امیر سپنجی در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد:

جایگاه صنعت انیمیشن در ایران در حال تحول است

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۴
 
 
امیر سپنجی گفت: جایگاه انیمیشن در کشور ما به اندازه کشورهای پیشرفته و برجسته جهان مانند صنعت هالیوود در ایالات متحده آمریکا و ژاپن نیست؛ اما خبر خوش این است که در حال تغییر و تحول در این زمینه هستیم.
 
امیر سپنجی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب «مقدمه‌ای بر اصول مدیریت دانش در اداره شرکت‌های تولید انیمیشن» و اهمیت آن گفت: این اثر حاصل یک پژوهش تحقیقاتی و دانشگاهی است که در آن از روش تحلیل کیفی استفاده شده است. برای توضیح بیشتر محتوای این کتاب، باید به جایگاه انیمیشن در ایران، در مقایسه با کشورهای پیشرو در این زمینه اشاره کنم؛ جایگاه این هنر و صنعت در کشور ما به اندازه کشورهای پیشرفته و برجسته جهان مانند صنعت هالیوود در ایالات متحده آمریکا و ژاپن نیست.
 
وی ادامه داد: نکته قابل توجه اینجاست که در سال‌های اخیر در ایران فعالیت‌های موثری انجام شده و در حال انجام است. خوشبختانه امروزه در ایران چند شرکت دانش بنیان استاندارد در این حوزه فعالیت‌های ارزنده‌ای را به ثمر می‌رسانند؛ با این حال رقابت جذابی در زمینه انیمیشن در کشور ما حاکم نیست. در کتاب «مقدمه‌ای بر اصول مدیریت دانش در اداره شرکت‌های تولید انیمیشن»  مجموع این موضوعات به صورت کامل تشریح شده است.
 
سپنجی با اشاره به اهمیت مدیریت دانش در پیشبرد اهداف سازمانی گفت: در کل بحث مدیریت دانش یک بحث کلان ملی است. از سال 1990 به بعد در جهان و به صورت جدی درباره اهمیت آن فکر شد که اساس آن انتقال تجربه به درون سازمان‌هاست. باید گفت، ما در کشور خود از این نوع مدیریت‌ها کم داریم اما خبر خوش این است که در حال تغییر و تحول در این زمینه هستیم.

 
این پژوهشگر تاکید کرد: همانگونه که پیش‌تر هم اشاره شد دانش انیمیشن در ایران دانش بسیار جدید و نوپایی است، وقتی مدیریت دانش از ابتدای پیشرفت این علم جدی گرفته می‌شود، می‌تواند خبر خوبی برای آیندگان این صنعت باشد. ما در این اثر با استفاده از نظریات بنیادی تلاش کردیم دانش انیمیشن را به گونه‌ای تئوری کنیم.
 
سپنجی خاطرنشان کرد: به هر حال انیمیشن یک فعالیت هنری محسوب می‌شود که بر بستر صنعت فعالیت می‌کند. نزدیک به چهار الی پنج دهه است که این هنر در سراسر جهان ورود کرده است. با توجه به اینکه سینماگران و هنرمندان اهمیت بیشتری  به بعد هنری آن می‌دهند، در این کتاب ما جنبه علمی و تئوری آن را  مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که بسترهای پیشرفت انیمیشن در حوزه رسانه چه مواردی را شامل می‌شود، گفت: با توجه به توسعه فضای سایبری و اقبالی که مردم و کاربران از این فضا در چند سال اخیر داشتند، طبعا نگرش بصری به محتوا بسیار بیشتر شده است. این فضا جذابیت‌های دیداری را ارج می‌نهد. در این روند تغییر پارادایم اتفاق افتاده است طوریکه ما در این نوع رسانه‌ها از ارتباطات مکتوب به سمت ارتباطات تصویری و بصری رفته‌ایم. در این تغییر پارادایم، عکس و فیلم بیشتر دیده می‌شود و مجموع این اتفاقات برای صنعت انیمیشن ثمربخش است.
 
وی افزود: نزدیک به نیم قرن است که بسیاری از کشورها از این هنر و صنعت بهره‌های بسیاری بردند و می‌برند، اما راه‌یابی انیمیشن به سینما و بیرون آمدن از قالب کودکانه نزدیک به یک دهه است که افتاده. از طرفی چون بحث اشتغال در کشور ما یک بحث جدی است، عرصه‌های استارتاپی برای آن بسیار سودمند خواهد بود و می‌تواند زمینه خوبی برای صرفه اقتصادی در جامعه باشد.
 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها و تربیت نیروی انسانی متخصص بسیار احساس می‌شود با اینکه تا امروز فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام و ایده‌های مختلفی در زمینه انیمیشن شکل گرفته است، اما هنوز جای کار دارد؛ به ویژه در مقاطع پایین‌تر دانشگاهی مانند کاردانی و کارشناسی. به اعتقاد من، برای اشتغال‌زایی از این هنر و صنعت خوب است تا پیش از اتمام دوره دبیرستان آموزش‌های تخصصی برای دانش‌آموزان به وجود بیاید.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 282821