تازه‌های کتاب در نمایشگاه ۲۲

«مثل كافه‌ای متروك» محمدهاشم اکبریانی به بازار آمد

 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۵۹
 
 
سومين مجموعه شعر محمد هاشم اكبريانی با عنوان «مثل كافه‌ای متروك» دربرگيرنده بيش از ۱۰۰ قطعه شعر نو و كوتاه در ۱۱۲ صفحه توسط نشر آميتيس منتشر و روانه بازار كتاب شده است.\
روی جلد كتاب «مثل كافه‌ای متروك»
 
روی جلد كتاب «مثل كافه‌ای متروك»

اكبرياني در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ايران(ايبنا) درباره اين مجموعه شعر گفت: نگاهی كه در «مثل كافه‌ای متروك» ديده می‌شود، ريشه در احساسات من درباره مسائل گوناگون از جمله عشق، انسان، اجتماع، مرگ و غيره دارد.

وي اشاره كرد: مهم‌ترين ويژگي اين اشعار كوتاه بودن آن‌ها است. اين اشعار از ۳ تا حداكثر ۶ خط هستند.

اكبرياني درباره علت اين امر اظهار داشت: شعر كلاسيك در مقابل قالب‌های بلند و طولانی مثل غزل، قصيده و مثنوی، قالب‌هاي كوتاه‌تري از جمله دوبيتي و رباعي را نیز در بر داشته است؛ اما در شعر امروز ما و به عبارتي همان شعر نو، در اين زمينه خلائی ديده می‌شود. من در انتخاب اشعار برای اين مجموعه شعر سعي داشتم اين خلا را پر كنم.

وي در ادامه به تاثيرپذيري شاعر و يا خالق هر نوع اثر ادبي از آثار مشاهير اشاره كرد و توضيح داد: جمله‌اي معروف در اين زمينه وجود دارد كه گفته مي‌شود غول‌ها روي شانه غول‌هاي ديگر مي‌ايستند. اين مسئله را مي‌توان در مورد خالقان اثر‌هاي ادبي و به طور کلی حوزه ادبیات نيز تعميم داد.

اين شاعر ادامه داد: به طور ناخودآگاه اين تاثيرپذيري وجود دارد؛ اما بايد توجه داشت كه تاثيرپذيري در اين حوزه به دو شكل بروز بیرونی می‌یابد. 

وي تاكيد كرد: گاهی تاثيرپذيری تا زمانی ادامه می‌يابد كه شاعر به سبك و نگاه خودش در آثار خلق شده می‌رسد و گاهي براي هميشه پيرو نگاه و سبك ديگر شاعران می‌ماند و هيچ‌گاه به سبكي خاص در شعرش نمی‌رسد.

وي درباره نگاه و سبك شعري خودش توضيح داد: در اشعار من فرم و شكل چند‌گانه است؛ اما معتقدم هنوز به زبان و قالب خاصي نرسيده‌ام و اين امر از شعري به شعر ديگر به خوبي احساس می‌شود.

اين روزنامه‌نگار در ادامه به دلايل موثر در موفقيت شاعر اشاره كرد و اظهار داشت: به سمت شعر رفتن و شاعر بودن نوعي خطرپذيري و بازي با شانس است. در اين ميان از تعداد زياد افرادي كه به اين حوزه قدم می‌گذارند، اكثريت بازنده‌اند و تنها تعداد محدودي پيروز اين ميدان خواهند بود.

وي يادآور شد: شاعران زيادي بخش اعظمي از عمر و وقت خود را صرف شعر مي‌كنند و اشعار خود را از طريق مطبوعات و نشريات به چاپ مي‌رسانند؛ اما مطرح نمي‌شوند چراكه نگاه متفاوتی را در اشعارشان ارائه نمي‌دهند و به بيان ديگر شعر خوبي نمي‌سرايند.

اكبرياني اشاره كرد: البته شاعر خوب بودن تنها به كار زياد و صرف وقت بستگي ندارد؛ بلكه نگاه و حرفي كه شاعر مطرح مي‌كند حایز اهميت بيشتري است.

وي در ادامه به يكي ديگر از دلايل موفقيت یک شعر اشاره کرد و گفت: مخاطب شعر مهم‌ترين عامل در ديده شدن شعر است؛ اما نبايد اين نكته را فراموش كرد كه گاهي اشعاري با استقبال خوب از سوي مخاطب روبرو مي‌شوند و اين در حالي است كه آن شعر از ديد كارشناسان جزو اشعار خوب به حساب نمي‌آيد و در قالب یک شعر خوب نمي‌گنجد.

اين شاعر تاكيد كرد: تنها داشتن مخاطب دليلي براي برتري شعر نيست. چراكه ممكن است شعر از نگاه، زبان و ويژگي‌هاي شعر خوب برخوردار باشد؛ اگرچه مخاطب عام نداشته باشد.

مجموعه شعر جديد اكبرياني در ۱۰۰۰ نسخه و توسط نشر آميتيس روانه بازار كتاب شده است.

پيش از اين دو مجموعه شعر «نيست تا نيست» در سال ۱۳۸۲ توسط نشر ثالث و «نيم تا بار دلخوشي» توسط نشر آميتيس از اين شاعر منتشر شده و مجموعه داستان جديدي با عنوان «كاش به كوچه نمی‌رسيدم» نیز از او در بیست و دومین نمايشگاه كتاب ارائه می‌شود.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 39008