‌شود. اما مهم‌ترین ماحصل این انجمن، برگزاری کنگره ادبیات پایداری است که از سال 1384 اولین دوره آن با حضور شخصیت‌هایی همچون شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در کرمان برگزار شد. همزمان دبیرخانه دائمی این کنگره در کرمان ایجاد و مقرر شد که این کنگره هر دو سال یکبار برگزار شود.
 
امیری خراسانی گفت: مجموع آثار منتخب هر دوره از این کنگره در قالب «نامه پایداری» به چاپ رسیده است. تمهیداتی اندیشیده شده که از این دوره، دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر نیز در برگزاری جشنواره سهیم باشند. در هشتمین دوره دانشگاه شهرکرد هم ما را در برگزاری این کنگره یاری کرد.
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه کرمان ادامه داد: تاکنون 78 مقاله به دبیرخانه هشمتین دوره کنگره ادبیات پایداری ارسال شده که نسبت به دوره هفتم افزایش داشته است. حدود 20 مقاله برگزیده در «نامه پایداری 8» به چاپ خواهد رسید. به خاطر شرایط خاص کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اختتامیه این دوره از کنگره به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.


توجه خاص به داستان‌هايی با رنگ‌وبوی بومی و محلی
مسعود امیرخانی؛ دبیر علمی هشتمین دوره جایزه ادبی یوسف در بخش دیگری از این نشست خبری، بیان کرد: در ابتدای سخنم، یاد و خاطره شهید یوسف ملک‌شامران را گرامی می‌دارم و به روح پرفتوح این شهیدِ نویسنده درود می‌فرستم. همچنین یاد روانشادان استاد امیرحسین فردی؛ دبیر نخستین دوره، استاد فیروز زنوزی جلالی و استاد كاوه بهمن؛ داوران چند دوره این جایزه را که جایشان میان ما خالی و سبز است، گرامی می‌دارم.
 
وی افزود: در دوره هشتم، هدف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‏های دفاع مقدس، هویت‌بخشی بيشتر به استان‌ها بود. به اين معنا كه استان‌ها در برگزاری جشنواره‌های ملی به قدر خودشان سهم داشته باشند و از ظرفيت‌های نهفته خود بيش از گذشته استفاده كنند. بنابراين تمامی امور اجرايی و علمی از طراحی پوستر، درج و توزيع فراخوان، تشكيل دبيرخانه، ‌جمع‌آوری آثار، داوری با بهره‌گيری از كارشناسان استانی و انتخاب برگزیدگان و برگزاری مراسم پايانی در استان تمشيت ‌شد. در نهایت، آثار برگزیده هر استان به دبيرخانه مركزی ارسال شد كه از ميان آن‌ها، بهترين‌های كشور انتخاب شدند.
 
امیرخانی در ادامه گفت: در این دوره یک بخش عمومی داشتیم که موضوع آن «دفاع مقدس»، «مدافعان حرم» و «مقاومت و بیداری» بود و یک بخش «ویژه خرمشهر». تغيير رويكرد و روش در برگزاری، جايزه را از ويژگی‌هايی برخوردار ساخت كه اميد است با استمرار و تقويت آن‌ها، بتوانیم در سال‌های آتی ثمرات كامل‌ترش را شاهد باشيم؛ نخستين ويژگی اين دوره توجه خاص به داستان‌هايی با رنگ‌وبوی بومی و محلی بود. مشخصه دوم نیز استقبال بسیار خوب نويسندگان در استان‌ها بود.
 
دبیرعلمی چندین دوره از جایزه ادبی یوسف، اظهار کرد: محاصل این پروسه، ارسال بيش از 2500 داستان به استان‌ها بود. در بیشتر استان‌ها به بهانه برگزاری جايزه، کارگاه‌های آموزشی داستان و نشست‌های نقد و بررسی كتاب و نيز نقد آثار رسيده به جشنواره استانی برگزار شد كه ازجمله بخش‌های پرطرفدار و موثر نزد نويسندگان شركت‌كننده بود. در اين دوره، نزديک به 80 نفر از اساتيد دانشگاه‌ها، چهره‌های برتر و نخبه ادبی، داستان‌نویسان پیشکسوت و جوان استان‌ها در داوری‌ها همكاري کردند كه حاصل تلاش اين عزيزان براساس ملاک‌های داوری، در نهايت انتخاب 300 اثر برتر بود.
 
