گفت‌وگو ایبنا با یک پژوهشگر در عرصه کتاب‌های درسی

دانش‌آموزان چشمه تولید علم هستند

دغدغه بسیاری از معلمان ادبیات علمی کتاب‌های درسی است
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۱
 
 
اسفندیار معتمدی درباره روند آموزش و محتوای کتاب‌های درسی گفت: در گذشته هدف انتقال دانش بوده است درحالیکه امروزه هدف در ارائه محتوای کتاب‌های درسی به گونه‌ای است که دانش‌آموزان به خلاقیت و توانایی در تولید علم برسند.
 
اسفندیار معتمدی
اسفندیار معتمدی، نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر از سوی کارشناسان آموزش و پرورش برای جذاب‌تر شدن ادبیات کتاب‌های درسی انجام شده است گفت: در سال‌های اخیر اغلب معلمان دروس علوم تجربی در تلاش بودند تا به نوعی در ادبیات علمی این کتاب‌ها در مدارس تاثیر داشته باشند. این افراد با ارائه مقالات و پژوهش‌ها سعی کرده اند در این راستا گام‌های مهمی را بردارند.
 
وی افزود: کوشش بر این است که مطالبی که در کتاب درسی آورده می‌شود ساده و روان باشد و از واژه‌های دقیقی استفاده شود. یعنی علاوه بر اینکه از اصطلاحات علمی استفاده کرده باشد مختنصر هم باشد چراکه حجم زیاد کتاب چندان برای دانش‌آموز خوشایند نیست.
 
به گفته معتمدی اینکه از اصطلاحات علمی و تخصصی در کتاب‌های درسی استفاده کنیم کار اشتباهی نیست؛ چراکه در برخی موارد برای توضیح دقیق مطالب علمی ناچاریم که از اصطلاحات تخصصی و استفاده کنیم اما برای تعدیل شدن ادبیات این کتاب‌ها می‌توان در قالب داستان و یا محتوای جذاب‌تر از آن ها بهره جست.
 
این نویسنده با اشاره به جذابیت محتوایی کتاب‌های درسی خاطرنشان کرد: تلاش‌های بسیاری شده است که ادبیات علمی کتاب‌های درسی در حوزه علوم تجربی مانند فیزیک و شیمی را به سمتی پیش رود که برای دانش‌آموزان جذابیت زیادی داشته باشد. همانطور که می‌دانید دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش علاوه‌بر به کارگیری کارشناس علمی برای هر درس از کارشناس ادبی هم برای تالیف بهتر محتوای درسی بهره‌ گرفته می‌شود.
 
به گفته معتمدی کارشناسان ادبی در دفتر تالیف وظیفه دارند ویرایش ادبی کتاب‌های درسی را برعهده گیرند.
 
این نویسنده و مترجم تاکید کرد: در گذشته‌های دورتر محتوای کتاب‌های درسی فقط به انتقال دانش می‌انجامید و هدف کتاب‌های درسی فقط انتقال دانش بود. در حال حاضر هدف این است که دانشجو خودش مولد علم باشد و تلاش بر این است که روش علمی با استفاده از کتاب به دانش‌آموز تدریس شود.
 
از خزینه تا چشمه
معتمدی گفت: امروز ما به دنبال ساختن چشمه هستیم در حالیکه در گذشته از دانش‌آموز خزینه می‌ساختند یعنی دانش‌آموزان به مانند خزینه‌ای بودند که مطالب علمی را دریافت می‌کردند و فقط انتقال دانش صورت می‌گرفت در حالیکه امروزه هدف این دانش‌آموزان علاوه بر درک مفاهیم علمی این است که به مانند چشمه به ولید علم بپردازند.
 
وی تاکید کرد: اصل بر این است که در کتاب‌های درسی واژه‌های نامانوس به کار برده نشود و از ادبیات صحیح استفاده شود چراکه کتاب‌های درسی الگوی آموزش است. از دیگر کوشش‌هایی که مدنظر است این است که مجموع کتاب‌های درسی در تمام مقاطع ارتباط و انسجام مفهومی داشته باشند تا دانش‌آموزان دچار سردرگمی نشوند.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 262498