دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
اولین کتابخانه تخصصی کودک‌محور در اهواز راه‌اندازی شد

اولین کتابخانه تخصصی کودک‌محور در یک مهد کودک در اهواز راه‌اندازی شد.

مدیر مهد کودک «نیکان» با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان گفت: کتابخانه تخصصی کودک محور «نیکان» یک کتابخانه آموزشگاهی است که با هدف ترویج کتابخوانی برای گروه سنی 6-0 سال ایجاد شده است.

لیلا همتیان آموزش والدین در راستای پرورش فرزندان و جامعه کتابخوان را از اهداف تاسیس این کتابخانه برشمرد و افزود: تلاش می‌کنیم در این کتابخانه محیطی امن همراه با سرگرمی و لذت یادگیری بر اساس رویکرد ادبیات، به‌دور از فشار و استرس برای کودکان فراهم کنیم.  

وی تعداد کتاب‌های این کتابخانه را 300 جلد و شامل كتاب‌هایی با محتوای علمی، مهارت‌های زندگی، سرگرمی، مذهبی، ضرب المثل و قصه‌های ملل، عنوان کرد.

همتیان که مربی باشگاه کتابخوانی «نیکان مهر» نیز است، درخصوص مدیریت این کتابخانه عنوان کرد: کتابخانه کودک محور به صورت حرفه‌ای و تخصصی اداره می‌شود. كتابداران دوره‌های تخصصی كتابداری را گذرانده و كودكان با داشتن كارت عضویت قوانین كتابخانه و كتابداری را رعایت می‌كنند.

وی آثار انتشاراتی‌های کانون پورش فکری کودکان و نوجوانان، هدهد، نردبان و پرنده را محور فعالیت‌های این مهد کودک دانست و گفت: پس از خواندن کتاب با توجه به موضوع آن کودکان را تشویق به بحث، تفکر خلاق و انتقادی می‌کنیم.

همتیان ادامه داد: پس از خواندن قصه فعالیت‌های نمایشی آن اجرا می‌شود و برای تقویت حساسیت شنیداری و دیداری کودکان کار برگ‌هایی در اختیار آنان قرار می‌گیرد. همچنین كارگاه‌های بلندخوانی ویژه والدین هم برگزار می‌شود تا با این حركت فرهنگی همسو و همراه شوند.
 

وی اهداف این کتابخانه کودک‌محور را بر اساس طرح «با من بخوان» دارای چند محور اصلی عنوان کرد و در اختیار قرار دادن کتاب‌های باکیفیت برای کودکان، استفاده از روش بلندخوانی به عنوان موثرترین روش خواندن برای کودکان، استفاده از شیوه‌های خلاق ادبی و هنری برای کامل کردن برنامه کتاب‌خوانی، تقویت سواد پایه با استفاده از ادبیات برای دوره خواندن، نوشتن و یادگیری ریاضی، همراه با لذت و سرگرمی، داستان، شعر، بازی و تصویرخوانی را از جمله این محورها دانست.

مدیر مهد کودک «نیکان» ترویج ارزش‌ها، مهارت‌های زندگی و زیست محیطی از راه کتابخوانی را پایه اصلی این طرح نام برد و گفت: آموزش دانش پایه ادبیات کودکان ، مهارت‌های بلندخوانی و فعالیت‌های هنری به مربیان کتابخوانی و ثبت بررسی و تهیه گزارش‌های مستند از همه فعالیت‌های کتابخوانی موجب می‌شود که کتاب‌های با کیفیت به شیوه درست خوانده شده و در نتیجه کودکان به ادبیات و کتاب خوانی علاقمند می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها