چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
کتاب‌های تخصصی «مکانیک جدید» با نقص مواجه است

محمدرضا تاجیک، نخستین فارغ‌التحصیل رشته «مکانیک جدید» در کشور به نقص کتاب‌های تخصصی در این رشته نوپا در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: در سرفصل جدید این رشته چندین درس جدید ارایه شده است و در بازار کتاب نیز کتاب‌هایی برای آن‌ها تالیف و ترجمه شده‌اند اما کتاب‌هایی که به‌طور تخصصی برای این رشته تالیف و ترجمه شده باشد با نقص مواجه است.-

تاجیک در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: نبود کتاب تالیفی در این رشته جدید برای دانشجویان این رشته در گذراندن دروس جدید مصوب برای مکانیک جدید و همچنین نبود استادان تخصصی درس‌های این رشته، دانشجویان را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

وی افزود: بسیاری از منابع اصلی درس‌های رشته مکانیک ترجمه است، اما تالیفات خوبی هم از استادان این رشته مانند پروفسور منصور نيکخواه بهرامی، دکتر سیامک کاظم زاده حنانی، دکتر محمدحسین حامدی به رشته تحریر درآمده است که می‌توانند نیازهای دانشجویان رشته مهندسی مکانیک را برآورده سازند.

وی که نگارش دومقاله تخصصی ISI را در کارنامه علمی خود دارد، در ادامه افزود: از آنجایی که صنعت ایران با مهندسی مکانیک جدید به عنوان یک رشته جدید آشنایی ندارد ، بیشتر مدیران شرکت‌های صنعتی گمان می‌کنند که باید گرایش خاصی را برای کار اعلام کنیم چرا که هنوز اطلاع ندارند که این رشته به دلیل وجود 11سبد از گرایش‌های اختیاری در سرفصل جدیدش تمام گرایش‌های مهندسی مکانیک را در بر می‌گیرد.

تاجیک درمعرفی مکانیک جدید به عنوان یکی از رشته‌های نوپا از گرایشات مهندسی مکانیک گفت: مهندسی مکانیک یکی از کهن‌ترین و جامع‌ترين رشته‌های مهندسي در دنیا است. هیچ مبحثی به اندازه مکانیک در تحلیل مهندسی نقش ندارد. تاریخ مهندسی با مکانیک آغاز می شود. 

وی افزود: وقتی نام مکانیک و مهندسی مکانیک را می شنویم به یاد خودرو می‌افتیم و اگر به ما بگویند شخصی مهندس مکانیک است اما از تعمیر خودرو یا تشخیص عیب خودرو هیچی نمیداند، فکر کنیم که مهندس بی سوادی است اما واقعیت این است که در این رشته به جز یک واحد کارگاهی که در آن مباحثی در مورد اجزا خودرو آن هم به‌صورت کاملا مختصر بیان شده، چیز دیگری در مورد خودرو آموزش داده نمی شود.

این عضو باشگاه پژوهشگران جوان با اشاره به این‌که رشته مهندسی مکانیک با سرفصل قدیمی در ایران دارای سه گرایش طراحی جامدات ، حرارت و سیالات، ساخت و تولید است اظهار کرد: سرفصل رشته مهندسی مکانیک در سال 90 طبق مصوبه 36/196689 دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ 7/6/1390 و قبل از آن طی دستورمصوب شورای عالی برنامه‌ریزی مورخ 26/2/1388 به روز شده و دچار تغییراتی جدی مانند حذف گرایش از مدرک این رشته، اضافه شدن چند درس جدید و اضافه شدن 11 سبد از گرایش‌های اختیاری جدید این رشته در کنار اضافه شدن بخشی با نام دروس تخصصی اجباری و نیز تغییر تعداد واحدهای دروس کارآموزی شده است.

وی با بیان این‌که این تغییرات برای تخصصی شدن و اصلاح دوره آموزشی این رشته انجام شده است افزود: اجرای این رشته با سرفصل‌های جدید از سال 89 در دانشگاه‌های دولتی و از سال90 در دانشگاه آزاد طبق مصوبات اعلامی، در تمامی دانشگاه‌های ایران که دارای رشته مهندسی مکانیک هستند الزامی شده است.

تاجیک در ادامه گفت‌و‌گو و در پاسخ به سوالی درباره همسویی علمی دانشجویان و تالیفات کتاب در این رشته گفت: به‌طور حتم، تمام سعی شورای عالی برنامه‌ریزی کشور برای تایید و اجرای سرفصل‌های جدید این بوده که مشکلات سرفصل قدیمی و سردرگمی دانشجویان این رشته در انتخاب گرایش مناسب را برطرف کنند، به نظر می‌رسد این رشته با این سرفصل بسیار جامع‌تر از سرفصل قدیمی است و فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند نقش موثرتری در صنعت، تالیفات دانشجویی و ترجمه کتاب داشته باشند.

وی که از سال تحصیلی جدید تحصیلات تکمیلی خود را در این رشته در دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی ادامه می‌دهد از ترجمه کتابی تخصصی در زمینه مکانیک جدید خبر داد و گفت: این کتاب در برگیرنده متون تخصصی  مکانیک جدید است و به زودی منتشر می‌شود.

محمد‌رضا تاجیک، سردبیر و عضو شورای نویسندگان مجله راز و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، که تهیه و تدوین دو مقاله تخصصی ISI را در کارنامه کاری خود دارد جزو اولین فارغ‌التحصیلان رشته مکانیک جدید در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها