سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
شاعران و نویسندگان استان‌­های مرزی از ارکان امنیت فرهنگی کشور هستند

قائم‌مقام مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: استان­‌های دورافتاده و مرزی نیازمند حمایت بیشتری هستند. باوجود اینکه شاعران و نویسندگان استان‌­های مرزی از ارکان امنیت فرهنگی کشورمان به حساب می­‌آیند، با این حال شاهد این هستیم که بعضی از مراکز استانی کمترین اعتبار فرهنگی را دارند و گاهی از عهده تامین هزینه­ نشست­­‌های تخصصی یکروزه یا کوتاه مدت هم برنمی‌­آیند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری، ساسان ناطق، قائم‌مقام مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، با اشاره به فعالیت‌های ادبی مراکز استانی حوزه هنری، اظهار کرد: از مراکز استانی خواسته‌­ایم دوره‌‌های آموزشی رمان‌نویسی را برگزار کنند. هر چند در حال حاضر با نقطه ایدئال فاصله داریم ولی کم­‌کم می‌­توانیم با آموزش­‌های اصولی به پایگاه‌های قابل اتکایی در استان­‌ها و بین نویسندگان جوان دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: این راه، راه سختی است اما رسیدن به آن دور از دسترس نیست. نکته جالب این است که هنوز بعضی از مراکز استانی این موضوع را جدی نگرفته، بر این باورند که دوره‌­های آموزشی هزینه زیادی برای آن‌ها دارد. اگر به این موضوع منطقی نگاه کنیم، می‌‌­بینیم آموزش هزینه نیست؛ سرمایه­‌گذاری است؛ سرمایه­‌گذاری روی نویسندگان جوانی که هنر نوشتن را می‌دانند اما باید استعداد خود را هدفمند و در مسیر رمان پرورش دهند.

مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری همچنین گفت: نوشتن –­ مخصوصاً رمان-­ کاری سخت و طاقت­‌فرساست و باید بپذیریم همه چیز در کارگاه‌­های آموزشی خلاصه نمی­‌شود اما بدون شک تعدادی از نویسندگان و شاعران نام‌­آشنای آینده از دل همین کارگاه‌­های آموزشی بیرون خواهند آمد.

ناطق با تاکید بر اینکه همه چیز در تهران اتفاق نمی‌­افتد، گفت: روی همین اصل، بر این باوریم بعضی از استان­‌ها از توانمندی پنهان اما خوبی در حوزه تولید رمان برخوردارند. اصلی­‌ترین کار ما در این مسیر فراهم کردن شرایط آموزش اصولی و انتقال تجربیات نویسندگان موفق به هنرجویان استانی است؛ چرا که برابر سیاست­‌ها و اهداف حوزه هنری یکی از وظایف ما حمایت از نویسندگان و شاعران جوان و فراهم کردن زمینه رشد و پیشرفت آن‌ها در نویسندگی است.

وی اظهار داشت: مسئولین واحدهای ادبی مراکز استانی حوزه هنری باید به گونه‌ای برنامه­‌ریزی کنند که خروجی کارگاه‌­ها منجر به طرح­‌های قابل قبول و یا تولید رمان شود. چنانچه طرح یا اثری مورد تایید شورای کارشناسی کارگاه قصه و رمان مرکز آفرینش‌­های ادبی قرار گیرد، زمینه انتشار اثر و حمایت از نویسنده، فراهم می‌­شود. در این مرحله سختگیری می­‌شود تا آثار خوب و بدون شعار و کلیشه به مرحله عقد قرارداد و انتشار برسند.

قائم‌مقام مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: با نگاهی به آمار آثار دریافتی و آثار تایید شده، به راحتی می­‌توان به وسواس و دقت کارشناسان مرکز آفرینش­‌های ادبی در تایید آثار پی برد. از ابتدای سال 1397 تا پایان تیرماه سال جاری، 175 اثر در حوزه شعر، داستان، رمان و پژوهش به دفاتر تخصصی مرکز آفرینش‌­های ادبی ارسال شده است. از این تعداد 44 اثر از سوی دفتر شعر بررسی و کارشناسی شده که فقط دو اثر مجوز انتشار در سطح ملی را گرفته‌­اند؛ 14 اثر هم مجوز انتشار در سطح استان را دریافت کردند.

وی افزود: کارگاه قصه و رمان با دریافت 107 اثر بیشترین حجم آثار دریافتی را به خود اختصاص داده که از این تعداد فقط 6 اثر مجوز انتشار سوره مهر را گرفته­‌اند. دفتر پژوهش هم از مجموع 24 اثر دریافتی، مجوز انتشار 9 اثر در مراکز استانی را صادر کرده است.
به گفته این نویسنده، بررسی و رصد فعالیت­‌های مراکز استانی نشان می­‌دهد استان­‌هایی که دوره­‌های آموزشی مستمر را با حضور اساتید و مربیان باتجربه برگزار می­‌کنند، درصد بیشتری از حجم آثار تاییدی را به خود اختصاص می­‌دهند؛ همین امر توجه جدی به آموزش جوانان را بیش از پیش یادآور می­‌شود.

ناطق تصریح کرد: در این مسیر استان­‌های دورافتاده و مرزی نیازمند حمایت بیشتری هستند. باوجود اینکه شاعران و نویسندگان استان‌­های مرزی از ارکان امنیت فرهنگی کشورمان به حساب می­‌آیند، با این حال شاهد این هستیم که بعضی از مراکز استانی کمترین اعتبار فرهنگی را دارند و گاهی از عهده تامین هزینه­ نشست­­‌های تخصصی یکروزه یا کوتاه مدت هم برنمی‌­آیند.

وی با بیان این نکته که حوزه هنری نیازمند تمرکززدایی جدی است، گفت: حوزه هنری باید دامنه آموزش­‌های خود را از توجه صرف به مرکز، به مراکز استانی هم انتقال دهد. در این صورت نتایج بهتری عاید این نهاد انقلابی و هنرمندان مرتبط با آن می‌­شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها