منشا حیات؛ پویشی تحت حمایت انجمن مهندسی حیات

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۶
 
 
انجمن مهندسی حیات در پویشی با عنوان منشا حیات قصد دارد به تبادل نظرات گوناگون درباره مسئله حیات بپردازد که در نهایت در قالب کتاب منعکس شود.
 
رضا خوش‌نژاد، عضو انجمن مهندسی حیات و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  درباره دیدگاه‌ها علمی- فلسفی موجود در منشا حیات با تاکید بر دیدگاه‌های علمی و اسلامی گفت: اصولا منشا حیات موضوعی است که در مقوله زیست‌شناسی تکاملی انسان  با رویکرد خلقت و تحول عنوان می‌شود. برخی دانشمندان به صورت تلفیقی به هر دو موضوع می‌پردازند و برخی دیگر تنها قائل به داروین باوری یا لامارک باوری هستند.
 
وی ادامه داد: در قرن بیست‌ویکم در علوم زیست‌شناسی حیات به تغذیه رشد و تولید مثل برای بشر تعریف شده است و  جهت‌گیری بشر بیشتر سمت و سویی مادی دارد؛ در  حالی که فلسفه خلقت انسان از دیدگاه ذات باری تعالی دارای بعد مادی نبوده است و انسان تنها برای حیات زیستی پا به عرصه وجود نگذاشته است.
 
خوش‌نژاد با اشاره به دیدگاه قرآنی و تقابل آن با نگرش برخی از دانشمندان غرب گفت: فلسفه حیات از نگاه قرآن این است که انسان هم در بعد جسمانی و هم در بعد روحانی دارای وجود است که نهایتا به رستگاری آن می‌انجامد. از دیدگاه فیلسوفان غرب زندگی بشر از دیرباز تا به امروز دارای بعد مادی بوده است چراکه نظریه‌پردازان غرب اعتقادی به روح ندارند و از آن به عنوان شعور یاد می‌کنند، به همین دلیل مشکلات بشر امروز ناشی از در نظر نداشتن حلقه‌ای مفقوده به نام روح بوده است.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های انجمن مهندسی حیات در این باره گفت: در آینده همایش‌ها و برنامه‌های گوناگونی از سوی انجمن مهندسی حیات قرار است برگزار شود که در راستای تولید و انتشار کتاب‌های موثر در این زمینه است. در این انجمن هدف این است محتوایی تولید شود که مخاطبان به خلقت باوری از نگاه اسلام برسند. در حال حاضر حیات بشر حیات حیوانی است ما باید نگاه انسان را به آن هدفی که خداوند در نظرگرفته برگردانیم و قصد داریم نتیجه فعالیت‌های خود را در قالب تولید محتوا و کتاب منعکس کنیم.
 
خوش‌نژاد افزود: در این روند خواهان تبادل نظر با دیگر دانشمندان و با دیدگاه‌های گوناگون هستیم. همانگونه که مشهود است این موضوع یک بحث میان‌ رشته‌ای است که دانشمندان و صاحبنظران رشته‌های زیست‌شناسی، فلسفه علم، فیزیک و فلسفه را درگیر می‌کند.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 277109