چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
اپلیکیشنی که برای کتاب‌نخوان‌ها طراحی شده است

جعفر پوراسماعیلی؛ مدیر مسئول اپلیکیشن «کتاب-ته» معتقد است: «کتاب-ته» دقیقا برای افرادی طراحی شده که کتاب‌خوان نیستند و هدف آن ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

جعفر پوراسماعیلی، مدیر مسئول اپلیکیشن «کتابته» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ماهیت «کتابته» گفت: تفاوت اصلی این اپلیکیشن با دیگر اپلیکیشن‌ها در پلت فرم اصلی آن‌هاست. در حقیقت پلت‌فرم «کتاب-ته» بستری برای فروش کتاب نیست بلکه پلت‌فرمی برای تبلیغ و ترویج کتابخوانی است.
 
وی ادامه داد: اغلب اپلیکیشن‌های کتاب برای کتابخوان‌ها تولید شدند و افراد کتاب‌خوان می‌توانند با مراجعه به آن‌ها کتاب‌های صوتی و الکترونیکی مورد علاقه خود را پیدا کنند و بخرند اما «کتابته» دقیقا برای افرادی طراحی شده که کتاب‌خوان نیستند و هدف آن ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
 
پور اسماعیلی درباره روند عملکرد این اپلیکیشن گفت: ما تلاش می‌کنیم افراد کتاب‌نخوان زیادی را جذب کنیم تا طی مراحلی و در بستر بازی و مسابقه آ‌نها را به کتاب خواندن علاقه‌مند کنیم. این افراد به تدریج و به صورت همگانی کتاب می‌خوانند و تلاش می‌کنیم حین این فرآیند علاقه‌مند شوند. بنابراین هر هفته یک کتاب از سوی یک سلبریتی به مردم معرفی می‌شود و مردم می‌توانند با خواندن این کتاب در مسابقه‌ای که ویژه اپلیکیشن «کتابته» است هم شرکت کنند.
 
وی ادامه داد: در حقیقت شروع فعالیت این اپلیکیشن بر اساس یک پروژه تحقیقاتی بود که در این پژوهش مشکلات اصلی و دلایل مهم کتاب نخواندن مردم در لیستی منظم چیده شد. در نهایت لیستی با عنوان بهانه‌های کتاب نخواندن تهیه شد. مواردی که در آن آورده شده بود، نخست مربوط به قیمت کتاب‌ها بود و مشخص شد که کتاب‌ها برای برخی از مردم جزو کالای گرانقیمت به حساب می‌آیند؛ همچنین حجم زیاد کتاب از دیگر دلایل کتاب‌نخواندن مردم بود. برخی از مردم هم هستند که کتاب را به فراموشی می‌سپارند بنابراین فراموشی از دیگر دلایلی بود که در این پژوهش می‌توان به عنوان دلایل کتاب نخواندن مردم از آن یاد کرد. دیگری انگیزه و مشکل اساسی‌تر بحث عدم نیاز بود که اساسا در سبد کالایی ایرانیان کتاب تعریف نشده است.
 
پوراسماعیلی تاکید کرد: در مورد قیمت کتاب در این اپلیکیشن باید بگویم چون کتاب‌ها الکترونیکی است تا حدی نسبت به کتاب کاغذی کاهش قیمت دارد. همان‌گونه که پیش‌تر هم اشاره شد، هر هفته یک کتاب معرفی می‌شود و در طول این یک هفته دو سوال یکی صبح و دیگری شب برای کاربران ارسال می‌شود. در این شرایط کاربران برای پاسخ به سوالات حداقل دوبار باید به کتاب‌ها رجوع کنند بنابراین آرام آرام عادت کتابخوانی در مردم شکل می‌گیرد.
 
وی افزود: کاربران در پایان هفته بر اساس پاسخ‌های صحیحی که داده‌اند امتیازاتی را به دست می‌آورند در انتها بدون قرعه‌کشی برای تمام کاربرانی که به حداقل دو سوال صحیح پاسخ داده‌اند، مبلغی به عنوان جایزه در نظر می‌گیرند. این جوایز به صورت نقدی است که با دادن شماره کارت حساب بانکی می‌توانند جوایز خود را دریافت کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها