یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
اوحدی: انقلاب اسلامی ایران در 42 سالگی به پختگی رسیده است/ کارگر: هر شهید یک رسانه بزرگ است

سعید اوحدی در رونمایی از تازه‌های نشر شاهد تأکید کرد: نهال انقلاب که با ثمره عمر امام راحل آبیاری و با خون شهدا رشد کرد، امروز در 42 سالگی به پختگی رسیده است. سردار کارگر نیز در بخشی از این آئین گفت: به تعداد رزمندگان، جانبازان، آزادگان و به‌ویژه شهدا، می‌توان کتاب نوشت؛ هر شهید خودش یک رسانه بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همزمان با ایام چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یکشنبه 19 بهمن‌ماه، 20 عنوان از تازه‌های نشر شاهد (شامل 10 کتاب‌ گویا و 10 اثر مکتوب) رونمایی و از نویسندگان پیشکسوت ادبیات پایداری و حوزه ایثار و شهادت و همچنین برگزیدگان مسابقه فرهنگی خادمان مکتب حاج قاسم (ویژه کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها)، تجلیل شد.
 
هیچ ابزاری مثل هنر نمی‌تواند جایگاه شهید را ترسیم کند
حجت‌الاسلام موسوی مقدم؛ قائم‌مقام سازمان صدا و سیما در این آئین گفت: در قرآن مجید، انسان بما هو انسان، دارای کرامت و جایگاه رفیع و بلندی است. صرفنظر از مسائل اعتقادی، تفکرات و حتی مکتب‌های گوناگون، خطاب قرآن بنی‌آدم است و استثنایی قائل نشده، مگر در مواردی که به دلیل برخی ویژگی‌های خاص برخی انسان‌ها برتری یافته‌اند.
 
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌هایی که برخی انسان‌ها را نسبت به دیگران نزد خداوند برتری می‌دهد، تقوا است که اگر انسان به آن متصل شود دارای قرب و اجر و مقام ویژه می‌شود. یکی دیگر از خصلت‌های خاص علم است، یعنی عالمان با دیگر انسان‌ها برابر نیستند، چون علم است که می‌تواند جایگاه رفیع به یک انسان بدهد. عالمان، چراغ هدایت بشریت را در دست دارند. ویژگی دیگر که در جای جای قرآن به آن اشاره می‌شود، جهاد در راه خداست و کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند، اجر عظیمی دارند. آنجایی که از مقام شهید هم یاد می‌شود به نوعی تفسیر و تشریح جایگاهی است که قرآن برای مجاهدان در راه خدا بیان می‌کند.


قائم‌مقام سازمان صدا و سیما اظهار کرد: وقتی انسان به مقام شهادت می‌رسد که مجموع خصایل و فضایل در او جمع و درونی شده است و هیچ ابزاری مثل هنر نمی‌تواند این جایگاه عظیم را تبیین کند. گفته شده که هنر فقط می‌تواند اتفاقات را حکایت کند، اما اگر هنر به خوبی توصیف شود، کاربرد بسیار ارزشمندی دارد. این عظمت و بزرگی که قرآن خلاصه آن را در یک شهید و انسانی که از جان خود گذشته ترسیم کرده، جز با اتصال به هنر واقعی ترسیم نخواهد شد.
 
حجت‌الاسلام موسوی مقدم افزود: ارزشمندترین تفسیر در باب هنر را امام خمینی (ره) تبیین کرده‌اند. به بیان ایشان: «هنر، دمیدن روح تمدن در کالبد انسان‌هاست» اگر بتوانیم روح تعهد را در کالبد انسان‌ها بدمیم، هنرمند هستیم. جایگاه شهید آنقدر رفیع است که جز با زبان هنر نمی‌توان آن را توصیف کرد؛ البته این هم تنها قطره‌ای است از دریای بیکران کرامات شهید.
 
هر شهید یک رسانه بزرگ است
سردار بهمن کارگر؛ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در بخش دیگری از این آئین گفت: عنوان این برنامه بسیار پرمعناست که شهید را به‌عنوان یک رسانه قدسی توصیف کرده است. ما هرچه داریم از شهداست. قدرت جمهوری اسلامی ایران از شهدا، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان است. در دفاع مقدس وقتی در عملیات‌ها یگانی به خط می‌زد و 100 نفر شهید می‌شدند، نه تنها ترسی در رزمندگان ایجاد نمی‌شد، بلکه این واقعه اثر حماسی بر روحیه آن‌ها داشت. هر شهید خودش یک رسانه بزرگ است.
 
