راهكارهاي تعامل قانوني ناشر و مولف/21_ مدير نشر آتنا:

مشكل صنعت نشر حل شود، تعامل ايجاد مي‌شود

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۴۹
 
 
مديرمسوول نشر آتنا گفت: مشكلات موجود بر سر راه تعامل قانوني ناشر و مولف، ريشه در مسايل اقتصادي دارند و اگر مشكل صنعت نشر كشور حل شود، اين تعامل نيز تا اندازه بسيار زيادي ايجاد خواهد شد.
مشكل صنعت نشر حل شود، تعامل ايجاد مي‌شود
 
احمد عباسيه كهن در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: نوع كالاي توليدي در چرخه كاري مولف و ناشر، به گونه‌اي است كه اصطلاحا «ديرفروش» ناميده مي‌شود، زيرا هرگز به يك كالاي فرهنگي مانند كتاب نمي‌توان مانند كالاهاي مصرفي نگاه كرد؛ كالاهايي كه هم سريع و هم به صورت كامل به فروش مي‌روند. در چنين شرايطي مشكلات متعددي بين ناشر و مولف به وجود مي‌آيد.

وي ادامه داد: حتي در حوزه انتشار كتاب هم تفاوت‌هايي در فروش اين كالاي فرهنگي وجود دارد. مثلا كتاب‌هاي تخصصي، مخاطبان كم‌تري دارند و به نسبت كتاب‌هاي عمومي ديرتر به فروش مي‌رسند و طبيعتا پيامدهاي آن‌ها براي ناشر و مولف بيشتر است.

عباسيه كهن افزود: بايد بپذيريم اقتصاد نشر در ايران با مشكلات متعددي روبه‌روست كه پخش و فروش كتاب فقط يكي از آن‌هاست. بالا بودن و ثابت نبودن قيمت كاغذ، افزايش نرخ خدمات در حوزه چاپ و نشر و ساير مشكلات از اين نوع، بر تعامل ناشر و مولف تاثيرگذار است. در مجموع اگر اقتصاد نشر سامان و رونق بگيرد، تعامل موردنظر بين ناشر و مولف نيز راحت‌تر ايجاد خواهد شد.

وي با اشاره به اين‌كه در بسياري از موارد، هيچ قرارداد قانوني بين ناشر و مولف براي انتشار يك اثر منعقد نمي‌شود، اظهار داشت: هم‌اكنون در اكثر موارد همه چيز به‌صورت توافقي بين ناشر و مولف به امضا مي‌رسد، در حالي كه بايد قراردادها به شكل تخصصي و قانونمند تنظيم شوند.

مديرمسوول نشر آتنا افزود: به نظر من اتحاديه ناشران و كتاب‌فروشان مي‌تواند در ايجاد تعامل قانوني بين ناشر و مولف، نقشي تعيين كننده داشته باشد و مشاوره‌هاي سودمندي به طرفين بدهد.

نشر آتنا كه از سال 1374 كار خود را آغاز كرده است، در حوزه‌هاي تاريخ، مديريت و ادبيات فعاليت مي‌كند.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 27157