شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۱
«پيامبر(ص) و قصه‌هايش»، فرصتي براي تامل خوانندگان

نويسنده ديني از پايان تاليف كتاب «پيامبر(ص) و قصه‌هايش» خبر داد، كتابي كه 70 روايت از سيره عملي و رفتاري حضرت محمد(ص) را براي كودكان و نوجوانان بيان مي‌كند و فرصتي براي تامل در سلوك پيامبر(ص) را براي مخاطبان فراهم مي‌آورد._

حجت‌الاسلام غلامرضا حيدري ابهري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره انگيزه تاليف اين نوشتار، به اثر پيشين خود با عنوان «حكايت‌نامه موضوعي پيامبر اعظم(ص)» اشاره كرد كه به تازگي انتشار يافته است و آن را زمينه‌ غني پژوهشي كه مقدمات نوشتار حاضر را فراهم آورده است، خواند. 

وي گردآوري 850 روايت در اثر پيشين خود و گزينش 70 حكايت از آن ميان براي نگارش اين مجموعه را از دلايل دوري از فضاسازي داستاني اثرش بيان كرد و توضيح داد: متاسفانه در بسياري از آثار اين حوزه تا حدي به ترسيم فضاي يك رخداد يا بستر حكايات توجه مي‌شود كه نويسندگان به تبيين اصل ماجرا و القاي معنويتي كه در سيره پيامبر(ص) يا ائمه اطهار(ع) وجود داشته است، دقت ندارند. در حالي كه سخن گفتن از اين بزرگواران را نبايد تنها به ابعاد فردي، موارد جزئي و رفتاهاي خاص محدود كنيم. 

حجت‌الاسلام حيدري ابهري درباره نگارش اين كتاب يادآور شد: در اين اثر كه تاكنون ناشر آن را تعيين نكرده‌ام، كوشيدم به حكايت و بازنويسي 70 روايت از پيامبر(ص) بپردازم كه تصويري جامع از پيامبر(ص) و مدينه در زمان حيات پيامبر(ص) ارايه دهد و معنويت و محتواي رفتارهايي كه ايشان در شرايط گوناگون اتخاذ مي‌كردند را تشريح كند.

نويسنده و كارشناس پاسخگويي به مسايل ديني ادامه داد: خوانندگان آثار ديني به ويژه كودكان بايد با خواندن اين آثار به اين نكته دست يابند كه اين مسايل و سلوك رفتاري در شمار رفتارهاي دائمي و در حقيقت سيره شخصيت‌هاي بزرگ بوده است. همچنين مطالب بايد به گونه‌اي براي آنها ترسيم شود كه فرصتي براي تامل در معاني و مضامين القا شده به دست آورند. 

نويسنده كودك و نوجوان معتقد است: سخن گفتن از اصل ماجرا و بيان تمامي ابعاد وجود پيامبر(ص) نظير نگاه مديريتي ايشان در كنار محبت و مهرباني‌شان، اخلاق اجتماعي در كنار اخلاق فردي و ارتباط با تمامي اقشار گوناگون جامعه كه ابعاد گوناگون شخصيت ايشان را در نگاه كودكان و نوجوانان تكميل مي‌كند، از ضروريات تاليف در اين حوزه به شمار مي‌آيد.

وي با تاكيد بر لزوم سخن گفتن از انگيزه رفتارهاي پيامبر(ص) در رواياتي كه از شخصيت ايشان براي كودكان و نوجوانان عنوان مي‌شود، تصريح كرد: كارشناسان اين حوزه بايد تلاش كنند فضاسازي ترسيم روايات بر تبيين معنويت انتقال محتوا، غلبه پيدا نكند. در اين مسير بايد درباره شيوه انتقال مفاهيم قدري فكر كنيم و با بيان چند عبارت درباره رفتارهاي پيامبر(ص)، فرصتي براي تامل خوانندگان فراهم كنيم و به خواننده يادآور شويم كه اين ويژگي اخلاقي از خصايص دائمي فرستاده خدا بوده و اين‌گونه نبوده كه تنها در اين مورد ايشان چنين روشي را اتخاذ كرده باشند.

نويسنده كتاب «حكمت‌نامه پارسيان» با اشاره به اين كه بايد تمامي مطالب را با زباني ساده براي كودكان و نوجوانان بيان كنيم، گفت: حتي مسايل اعتقادي و مواردي كه مربوط به آخرت و دنياي پس از مرگ مي‌شود را بايد در خلال كتاب‌ها براي كودكان به شكل ساده‌اي بگوييم. نكته اساسي در نوشتن براي كودكان و نوجوانان به ويژه در حوزه‌هاي ديني در اين است كه ابتدا خود نويسنده نقطه اصلي داستان را لمس كند، در مرحله بعدي آن را با زباني ساده بيان كند، سپس به تبيين آن بپردازد.

وي توضيح داد: همان‌گونه كه پيامبر(ص) درباره قرآن كريم دو وظيفه تلاوت و تعليم(تبيين) آيات را داشتند، نويسندگان نيز درباره ايشان علاوه بر بيان ساده رخدادها و رفتارهايشان بايد انگيزه آن عمل، معنويت، چرايي و نتيجه رفتارهاي كريمانه ايشان را در ابعاد گوناگون بازگو سازند تا خواننده تنها ذهن خود را به بازخواني ساده روايت معطوف ندارد و به عمق آن رفتار و دليلي كه پيامبر(ص) براي آن داشتند، پي برد.

نويسنده «دايرةالمعارف قرآني كودكان» علاوه بر تشريح موقعيت و شرايط اجتماعي كه در آن رفتاري ارزش پيدا كرده است، استفاده از تصاوير مناسب براي القاي صحيح پيام را از ديگر عوامل موثر در توليد كتاب‌هاي ديني كودك و نوجوان خواند و يادآور شد: در اين اثر تلاش شده است، به جاي استفاده از تصاويري كه سر بزرگان را در حاله‌اي از نور نشان مي‌دهد از تصاوير جانبي آن حكايت يا موضوع اصلي كه در آن روايت پيامبر(ص) بر آن تاكيد داشتند، استفاده شود به دليل آن كه تصاوير نيز براي كودكان قابل درك باشد و مفاهيم انتزاعي و دور از ذهني را براي آنها ايجاد نكند.

وي با اشاره به اين كه اكنون تاليفات و آثار خوب ديني نيز توليد و منتشر مي‌شوند، تصريح كرد: براي خلق آثار ديني كه از حساسيت‌هاي بيشتري برخوردارند، نويسندگان بايد حوصله فراواني در اين زمينه داشته باشند و بدانند چه مطالبي را مي‌خواهند بگويند تا مسير بيان مطلب را انتخاب كنند، چرا كه نحوه ورود به مطالب از اهميت بالايي برخوردار است و دقت، علاقه‌مندي و حوصله نويسنده و توليدكنندگان را مي‌طلبد.

حجت‌الاسلام حيدري ابهري، «هدي حدادي» را تصويرگر كتاب «پيامبر(ص) و قصه‌هايش» خواند كه كوشيده است به صورتي متفاوت و در قالب استفاده از سوژه‌ها و تصاوير زنده، به القاي مفاهيم معنوي بپردازد و گفت: اين كتاب در حجمي حدود 100 صفحه به رشته تحرير در آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط