مدیرمسئول انتشارات «فصل پنجم» در گفت‌و‌گو با ایبنا:

جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب در شرایط فعلی باید حفظ شود

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۴
 
 
پرویز بیگی با بیان این مطلب که نخستین مطالبه ناشران مبنی برگزاری نمایشگاه در مصلا از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شده است گفت: صنعت نشر ایران از سازوکار مناسب برای عرضه کتاب برخوردار نیست.
 
پرویز بیگی، مدیرمسئول انتشارات «فصل پنجم» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره مطالبات ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به نزدیک شدن به سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مطابات ناشران درباره نمایشگاه کتاب تهران، بازگشت به مصلا بود که محقق شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این درخواست پاسخ مثبت داد. 
 
این فعال حوزه نشر با اشاره به دیگر مطالبه ناشران افزود: با توجه به کاهش قابل توجه ناشران به نظر‌ می‌رسد که ارائه تسهیلات به ناشران و علاقه‌مندان به کتاب ضروری است. تخصیص بن خرید کتاب یکی از روش‌های تقویت بازار کتاب است.  

حذف جنبه فروش نمایشگاه نفس ناشران را قطع می‌کند 
بیگی درباره تفاوت خدمات‌رسانی و تسهیلات خرید کتاب با مفهوم نمایشگاه گفت: نمایشگاه در ایران به دلایل متعدد با سایر کشور‌‌ها متفاوت است، بنابراین اگر جنبه فروش از نمایشگاه کتاب را حذف کنیم نفس‌‌های به شماره افتاده ناشران، قطع می‌شود. بسیاری از شهر‌های ایران از وجود کتابفروشی به شدت در عسرت و محرومیت به سر می‌برند؛ بنابراین فروش کتاب در نمایشگاه قابل توجه است. بسیاری از ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌ها منابع کتابخانه‌ای خود را از نمایشگاه کتاب تهران تامین می‌کنند.       
 
مدیرمسئول انتشارات «فصل پنجم» با تاکید بر حفظ جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: صنعت نشر ایران از سازوکار مناسب برای عرضه کتاب برخوردار  نیست، از سوی دیگر برای ایجاد کتابفروشی‌ سرمایه میلیاردی نیاز است آیا این میزان سرمایه وجود دارد؟ بنابراین برگزاری‌ نمایشگاه‌های کتاب استانی و بین‌المللی تهران ضروری است.

 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشران را درجه‌بندی کتد 
بیگی درباره شروط حضور موثر ناشران در سی‌و‌‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌امللی کتاب تهران گفت: قوانین و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرایط حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشخص است؛ علاوه براین به درجه‌‌بندی ناشران معتقدم؛ به‌عنوان مثال باید بین ناشرانی که سالانه 200 عنوان کتاب منتشر می‌کنند و ناشرانی که فقط 10 عنوان کتاب به بازار نشر عرضه می‌کنند تفاوت قائل شد.    
 
این فعال حوزه نشر افزود: به نظر می‌رسد که ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب نیز دو دسته هستند، ناشرانی که فروش قابل توجهی را به ثبت می‌رسانند و ناشرانی که هدفشان فقط دریافت غرفه و حضور در این رویداد ‌فرهنگی است و در نهایت اتفاقی را نیز به رقم نمی‌زنند.
 
مدیرمسئول انتشارات «فصل پنجم» با تاکید بر توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران کمتر شناخته شده ادامه داد: تعداد اندکی از ناشران در مقایسه به ناشران صاحب‌نام از مخاطبان چندانی برخوردار نیستند و البته حق شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و برخورداری از مزایا را دارند. 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 259760