سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
تدریس مکتبخانه‌ای تنها مبتنی بر تمرین و تکرارهای طاقت فرسا بود

مولف کتب آموزشی قرآن کریم با اشاره به روش تدریس مکتبخانه‌ای گفت: تدریس مکتب خانه‌ای تنها مبتنی بر تمرین و تکرارهای طاقت فرسا بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نشست بررسی تدریس مکتب‌خانه‌ای با حضور سیدمحمد میرتقی، مولف کتاب‌های آموزش قرآن کریم در محل نمایشگاه بزرگ علوم قرآنی یزد برگزار شد.

میرتقی در این مراسم گفت: در روش تدریس مکتبخانه‌ای بیشتر بر روش حرف محور تاکید داشته‌اند به گونه‌ای که نام نشانه‌های خطی را یاد می‌گرفتند بعد تلفظ را فرا می‌گرفتند و این مشکلی برای یادگیری ایجاد می‌کرده است.

وی افزود: تدریس مکتبخانه‌ای مبتنی بر تکرار و تمرین بسیار زیاد بوده است زیرا در ابتدا فرد با حروف به صورت ملموس ارتباط برقرار نمی‌کرده است.

این مدرس زبانشانس ادامه داد: در روش حرف محور اشکال اساسی ارتباط بین نام، نشانه‌های خطی و صدا به صورت واحد نیست و در آن یادگیری به کندی صورت می‌گیرد و تنها با تلاش‌های طاقت فرسا موفق می‌شدند.

میرتقی بیان کرد: امروز در روش آوا محور مبتنی بر آواشناختی کوچکترین عنصر زبانی شکل گرفته و مبتنی بر گفتار یادگیری آسان تر انجام می‌شود.

وی گفت: در تدریس مکتبخانه‌ای اصلاً کودکان متوجه تلفظ و مشاهده کلمات نمی‌شدند و تنها تکرار باعث یادگیری آنها می‌شده است اما در روش آواشناختی به خوبی کودک با کلمات ارتباط برقرار می‌کند.

این مدرس زبانشناختی ادامه داد: در خواندن سه اصطلاح وجود دارد که شامل رویکرد، روش و شیوه است که در آن رویکرد اصول نظری دیدگاه روانشناختی مورد قبول ما است و در روش نیز دیدگاه زبانشناختی مورد قبول و طرح کلی آموزش زبانشناسی به اصول روانشناختی صورت می‌گیرد.

در پایان این مراسم نیز تعدادی از حافظان قرآن کریم زیر 20 سال تجلیل و قدردانی شدند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط