نسخه قابل چاپ

نسخه وب

داخلی » گفت و گوی کوتاه » مدیریت‌کتاب

مدیر کتابفروشی علامه مشهد:

طرح های فصلی کتاب‌نخوان‌ها را هم به کتاب‌فروشی می‌کشاند

۲۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰:۰۹

مدیر داخلی کتابفروشی علامه مشهد گفت: در یک‌سال اخیر که صنعت نشر دچار رکود کاری شده است، کتابفروشان به طرح‌های فصلی امیدوار هستند اما باید در مساله زمان پرداخت یارانه به کتاب‌فروشی‌ها تجدید نطر شود.

پویان جوان، مدیر داخلی کتابفروشی علامه مشهد درباره طرح تابستانه کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: ما از سال 1394 در تمام طرح‌‌های فصلی حضور داشتیم و در این مدت بازخورد خوبی از سوی مشتریان و مردم گرفتیم و به واسطه این طرح‌ها مردم زیادی به کتابفروشی‌ ما جذب شدند.

 

وی افزود: البته در سال‌های اول اجرای طرح‌های فصلی که کتابفروشی‌های محدودی در آن مشارکت و حضور داشتند، از سوی دیگر زمان برگشت پول‌ها خوب بود، نتایج بهتری به‌دست می‌آمد اما در یک‌سال اخیر تعداد کتابفروشی‌ها رشد داشته و پرداخت یارانه به چهار تا شش ماه رسیده است که معتقدم باید در این مساله بازنگری شود.

 

جوان با تاکید بر اهمیت زمان بازگشت سرمایه در کار کتاب، گفت: در یک‌سال اخیر که صنعت نشر دچار رکود کاری شده است، کتابفروشان به فروش کتاب‌هایشان امیدوار هستند و در این میان زمانی که موعد سررسید چک‌ها می‌شود، هنوز پول طرح‌ها واریز نشده و ادامه کار برای ما سخت می‌شود.

 

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های فصلی کتاب موجب شد حتی مردمی که اهل کتاب هم نبودند به حضور در کتابفروشی‌ها ترغیب شوند، عنوان کرد: تجربه ما نشان داده است که اجرای این طرح‌ها همیشه مخاطب را به کتابفروشی‌ها نزدیک‌تر می‌کند؛ به‌خصوص حالا که به دنبال گرانی قیمت کاغذ، بهای کتاب‌ها افزایش یافته است و خرید کتاب با مشکل‌هایی همراه است.

 

جوان یادآور شد: به نظرم این طرح‌ها و تخفیف‌های 15 و 25 درصدی که برای آن در نظر گرفته شده است، کمک هزینه خوبی برای تشویق و خرید کتاب برای مردم است.

 

وی همچنین درباره لزوم برگزاری طرح‌ها در فاصله زمانی کوتا‌ه‌تر، گفت: در این زمینه معتقدم اگر به عنوان مثال طرح‌های زمستانه و عیدانه جدا از هم برگزار شود، اثرگذاری بیشتر و بهتری دارد. به نظرم باید فاصله برگزاری طرح‌ها کمتر باشد.

 

جوان در این زمینه تاکید کرد: از سوی دیگر فکر می‌کنم مدت زمان برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب باید افزایش پیدا کند و حداقل در 15 روز برگزار شوند تا جمعیت بیشتری از مردم بتوانند از مزایای این طرح‌ها بهره‌ ببرند.

 

به گفته وی، تبلیغات طرح‌های فصلی ضعیف است و غیر از کانال‌های مجازی که تبلیغات زیادی دارند، لازم است از طریق اخبار سراسری و نصب بیلبورد در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.



طرح تابستان کتاب از ۲۵ تیرماه تا سوم مرداد‌ماه در کتاب‌فروشی‌های عضو طرح در استان‌ها و از ۲۷ تیرماه تا سوم مرداد‌ماه در شهر تهران آغاز شده است.