وی تصریح کرد: به تعداد رزمندگان، جانبازان، آزادگان و به‌ویژه شهدا، می‌توان تاریخ شفاهی ثبت کرد و کتاب نوشت. وقتی حاج قاسم سلیمانی شهید شد، دشمنان فکر کردند نظام جمهوری اسلامی را تضعیف می‌کنند، ولی در تشییع پیکر ایشان تنها در چند استان کشور 25 میلیون نفر شرکت کردند. به بیان مقام معظم رهبری، اخلاص است که حاج قاسم و شهید ححجی را به این جایگاه رساند. شهدا، زنده‌تر و موثرتر از زمان حیات خود هستند.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت این است که باید به جوانان امروز بگوییم شهدا هم مثل شما بودند، ولی تلاش کردند و اوج گرفتند. نباید شهدا را به‌گونه‌ای تعریف کنیم که جوان امروز او را ماورایی و دست‌نیافتنی بداند. این هنر هنرمندان و اهالی فرهنگ است که شهدا را طوری معرفی کنند که در عین قدسی بودن، تلاش کرده‌اند از زمین به آسمان پرواز کنند. باید سیر زندگی آن‌ها را برای مردم تعریف کنیم که چه مراحلی را طی کرده‌اند تا به درجه اخلاص برسند.


سردار کارگر افزود: مدافعان حرم در سنی هستند که دفاع مقدس را ندیده‌اند، ولی با شوق در میدان دفاع از حریم اهل‌بیت حضور دارند. این موضوع نشان می‌دهد که باب جهاد و شهادت همیشه در کشور ما باز بوده است. البته این نکته ضروری است که بدانیم در جمهوری اسلامی هدف این است  تا جایی که می‌شود جهادگران ما حفظ شوند، نه اینکه به دنبال این باشیم که بیشتر شهید بدهیم تا  روی آن‌ها تبلیغات کنیم.
 
وی همچنین گفت: ما هر قدرتی داریم از شهدا، آزادگان، رزمندگان و جانبازان است، اما امروز یکی از مشکلات اصلی، فراموشی رزمندگان دفاع مقدس و دلاوری‌های آن‌هاست. آن‌ها توفیق شهادت و جانبازی نداشتند، ولی برای دفاع از آب و خاک و این مرز و بوم حماسه‌آفرینی کرده‌اند.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پایان بیان کرد: ما در بنیاد حفظ آثار خود را خادم همه خانواده‌های شهدا، رزمندگان، جانبازان و آزادگان دوران دفاع مقدس می‌دانیم. این عزیزان ارج و قرب بالایی دارند که باید این مقام را پاس بداریم و به مشکلاتشان رسیدگی کنیم.
 
ولایت‌مداری، رمز عبور از فراز و نشیب‌ها
سعید اوحدی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به‌عنوان آخرین سخنران این آئین، گفت: امروز نوزدهم بهمن‌ماه، روز نیروی هوایی نام گرفته که یادآور حماسه بزرگ نیروهای هوانیروز در سخت‌ترین روزهای انقلاب است.
 
وی ادامه داد: اگر امروز از 22 بهمن گفته می‌شود، برای تجلیل و بزرگداشت 42 سال حماسه ماندگار این مردم است که اتفاق بزرگی را در تاریخ بشریت رقم زد. اگر از عظمت این انفجار نور و تحول بزرگ صحبت می‌شود، تجلیل از 8 سال دفاع مقدس و شهدای عزیزمان است. این جشن انقلاب تجلیل از حماسه‌های ماندگار، صبوری، عزت و افتخاری است که مردم برای این انقلاب و نسل‌های آینده به ارمغان آورده‌اند. 42 سال پیروزی برای ایران و 42 سال شکست نقشه‌های دشمنانی که همه ظرفیت‌های خود را به‌کار گرفتند تا مانعی برای انقلاب ایجاد کنند.
 
معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: آمریکا و غرب، 7 تریلیون دلار در منطقه هزینه کردند تا این انقلاب با بن‌بست روبه‌رو شود. ترامپ اعلام کرده بود که همه امکانات خود را به‌کار خواهد گرفت که ایران چهلمین سالگرد پیروزی خود را نبیند، ولی درست در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری با تدبیری حکیمانه، بیانیه گام دوم انقلاب را اعلام کردند. ولایت‌مداری، یک رمز بزرگ برای عبور از همه این فراز و نشیب‌ها در طول بیش از چهار دهه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی است.


