شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵
«چهل منزل با حسین(ع)» بر اساس منابع دست اول

مولف کتاب «چهل منزل با حسین(ع)» گفت: این اثر اعتبارش را از منابع دست اولی می‌گیرد که از روی آن نگارش شده‌است. حتی سعی من بر این بوده تا روی منابع دست اول نیز تحقیق کنم و مطالب نقل شده از درجه اعتبار بالایی برخوردار باشند./

حجت‌الاسلام‌ دکتر علی اکبر رنجبران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: در این کتاب 40 مقتل با موضوعات خاص و کاربردی درباره عاشورا و بر اساس آن‌چه در مجالس روضه‌خوانی ایام محرم رایج است و البته نسبت به موقعیت مکانی و زمانی ما گزینش شده‌اند.
 
وی ادامه داد:‌ مقاتل آورده شده در کتاب همچنین بر اساس مقاتلی که در کشورمان وجود دارد، گزینش شده‌اند زیرا مقاتل زیادی در کشورهای عربی نیز وجود دارند و در مجالس روضه‌خوانی خوانده می‌شوند، اما هدف من، بیان مقاتلی بود که در ایران رایج است. 

رنجبران با اشاره به این‌که برخی  مقاتلی که در گذشته در مجالس خوانده می‌شدند، امروز تغییراتی پیدا کرده‌اند، افزود: به طور مثال، در گذشته در بیشتر مجالس مقتل «طفلان مسلم بن عقیل» خوانده می‌شد اما امروزه بیشتر مقتل «مسلم بن عقیل» خوانده می‌شود و مقتل طفلان مسلم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین، در کتاب نیز بیشتر مقاتلی که امروز رایج‌ترند، آورده شده‌اند.
 
وی در پاسخ به این سوال که «چرا مقاتل خاصی در یک برهه زمانی بیشتر رواج می‌یابد؟» گفت: شاید دلیل چندان خاصی برای آن نتوان یافت و به نظر می‌آید بیشتر به ذائقه و سلایق افراد برمی‌گردد. 

این مولف دینی افزود: به طور مثال پیش از این، در شب دوم محرم مقتل حرّ خوانده می‌شد اما امروزه بیشتر مقتل ورود به کربلا خوانده می‌شود. بنابراین، برخی از مقتل‌ها اکنون بین مردم بیشتر رواج یافته‌اند. 

رنجبران در بخش دیگری از سخنانش در باره این‌که از چه منابعی برای نگارش کتاب بهره گرفته است، گفت: مبنای اصلی این کار بر اساس تحقیق کتابخانه‌ای است و من برای نگارش کتاب منابع معتبر تا قرن هفتم را بررسی کرده‌ام. 

این کارشناس دینی همچنین درباره نقطه تمایز این اثر با دیگر مکتوباتی که با موضوع مقتل نگاشته شده‌اند، اظهار کرد: متقن بودن این اثر وجه تمایز آن با دیگر آثار این حوزه است. 

مولف کتاب «چهل منزل با حسین(ع)» با اشاره به مقتل «حضرت علی اصغر(ع)» در کتاب گفت: به طور مثال، برخلاف آنچه گفته می‌شود که امام بزرگوار از دشمن برای کودکش طلب آب کرد، این طور نبوده و بر اساس منابع معتبر امام حسین(ع) طلب آب نکرده‌است. طلب آب کردن امام حسین(ع) از دشمن به‌دور از مناعت طبع امام(ع) است. سبعیت دشمنان ایشان هم از قبل مشخص بوده‌است زیرا پیش از این ماجرا نیز دشمن آب را روی امام(ع) و یارانش بسته بود. بنابراین، این شائبه نیز که گفته می‌شود امام برای نشان دادن سبعیت دشمن چنین کاری کرده، اشتباه است.

رنجبران در پاسخ به این سوال که «آیا مقاتلی هم وجود داشت که برای اعتبار دادن به آن با مشکل مواجه شده باشید؟» گفت: بله، به طور مثال درباره سرقت از کاروان امام حسین(ع). در روایات نقل شده‌است که ساربانی که بعد از واقعه عاشورا از کنار کاروان خانواده امام حسین(ع) رد می‌شود، انگشتر ایشان را می‌دزد. این مطلب در کتاب «لهوف» آورده شده‌است در حالی که در کتاب «بحار الانوار» ذکر شده که انگشتر امام توسط یکی از لشگریان دزدیده می‌شود و آن ساربان کمربند امام حسین(ع) را به سرقت می‌برد. در چنین مقاتلی از همان روایتی استفاده شده که معمول و رایج بوده است. 

رنجبران درباره مخاطبان اصلی کتاب گفت: این کتاب برای خطبا و روضه‌خوان‌ها نوشته شده است. با این وجود، مخاطب عام هم می‌تواند از کتاب استفاده کند. 

کتاب «چهل منزل با حسین(ع)» گزیده 40 مقتل است که با شمارگان شش هزار نسخه، در 281 صفحه و به قیمت یکصد و 50 هزار ریال از سوی مجتمع فرهنگی عاشورا منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط