نشست تخصصی «معرفی کتابهای استارتآپی و کارآفرینی» با حضور مصطفی مکار، مدیرعامل مرکز شتابدهنده فردوسی، در نمایشگاه کتاب مشهد برگزار شد.
اهمیت دانش و سواد در کسب و کارهای نوپا
و گفت: افرادی که قصد ورود در هر حوزهای را دارند، باید بتوانند فضای فردی خود را رشد دهند و در واقع رشد را از خودشان آغاز کنند. کارآفرینان و فعالان کسب و کار بهویژه در حوزه استارتاپها نیز چه با تجربه باشند چه قصد کسب تجربه را داشته باشند، در تمام فرآیند یادگیری خود بایستی دانش خود را در تمام سطوح راهبری و مدیریتی افزایش دهند. برای این منظور هر فرد لازم است تا آگاهی و رشد را از نظر فردی آغاز کند.
تفاوت آدمهای موفق و ناموفق
مدیرعامل مرکز شتابدهنده فردوسی گفت: تفاوت آدمهای موفق و ناموفق در همین رشد فردی و عادتهای خوب و بد هر فرد است. انسانهای موفق عادتهای خوب بیشتری دارند. یعنی یکسری رفتارها که در آنها تکرار میشود به مرور تبدیل به عادت و سپس رفتاری و طرز فکری ناخودآگاه بدل میشود که در کل زندگی آنها سایه میاندازد. من در این زمینه کتاب «اثر مرکب» از دارن هاردی را پیشنهاد میدهم که خواندن آن برای همه افراد ضروری و واجب است.
طبقهبندی کتابهای حوزه استارتآپ و کارآفرینی
مکارم در ادامه سخنانش با توجه به عدم آگاهی و اطلاعات صاحبان کسب و کار در حوزههای تجربی تصریح کرد: در حوزه استارتآپها و با توجه به تازه بودن این حوزه و جو فراگیر آن، انتخاب کتابهای خوب دشوار است. امروزه کتابهای متعددی در این زمینه نوشته شده که با توجه به گستردگی و تنوع آنها، ابهاماتی برای رجوعکنندگان به وجود آورده است. ما در این نشست قصد داریم سه طبقهبندی اصلی این کتابها را به مخاطبان، علاقهمندان، دانشجویان و کارآفرینان علی الخصوص فعالان استارتاپی معرفی کنیم.
وی ادامه داد: اولین دستهبندی مربوط به کتابهای برنامه توسعه و رشد فردی و پلن کسب و کار فردی است که به افراد کمک میکند تا زندگی فردی و عادتهای خوب را در خود پرورش دهند و در ادامه مسیر شغلی مناسب خود را پیدا کنند. در این زمینه میتوان کتابهای «از خوب به عالی» نوشته جیم کالینز، «قدرت عادت» نوشته چالز داهیگ و کتاب «بیحد و مرز» نوشته جان مکسول را معرفی کرد.
مدیرعامل مرکز شتابدهنده فردوسی افزود: دسته دوم، کتابهایی است که در آنها اصول و مبانی راهانداری کسب و کار معرفی شدهاند و انتخاب مدلها، روشها و شیوههای مناسب برای خلق و راهاندازی یک کسب و کار نوپا را بیان میکنند. در این حوزه کتابهای «خلق مدل کسب و کار» از الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور، کتاب «راهاندازی کسب و کار» از بیل اولت، کتاب «ده گونه نوآوری» از برایان کوئین و رایان پیکل و کتاب «طرح ارزش پیشنهادی» از اوستر والدر پیشنهاد میشود که افراد کارآفرین میتوانند با استفاده از آنها خود را به ابزار ترسیم و طراحی مدل کسب و کار مجهز کنند تا بتوانند تراوشات ذهنی خود را در قالبی درآمدزا قرار دهند و قادر شوند سرمایهگذاران را قانع کرده و نوآوریهای خود را به سرانجام برسانند.
مکارم در انتهای این نشست به معرفی دسته سوم کتابهای تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتآپی پرداخت و گفت: دسته سوم این کتابها به صورت تخصصیتر بر روی یکی از اجزای کسب و کار صحبت میکنند؛ مثلا به شما میگویند پس از راهانداری کسب و کارتان چطور میتوانید آن را حفظ کنید، از نظر مالی باید چه کارهایی انجام دهید و چطور میتوانید نگاههای تازهای در کسب و کار داشته باشید. این کتابها همچنین تفاوتهای بین کسب و کارهای نوپا با کسب و کارهای سنتی را نیز بازگو میکند.
وی عنوان کرد: در این زمینه، آثاری چون کتاب «بازیکن تیمی ایدهآل» از پاتریک لنجیونی، کتاب «تست مامان» از راب فیتز پاتریک، کتاب «گفتگو با مردم» از گیف کنستابل، کتاب «نوآفرینی و تفکر طراحی» از جین لیدکا و کتاب «ابزارهای کلید مالی برای مدیران» از محمد احمدی پیشنهاد میشود که به کارآفرینان یاد میدهد چگونه فرایند کشف مشتری را در عمل پیاده کرده، بوم مدل کسبوکار را برای نظارت بر این فرایند به کار گیرند و همچنین اطلاعاتی ارزشمند درباره چگونگی کسب، حفظ و افزایش مشتری به آنان ارائه میدهند.
نظر شما