سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۱
كتابخواني در فرهنگ ايران باستان تقدس ويژ‌ه‌اي داشت

اهتمام ايرانيان باستان در نگهداري و حفظ اصولي كتاب كه امروزه در دنيا نيز زبانزد است، نشان مي‌دهد كه در فرهنگ ملي و مذهبي ايران باستان به خواندن كتاب توجه شده و كتاب‌خواني تقدس ويژه‌اي داشته است.\

رئيس پژوهشكده ابوريحان بيروني با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: ايراني‌ها براي حفاظت و نگهداري كتاب‌ها راه‌كارهاي ويژه‌اي داشتند كه امروزه در دنيا مطرح است و بر اساس آن استاندادها از كتاب‌ها محافظت مي‌شود.

دكتر كيانوش كياني هفت‌لنگ افزود: از اين رو كتابخانه‌ها را در مسيرهاي زلزله‌خيز نمي‌ساختند و حتي در جي اصفهان قلعه كتابي داشتيم كه در حملات دشمن و يا آسيب‌هاي طبيعي از خطر مصون باشد.

وي خاطرنشان كرد: ايرانيان كهن در مكان‌هايي كتابخانه‌ها را مي‌ساختند كه از رطوبت هوا دور باشد و در بعضي از كتاب‌هاي قديمي نظير «ابن‌نديم» آمده كه كتاب‌ها را در مكاني قرار مي‌دادند كه هواي سالم و پاك داشته باشد.

مولف كتاب «ايران‌شناسي، فرازها و فرودها» خاطرنشان كرد: همچنين استانداردهايي را براي نگهداري و حفاظت كتاب به‌كار مي‌گرفتند و نشان مي‌دهد كه به كتاب، نوشتار و خط اهميت ويژه‌اي قائل بودند.

وي افزود: از انواع خط در آن دوره مي‌توان استنباط كرد كه فرزانگي، دانش و كتابت جزو امتيازات است و جامعه ايران كهن به اين زمينه توجه به‌سزايي داشته است.

مولف کتاب «ضرب‌المثل‌هاي بختياري» يادآور شد: بعد از اسلام نيز جايگاه كتاب بسيار ارزشمند بود و از جنبه ملي و مذهبي كتاب از شأن و ارزش والايي برخوردار بود.

وي افزود: از اين رو امروزه درجه فرهنگي ملت‌ها را به ميزان كتابخواني‌اش مي‌سنجند و ما شاخصه‌هاي بسيار خوبي در اين زمينه داريم. كتابخانه ملي و سازمان اسناد، كتابخانه آستان قدس رضوي، كتابخانه مرعشي نجفي و... يك بستر مناسب را در اين زمينه فراهم آورده است.

مولف كتاب «گنجينه عکس‌هاي تاريخي» خاطرنشان كرد: ما بايد كتابخانه‌هاي عمومي را در مناطق روستايي، عشايري و محلي رونق دهيم تا فرهنگ كتابخواني در اختيار همه مردم ايران قرار گيرد.

وي افزود: در كنيا طرحي را براي عشاير اجرا كرده‌اند و كتاب را با شتر به اين مناطق مي‌برند تا مردم محروم از كتاب و كتابخواني غافل نشوند زيرا كتاب خواندن به قشر و طبقه خاصي اختصاص ندارد.

مولف «گذري بر جغرافياي ايران» يادآور شد: كتابخواني مسأله‌اي نيست كه در سال‌هاي بالاي عمر به آن علاقه‌مند شد بلكه بايد كتاب‌خواني در سال‌هاي پايين عمر ملكه ذهن شود و در وجود كودك رخنه كند.

وي افزود: كودكان بايد از كودكي و از مهدكودك‌ها با كتاب آشنا شوند و مادران اگر از روي كتاب براي فرزاندانشان قصه بخوانند آن‌ها را با كتاب آشنا مي‌كنند و در دوره دبستان و راهنمايي با كتاب مأنوس مي‌شوند.

رئيس پژوهشكده ابوريحان بيروني خاطرنشان كرد: كتاب جزو ضرورت‌هاي ذهني، فكري و رواني كودكان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان است و اگر اين روند از كودكي شكل گيرد نيازي نداريم كه با ترفندهاي مختلف افراد را به كتاب‌خواني ترغيب كنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط