مهدی رجبی در واکنش به جایگزینی داستان‌ نویسی به جای پیک نوروزی؛

داستان‌نویسی را با انشاء اشتباه نگیریم

 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۷
 
 
مهدی رجبی درباره طرح جایگزین کردن داستان‌نویسی به جای پیک نوروزی گفت: مسئله مهم نحوه انتخاب کتاب‌ها و سوژه‌ها برای داستان‌نویسی است، قطعا اگر کتاب‌ها یا سوژه‌های جذابی برای داستان‌نویسی در اختیار بچه‌ها قرار نگیرد آن‌ها علاقه‌ای برای مطالعه کتاب و داستان‌نویسی ندارند و ممکن است بسیاری از آنها از والدین‌شان بخواهند کتاب‌ها را مطالعه کنند و خلاصه‌ای درباره کتاب برایشان بنویسند و این کار هیچ کمکی به رشد خلاقیت بچه‌‌ها نمی‌کند.
 
مهدی رجبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره طرح جایگزین کردن داستان‌نویسی به جای پیک نوروزی که امروز از سوی معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان شده است، گفت: کار بسیار خوب و طرح مفیدی است، چون پیک نوروزی درواقع همان تکالیف بچه‌هاست که خیلی خوش‌آب‌ و رنگ‌تر به آن‌ها ارائه می‌شود و آن‌ها مجبور بودند که در طول تعطیلات نوروز به آن بپردازند. ما می‌توانیم با جایگزین‌کردن داستان‌نویسی به‌جای پیک نوروزی آن‌ها را به مشارکت در کار خلاقانه داستان‌نویسی علاقه‌مند کنیم اما این کار شرایطی دارد که باید به آن توجه شود.
 
این نویسنده توضیح داد: باید به بچه‌ها سوژه‌های خلاقانه از کتاب‌های درسی‌شان به همراه سوژه‌های آزاد ارائه دهیم. تا تولید داستان هم برایشان سرگرم‌کننده باشد، هم با فضای داستان‌نویسی آشنا شوند و هم قدرت تحلیل‌شان افزایش یابد. شاید تابه‌حال دانش‌آموزی به مسئله‌ای مانند رشد یک گیاه از دانه، نگاه عمیق و جدی‌ای نکرده باشد ولی وقتی از او می‌خواهیم با استفاده از تخیلش داستانی در این‌باره بنویسد و خودش هم یکی از شخصیت‌های داستان باشد، به تخیل خلاقانه‌ای از آن ماجرا می‌رسد و سبب می‌شود فقط این موضوع را برای امتحان دادن و نمره گرفتن حفظ نکند چون یادگیری با حفظ کردن متفاوت است.
 
به گفته خالق «خواهران تاریک» سیستم آموزش و پرورش ما به گونه‌ای است که سال‌ها بچه‌ها را وادار می‌کنند درس‌هایشان، حتی درس‌هایی مانند ریاضی و علوم را حفظ کنند ولی وقتی مثلا جدول‌ضرب‌ را با تصویر و نقاشی به بچه‌ها آموزش دهیم بهتر و بیشتر در ذهن‌شان می‌ماند.
 
رجبی درباره این مطلب که «با جایگزین‌کردن داستان‌نویسی هفت‌ونیم‌ میلیون داستان در نوروز امسال تولید خواهد شد» نیز گفت: بچه‌ها باید با داستان آشنا باشند، وقتی آشنا نیستند چه چیزی می‌خواهند بنویسند؟ تعداد کمی از آنها ممکن است با داستان آشنا باشند. بسیاری از آنها ممکن است از والدین‌شان بخواهند این کار را برای‌شان انجام دهند و کتابی را بخوانند و خلاصه‌ای بنویسند، قطعا این خروجی معتبر نیست و نمی‌توانیم بگوییم هفت‌ونیم‌ میلیون داستان تولید می‌شود، از سویی مگر همه این مطالبی که تولید می‌شود داستان است؟ ما می‌توانیم بگوییم هفت‌و‌نیم میلیون فعالیت برای تولید داستان صورت می‌گیرد.
 
نویسنده «نامه‌های نیلی» افزود: مسئله مهم نحوه انتخاب کتاب‌ها و سوژه‌ها برای داستان‌نویسی است. قطعا اگر کتاب‌ها یا سوژه‌های جذابی برای داستان‌نویسی در اختیار بچه‌ها قرار نگیرد آن‌ها علاقه‌ای برای مطالعه کتاب و همچنین داستان‌نویسی ندارند و ممکن است بسیاری از آنها از والدین‌شان بخواهند کتاب‌ها را مطالعه کنند و خلاصه‌ای درباره کتاب برایشان بنویسند و این کار هیچ کمکی به رشد خلاقیت آن‌ها نخواهد کرد.

وی در ادامه یادآور شد: قطعا طولانی‌بودن پیک نوروزی بچه‌ها را اذیت می‌کرد و اغلب آن‌ها یا قبل از تعطیلات عید همه پیک را حل می‌کردند یا روز آخر عید. اما طرح داستان‌نویسی می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشد ولی با توجه به اینکه بچه‌ها موضوعات درسی متفاوتی مانند علوم، ریاضی، دینی و فارسی دارند بهتر است همه این مباحث در تکالیف نوروزی موردنظر قرار گیرند و درباره همه درس‌ها به آن‌ها سوژه‌هایی جذاب با موضوعات مرتبط با علوم، ریاضی، فارسی و دینی ارائه شود و از آن‌ها بخواهند داستان‌های تخیلی درباره این موضوعات بنویسند.
 
رجبی گفت: بسیار مهم است که آموزش و پرورش کتاب‌هایی را که می‌خواهد برای مطالعه به بچه‌ها ارائه کند براساس چه معیارهایی انتخاب می‌کند و آیا در هیئتی که برای بررسی و انتخاب کتاب‌ها در نظر گرفته می‌شود از نویسندگان این حوزه به همراه کارشناسان آموزش و پرورش استفاده شده است یا نه و تا چه اندازه به فهرست‌هایی مانند لاک‌پشت پرنده توجه شده است. اگر کتاب‌ها از یک سری ناشر دولتی مشخص و همان کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های مدارس وجود دارد و بچه‌ها نمی‌خوانند، باشد که فایده‌ای ندارد.
 
نویسنده «کنسرو غول» همچنین با بیان اینکه نباید داستان‌نویسی را با مقوله انشاء اشتباه بگیریم، گفت: انشاء آئین نگارش و درست‌ فکر کردن است ولی داستان‌نویسی کار خلاقانه است و نویسنده باید جهان تازه‌ای خلق کند و دانش‌آموز برای خلق این جهان وادار می‌شود درباره موضوع فکر کند و به همین دلیل قدرت تفسیر و تحلیل او بالا می‌رود و ذهنش آماده‌تر می‌شود.
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 257676