وی افزود: داوری در بخش سراسری در دو مرحله صورت گرفت: در مرحله اول، دو داور (ساسان ناطق و محمدرضا شرفی خبوشان) كل آثار برگزيده استان‌ها را مطالعه و آثار با ارزش ادبی بيشتر را برای ورود به مرحله دوم انتخاب كردند كه حاصل آن راهيابی 80 اثر به مرحله دوم بود. سه داور (خسرو باباخانی، محمدرضا شرفی خبوشان، و فرحناز عليزاده) به همراه دبیر در مرحله دوم، آثار را به دقت مطالعه کردند و حاصل انتخابشان، 30 نامزد دريافت جايزه بود كه از اين ميان، 20 اثر برای دريافت جايزه و انتشار در كتاب يوسف 8 انتخاب شدند.
 

حضور پررنگ نویسندگان در عرصه خلق ادبیات دفاع مقدس و انقلاب
هادی خورشاهیان؛ دبیر علمی نهمین دوره جایزه ادبی یوسف نیز در این برنامه گفت: دبیری علمی جایزه یوسف در دوره نهم، بیشتر یک سمت برای من بوده و تمامی زحمات علمی و اجرایی را مسعود امیرخانی عهده‌دار بود.
 
وی با اشاره به ضرورت برگزاری این جایزه ادبی اظهار کرد: اکنون در جامعه بحث ناامیدی از انقلاب و دفاع‌مقدس و دور شدن جوانان و حتی نسل‌های قبل‌ از این دو حوزه مطرح است. همچنین گفته می‌شود که نویسندگان رغبتی به تولید اثر در این حوزه‌ها ندارند، ولی جایزه یوسف نشان داد که اینگونه نیست. نه‌تنها از نظر کمی شاهد استقبال بی‌نظیر در این جشنواره بودیم، بلکه آثار از لحاظ کیفی نیز وضعیت بسیار خوبی داشتند، به‌گونه‌ای که نمی‌دانستیم از 72 اثر نهایی کدام آثار را به دلیل محدودیت در انتخاب برگزیده‌ها کنار بگذاریم.
 
خورشاهیان افزود: حس عجیبی در برخی داستان‌ها وجود داشت که در فضای بیرونی آن‌را نمی‌بینیم، یک حس و حال خیلی ناب و خاص. حضور پررنگ شاعران و نویسندگان در عرصه خلق ادبیات دفاع مقدس و انقلاب را به فال نیک می‌گیرم و نشانه امید می‌دانم که هنوز به ادبیات و آثار معنوی دفاع مقدس و برکات انقلاب امیدواریم.


کنگره شعر دفاع مقدس، یکی از جریان‌ساز‌ترین کنگره‌های ملی است
اسماعیلی، دبیر بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس نیز به‌عنوان آخرین سخنران این نشست خبری گفت: کنگره ملی شعر دفاع مقدس از کنگره‌های شاخصی است که در دوران دفاع مقدس در سال 1365 به همت زنده‌یاد احمد زارعی، مجید زهتاب و بهروز اثباتی در دانشگاه اهواز شکل گرفت.
 
وی ادامه داد: در این دوره بعد از انتشار فراخوان شاهد استقبال گسترده‌ای از سوی شاعران پیشکسوت و جوان کشور بودیم که آثار خود را با موضوع دفاع مقدس و ادبیات مقاومت و پایداری ارسال کردند. ابتدا داوری در دبیرخانه‌های استانی صورت گرفت در مجموع 7 هزار قطعه شعر به دبیرخانه‌های استانی ارسال شد و در نهایت 992 شعر به دبیرخانه مرکزی رسید که توسط شاعران برجسته کشور داوری شدند.
 
اسماعیلی تأکید کرد: کنگره ملی شعر دفاع مقدس، پیشخان ادبیات دفاع مقدس و مقاومت و یکی از جریان‌ساز‌ترین کنگره‌های ملی است که انصافا در احیای ادبیات این حوزه نقش موثری داشته و زمینه بالندگی آن‌را فراهم کرده است.
 
وی با اشاره به بخش‌های بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس، بیان کرد: این 4 بخش شامل بخش عمومی مشتمل بر محورهایی همچون جهان اسلام، مقاومت، زنان، پیوند عاشورا و دفاع مقدس و بیداری اسلامی، بخش کودک و نوجوان، بخش شهدای سلامت و بخش ویژه سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری‌زاده هستند. در بخش عمومی، سه برگزیده در بخش کودک و نوجوان سه برگزیده، در بخش شهدای سلامت یک برگزیده و در بخش ویژه نیز یک اثر برگزیده و مجموعا 8 اثر برگزیده در اختتامیه معرفی و تجلیل خواهند شد.
 
اسماعیلی در پایان گفت: یکی از رسالت‌های بزرگ هر کنگره مستندسازی است که در این کنگره نیز در پایان هر دوره اشعار برگزیده در قالب کتاب منتشر می‌شود. کتاب دوره بیست و دوم به‌زودی آماده چاپ خواهد شد. همچنین گفتنی است که داوری بخش‌های سپید و نیمایی و کلاسیک کنگره به‌صورت جداگانه صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها