در گفت‌وگو با دكتر نوروزي بررسي شد

نقش مديريت دانش در عرصه كتابداري

16 خرداد 1387 ساعت 10:00

گزارشگر :

عضو هيات علمي دانشگاه تهران گفت: امروزه مديريت دانش، در عرصه كتابداري نيز نقش دارد و به گردآوري، ذخيره و انتشار دانش مي‌انجامد./


دكتر عليرضا نوروزي، در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به تعريف «مديريت دانش» پرداخت و اظهار داشت: اين مقوله، فرايند سازمان‌يافته‌اي است كه با انتخاب،‌گردآوري و پردازش داده‌ها، اطلاعات را به وجود مي‌آورد و با تجزيه و تحليل داده‌هاي اطلاعاتي به توليد دانش مي‌انجامد. مديريت دانش با تكيه بر علم و خرد گروهي و سازماني، قدرت تفكر و تصميم‌گيري را بالا مي‌برد. 

اين فارغ‌التحصيل رشته اطلاعات و ارتباطات از  دانشگاه «پاول سزن» فرانسه تاكيد كرد: بر خلاف اعتقاد بسياري كه مي‌گويند مديريت دانش در كتابداري كاربرد ندارد، با اندكي تامل در مي‌يابيم كه اين مقوله ماهيت چند رشته‌اي دارد و در روان‌شناسي، جامعه‌شناسي،‌آموزش و پرورش، مديريت، مهندسي دانش و نيز كتابداري و اطلاع‌رساني كه با سازماندهي دانش سروكار دارند، نقش ايفا مي‌كند.

دكتر نوروزي خاطرنشان كرد: استخراج دانش از ذهن افراد متخصص و گردآوري آن در قالب مكتوب، جذب و انتشار دانش سازماني، دريافت دانش از اذهان و اسناد مكتوب براي استفاده مديران و برنامه‌ريزان، جلوگيري از تجربه‌هاي تكراري، بالا بردن بهره‌وري، افزايش كيفيت محصولات و خدمات و در نهايت ارتقاي ريسك‌پذيري سازمان و پايدار ماندن آن، اهداف اصلي مديريت دانش اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در تشريح نقش مديريت دانش در عرصه كتابداري و اطلاع‌رساني گفت: كتابداري به دليل پرداختن به سازماندهي دانش، از اين مقوله استفاده مي‌كند. 20 درصد دانش، در قسمت آشكار "explicit knowledge" جاي مي‌گيرد كه در اشكال كتاب، نشريه، پايگاه‌هاي اطلاعاتي و منابع ديداري و شنيداري و ... مدون است. در عين حال، 80 درصد دانش بشر، در قالب پنهان "tacit knowledge" است، به‌گونه‌اي كه در ذهن متخصصان و دانشمندان جاي دارد و هنوز به طور كامل و قابل فهم براي ديگران بيان، ثبت، مستند يا مدون نشده‌است. 

عضو کمیسیون علم سنجی دانشگاه تهران با بيان اين مطلب كه مبناي كار كتابخانه‌ها بر دانش عيان و صريح است، ادامه داد: دانش عيان بر خلاف نوع پنهان آن، قابل گردآوري و سازماندهي است. بنابراين بيشتر كتابخانه‌ها فقط بر مديريت دانش آشكار متمركز مي‌شوند و استفاده از دانش نهان را به وقوع تصادفي آن واگذار مي‌كنند. 

دكتر نوروزي تاكيد كرد: مراكز اطلاعاتي و كتابخانه‌هاي تخصصي ما مي‌توانند از طريق مصاحبه با پژوهشگران و متخصصان، دانش پنهان و ذهني آن‌ها را دريافت و در قالب سند مكتوب يا كتاب عرضه كنند. اين امر، هدف اصلي مديريت دانش را محقق مي‌كند.

به گفته اين پژوهشگر، كتابخانه‌ها و نظام آموزشي كتابداري و اطلاع‌رساني ما بايد توجه هرچه بيشتري به اين مقوله داشته باشند، زيرا مديريت دانش مي‌تواند به عنوان گرايش تخصصي رشته كتابداري و اطلاع‌رساني در سطح كارشناسي ارشد عرضه شود. 

عليرضا نوروزي، متولد 1355 در كرمانشاه است. وي  سال 1386  درجه عالي دكتراي علم اطلاعات و ارتباطات را از دانشگاه «پاول سزن» فرانسه دريافت كرد و اكنون عضو هيات علمي گروه كتابداري و اطلاع‌رساني و عضو كميسيون علم سنجي دانشگاه تهران و سردبير مجله"webology" است. 

از جمله سوابق پژوهشي دكتر نوروزي، مي‌توان به كتاب‌هاي«علم سنجي»، «نمايه‌سازي» و «حقوق مالكيت فكري» و مقاله‌هاي فارسي و انگليسي متعدد چون «بررسی میزان حضور ایران»، «بررسي مشاركت‌ علمي كتابداران ايراني در سطح بين‌المللي» و «جست‌وجو در اینترنت:؛ آشنایی با موتور جستجو گوگل» و ... اشاره كرد.


کد مطلب: 21046

آدرس مطلب: http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/21046/نقش-مديريت-دانش-عرصه-كتابداري

ایبنا
  http://www.ibna.ir