جایگاه سینمای اقتباس در جشنواره فیلم فجر کجاست؟

صمدی: سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی اهدا شود

 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۵
 
 
یدالله صمدی فیلمنامه‌نویس و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون ضمن اشاره به اهمیت تولید فیلم اقتباسی در جریان‌های سینمایی کشور، گفت که جشنواره فیلم فجر باید در هر دوره سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی را نیز اهدا کند.*
یدالله صمدی
 
یدالله صمدی

صمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در پاسخ به این سوال که «جشنواره فیلم فجر می تواند چه تاثیری بر تولید فیلم اقتباسی از منابع ادبی داشته باشد؟» گفت: جشنواره فیلم فجر، به هرحال آلبوم و یا کلکسیون سینمای ایران است و اگر قوی و موفق عمل کند، کلیت سینمای ایران موفق می‌شود و اگر ضعیف عمل کند، کلیت سینما ضربه خواهد خورد. 

وی افزود: مانند اکثر جشنواره‌های معتبر جهانی، جشنواره فیلم فجر نیز باید بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی را هم داشته باشد، یعنی در هر دوره سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز اهدا شود. 

کارگردان سریال «شوق پرواز» در ادامه درباره تاثیر طراحی بخش فیلمنامه اقتباسی در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: به هر حال نمی‌توان ادعا کرد که ما تا پایان تاریخ سوژه و ایده بکر و تالیفی برای ساخت فیلم داریم، بنابراین ناچاریم به سمت اقتباس پیش برویم. جشنواره فجر می‌تواند با اهدا سیمرغ بلورین شور و علاقه را در دل فیلمنامه‌نویسان برای حرکت به سمت اقتباس از منابع ادبی ایجاد کند. 

صمدی همچنین به نقش نهادهای فرهنگی در حمایت از تولید آثار اقتباسی اشاره کرد و گفت: نهادهای فرهنگی کشور نیز باید با در اختیار گذاشتن بودجه و امکانات لازم فیلمسازان را به تولید فیلم اقتباسی ترغیب کند. این مساله در کنار سیمرغ و جایزه جشنواره فیلم فجر جهش بزرگی را در جریان‌های تولید فیلم اقتباسی در ایران ایجاد خواهد کرد. 

کارگردان فیلم سینمایی «اتوبوس» در ادامه در پاسخ به این سوال که «در طول سال چه تعدادی از فیلمسازان به سمت تولید فیلم اقتباسی می‌روند؟» گفت: من اطلاع دقیقی ندارم، اما می‌دانم که هر سال تعداد بسیاری از فیلمسازان ایران برای تولید فیلم اقتباسی از منابع مهم ادبی چه ایرانی و چه خارجی، به مراکز دولتی و نهادهای فرهنگی مراجعه می‌کنند. این نشان می‌دهد که علاقه و دانش این کار در میان فیلمسازان وجود دارد، اما بستر لازم برای این کار فراهم نیست. 

صمدی همچنین توضیح داد: خود من نیز یکی از این افراد هستم و توانستم سال پیش مجوز ساختن یک اثر اقتباسی را بگیرم اما هنوز به دلیل مشکلات مالی نتوانستم به مرحله تولید برسم، چرا که به هر حال بخش خصوصی به دلیل منابع مالی پایین، به این کار رغبتی نشان نمی‌دهد و بخش دولتی هم به دلیل نوسانات اقتصادی این سال‌های کشور، تکلیفش مشخص است. 

یدالله صمدی نخستین فیلم خود یعنی «مردی که زیاد می‌دانست» را در سال 1363 ساخت که برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر شد. 

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آثار این فیلمساز توجه به فرهنگ بومی آذری و استفاده از داستان‌های اصیل این سرزمین است که حاصل آن را می‌توان در فیلم‌های «اتوبوس»، «ساوالان» و «سارای» مشاهده کرد. 

نخستین کار تلویزیونی صمدی نیز سریال پرطرفدار «شوق پرواز» نام دارد که زندگی شهید عالی‌مقام عباس بابایی است. 

«کلانتری غیرانتفاعی»، «معجزه خنده»،‌ «آپارتمان شماره 13»، «دو نفر و نصفی»، «شهرآشوب» و «بانوی من» از دیگر فیلم‌های اکران شده صمدی هستند.

این فیلمساز همچنین از سال 1377 تا 1380 مدیرعامل خانه سینما بود و در دوره‌های هفدهم و سی‌ام جشنواره فیلم فجر نیز داوری بخش مسابقه سینمای ایران را بر عهده داشت.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 193434