صفشکن در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره آخرین مجموعه شعرش توضیح داد: «پنجرههای پنهان» حدود 75 قطعه شعر از سرودههای سپید منرا شامل میشود و اگر بخواهم آنرا با نخستین مجموعه شعرم که در سال 1376 با عنوان «نبض اتفاق» منتشر شد مقایسه کنم میتوانم بگویم سرودههای این مجموعه به نوعی در ادامه همان شعرها و دغدغههای من هستند.
وی افزود: احساس میکنم تنها میتوانم مسائل آرمانی را که مدنظر من هستند از رهگذر تغزل بیان کنم. این روال همیشگی شعرهای من بوده است.
این شاعر در تشریح ویژگیهای مجموعه شعر جدیدش به نظر مخاطبان و منتقدان سرودههایش اشاره و تصریح کرد: مخاطبان و منتقدان شعرهایم معتقدند این سرودهها در دسترستر و دستآموزتر یا به عبارت دیگر اهلیتر شدهاند. بهطور طبیعی چنین دیدگاههایی از یک منظر خوب و از منظر دیگر غیر قابل قبول هستند.
وی درباره نظر شخصیاش در ارتباط با این شعرها گفت: سعی کردهام در این سرودهها واژههایی را بهکار بگیرم که نشاندهنده شخصیت من به عنوان شاعر باشند؛ البته اگر این ویژگی بهطور کامل برای مخاطب آشکار باشد میتواند برای شعر مخاطرهآمیز شود.
صفشکن ادامه داد: بهطور کلی باید بگویم مخاطبان شعرهای من معتقدند که با شعر و زبان متفاوت روبرو هستند. البته این امر الزاما به معنای شعر برتر نیست و تنها نشان میدهد که طی این سالها که در حوزه شعر فعال بودهام توانستهام به زبان خودم در شعر دست یابم.
وی در ادامه و پاسخ به این پرسش که شعر امروز در چه جایگاهی قرار دارد تشریح کرد: زمانیکه در ارتباط با شعر صحبت میکنیم باید از زندگی، مسائل آن و نگاه انسان به پیراموش نیز سخن به میان آورد. اگر به صورت مجزا به این دو مسئله بپردازیم به شعر انتزاعی میرسیم. اما باید به شعر به عنوان یک عضو از یک مجموعه نگریست.
این شاعر توضیح داد: جهان ما جهان شیءزده است و انسان از مرحله شیءزدگی به مرحله شیءشدن میرسد. سرگردانی بشر نیز ریشه در همین شیء شدن انسان دارد و شیء وارگی پدیدهای است که انسان را خود به خود با هنرهایی همچون موسیقی، نقاشی و شعر بیگانه میسازد.
وی در تشریح بیشتر این موضوع اظهار داشت: اگر انسان در مجاورت هنر قرار بگیرد ، هنر تنها اسباب و ابزاری در دست او میشود؛ چراکه دیگر از شعر، موسیقی و نقاشی لذت نمیبرد و این ابزار و اسباب به سویی میروند که در حال حاضر شاهدش هستیم.
از نظر صفشکن انسان شیء شده شعر نمیخواند، به موسیقی گوش فرا نمیدهد و نقاشی را نمیبیند. چنین انسانی تنها زمانی از این هنرها استفاده میکند که هنر در خدمت و تبلیغ انسان شیءشده باشد.
شاعر مجموعه شعر «سطر آخر» در پایان یادآور شد: با این مسئله که در حال حاضر شعر ما با بحران روبروست موافق نیستم. مسئله شعر امروز ما بحران ارتباط با شعر است. شعرهای زمان حاضر از ویژگیهای ارزندهای برخوردارند. به ویژه در زمان معاصر شاعران زن حضور پررنگ و فعالی در حوزه شعر دارند.
ايرج صفشكن متولد سال 1326 در اصفهان و ساكن شيراز است. از مجموعه شعرهای او میتوان به «نبض اتفاق»، «شكل سكوت»، «واژههای معاف»، «لبان اعتراف»، «سطر آخر»، «برداشت تنها»، «صبح هياهو» و «راس ساعت گل» میتوان اشاره كرد.
آخرین مجموعه شعر ایرج صفشکن با عنوان «پنجرههای پنهان» به زودی توسط انتشارات نگاه راهی بازار نشر میشود. این شاعر مسئله شعر امروز را بحران ارتباط با شعر میداند و معتقد است دنیای امروز، عصر ارتباط انسان با شعر نیست.
نظر شما