اوحدی افزود: انقلاب‌ها و جنبش‌های مردمی در دنیا در دو دسته کلی طبقه‌بندی می‌شوند. یک دسته انقلاب‌هایی است که در طول تاریخ به هر دلیل به نتیجه نرسیده‌اند، مانند انقلاب الجزایر که مبتنی بر آموزه‌های دینی بود و یک میلیون شهید هم داد، ولی امروز نتوانست به اهداف خود برسد یا اینکه 70 سال پیش حرکت عبدالکریم قاسم در عراق به‌وجود آمد، ولی این سئوال مطرح است که چرا این حرکت نتیجه‌اش دیکتاتوری صدامی ‌شد که جنایت بزرگی را در عراق رقم زد.
 
وی تصریح کرد: جمال عبدالناصر با نگاه ناسیونالیستی خود در مصر حرکت کرد، اما می‌بینیم که امروز کشور مصر با پیشینه تاریخی چندهزار ساله شرایط خوبی ندارد. همزمان با انقلاب ایران در مناطق مختلف دنیا ازجمله آمریکای لاتین هم جنبش‌هایی ایجاد شد که به نتیجه نرسیدند و یا امروز اثرات آن‌ها دیده نمی‌شود. اما امروز انقلاب اسلامی ایران در 42 سالگی به پختگی و بلوغ رسیده است و باید رمز و راز ماندگاری آن‌را تحلیل کنیم.
 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین گفت: 40 سال شدیدترین تحریم‌های تاریخ بشریت ناجوانمردانه بر ملت ما تحمیل شد، ولی با تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری به پیشرفت‌های بزرگی در زمینه‌های مختلف دست یافتیم. اگر حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم نبودند، امروز هیچ اثری از آثار تاریخ اسلام در منطقه دیده نمی‌شد و به فرموده رهبری باید با داعش در داخل خاک ایران مواجه می‌شدیم. حال می‌خواهیم رمز و راز ماندگاری این انقلاب را در مقابل همه فتنه‌ها در سالگرد پیروزی انقلاب تبیین کنیم.


اوحدی در ادامه بیان کرد: ایدئولوژی، رهبری و مردم، سه رکن اساسی یک کشور هستند. یکی از رمزهای ماندگاری انقلاب اسلامی، رهبری آن چه در زمان امام خمینی (ره) و چه امروز با مقام معظم رهبری است. نهال انقلاب با ثمره عمر امام آبیاری و با خون شهدا رشد کرد. ثابت‌ماندن ریشه انقلاب به برکت حمایت مردم از آن بود و امروز با رهبری حکیمانه از این درخت تنومند صیانت می‌شود. اگر از 22 بهمن گفته می‌شود، امروز با عزت و افتخار اعلام می‌کنیم که در حوزه‌های مختلف تحولات عظیمی را در ایران شاهد هستیم.
 
وی همچنین افزود: اکنون به برکت خون شهدا و رهبری حکیمانه ما به فناوری موشک‌‌های نقطه‌زن رسیده‌ایم. امروز سپهر پدافند هوایی کشور جزو 4 کشور برتر دنیاست و هر ریزپرنده‌ای تا شعاع سه‌ هزار کیلومتری را نابود می‌کند. در حوزه‌های علمی نیز شاهد تحولات عظیمی ازجمله در حوزه نانو تکنولوژی هستیم که در این حوزه ایران در زمره 4 کشور اول دنیا قرار دارند و از بسیاری از کشورهای قدرتمند دنیا جلو افتاده‌ایم، هر روزه ثمره عظمت این انقلاب را شاهد هستیم و دنیای غرب مجبور به اعتراف به پیشرفت‌های بزرگ علمی ما شده است. همچنین در حوزه تولید فولاد نیز جزو 10 کشور برتر دنیا و بالاتر از کشورهای پیشرفته‌ای همچون فرانسه و ایتالیا قرار داریم. این‌ها تنها بخش کوچکی از پیشرفت‌های بزرگ علمی و فناوری ما در جمهوری اسلامی است.
 
معاون رئیس‌جمهور در پایان با اشاره به اینکه رونمایی از 20 عنوان کتاب مکتوب و گویا در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کار ارزشمندی است، گفت: امروز رسالت بزرگی بردوش همه ما قرار دارد مقام معظم رهبری در سخنانشان تأکید کرده‌اند که تلاش کنید از تحریف در جنگ جلوگیری شود. یکی از بسترهای زیبای جلوگیری از تحریف استفاده از ابزار هنر است. امیدواریم این گام‌ها مستمر و محکم ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها