«حسين سناپور» از ارزيابي آثار در جشنواره داستان‌های ايرانی گفت

داستان‌نويسي جوانان امروز اميدواركننده است

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۳۳
 
 
حسین سناپور، داور دومين جشنواره داستان‌های ايرانی گفت: جوانان ما بيش از سابق، داستان‌نويسي را جدی گرفته‌اند؛ به همين دليل هر روز بيش از پيش با رشد داستان‌نويسي معاصر روبه‌رو هستيم./
حسين سناپور
 
حسين سناپور
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سناپور آثار داستاني راه‌يافته به جشنواره داستان‌هاي ايراني را از جهات گوناگون قابل توجه دانست و با بيان مطلب بالا اظهار داشت: از ميان ۱۲۰ داستاني كه برای داوری این جشنواره خواندم، حداقل ۹۰ داستان خوب ديدم و با توجه به داوری‌هایی كه در جشنواره‌های كشوری و استانی داشته‌ام، بر این باورم که در اين جشنواره، تعداد داستان‌های خوب بيش‌تر بود.

خالق «نيمه غايب» روند داستان‌نويسي امروز را نسبت به گذشته رو به رشد دانست و اضافه كرد: ظاهرا جوانان ما داستان‌نويسي را جدي گرفته‌اند و اين نشانه خوبي در عرصه داستان‌نويسي است.

سناپور به ملاك‌هاي بيروني اين عرصه نيز اشاره كرد و توضيح داد: اين روزها بسياري از داستان‌هاي خوب، اثر داستان‌نويسان جديد است. 
به وضوح شاهديم كه از بين ۱۰۰ تا ۲۰۰ مجموعه داستاني كه هر سال منتشر می‌شود، ۵ يا ۶ مجموعه خوب، نوشته داستان‌نويسان جوان است و ما نمی‌توانيم اين موضوع را ناديده بگيريم.

اين داستان‌نويس، با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته فعاليت حرفه‌اي در اين عرصه چندان مشهود نبود، اضافه كرد: در سال‌هاي گذشته اوضاع اين طور نبود و در هر سال تنها يكي دو داستان، از كساني كه قبلا هم آثاري داشتند و در داستان‌نويسي داراي تجربه بودند، انتخاب می‌شد.

نويسنده «با گارد باز» تصريح كرد: در هر حال آنچه جلو چشم همه هست، كتاب‌هایی اند كه منتشر شده‌اند و می‌شوند. البته نمی‌خواهم بگويم كه همه آنها شاهكارند. معمولا چهار یا پنج كار خوب و حدود هجده یا نوزده كار متوسط می‌بينيم.

وی در ادامه، دومين جشنواره داستان‌هاي ايراني را با جشنواره قبلي مقايسه كرد و گفت: در اين جشنواره داستان‌های كوتاه زيادی داوري شدند و يك دليل این امر هم اين است که تعداد داستان‌ها زياد بود و اغلب آنها نیز خوب بودند. در مجموع اين جشنواره را از اين لحاظ از جشنواره قبلي بهتر می‌بينم.

اين داستان‌نويس در پاسخ به اين سوال كه كلاس‌ها و كارگاه‌هاي داستان‌نويسي چه تاثيري در اين روند داشته اند، گفت: من داستان‌ها را بدون اسم خواندم و نمی‌توانم نظر بدهم كه اين روند چگونه بوده و اين دوستان چقدر كلاس گذرانده‌اند. اما به هر ترتيب خواندن و نوشتن و كلاس رفتن يا هر شيوه ديگر در کیفیت این داستان‌ها دخيل بوده است.

وی افزود: طبيعي است كه با خواندن و نوشتن و گپ زدن با همديگر، دانسته‌هايمان به هم منتقل می‌شود و چون باهم در ارتباطيم از هم تاثير می‌گيريم.

حسين سناپور متولد ۱۳۳۹ كرج و داستان‌نويس معاصر ايراني است. او كه فارغ‌التحصيل رشته منابع طبيعي است، نوشتن را با روزنامه‌نگاري و كار در عرصه كودك و نوجوان آغاز كرد.

سناپور تا كنون جوايز متعددي چون مهرگان ادب، براي رمان «نيمه غايب»، جايزه ادبي يلدا و... را از آن خود كرده است. «نیمه غایب»، «ویران می‌آیی»، «با گارد باز»، «سمت تاریک کلمات»، «ده جستار داستان‌نویسی»(درس‌نامه‌های داستان‌نویسی)و... از آثار او هستند.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 32746