سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
نمره‌گرا شدن دانش‌آموزان آسیبی جدی بر پایه‌های علمی وارد می‌کند

حمیدرضا شاه‌آبادی، مدیرعامل انتشارات مدرسه گفت: مهمترین تهدیدی که در برخی موارد کتاب‌های کمک‌آموزشی برای اهالی دانش، آموزش و همچنین برای کتاب‌های درسی دارد، پیش رو گذاشتن نوعی راه میان‌بر برای دانش‌آموزان است تا راحت‌تر به نمره دست پیدا کنند.

حمیدرضا شاه‌آبادی، مدیرعامل انتشارات مدرسه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: استانداردهای کتاب‌های کمک درسی دارای مولفه‌ها و شاخصه‌هایی است که ناشران این گونه کتاب‌ها باید ضمن رعایت آنها مانع از کمرنگ‌شدن نقش معلمان در آموزش مطالب درسی برای دانش‌آموزان شوند.

وی شاخصه‌های اصلی کتاب‌های کمک آموزشی استاندارد را وابستگی آنها به کتاب‌های درسی دانست و تصریح کرد: از ملاک‌هایی که نشان‌دهنده کتاب‌های کمک‌درسی استاندارد است؛ می‌توان به وابستگی کتاب‌های کمک‌آموزشی به کتاب‌های درسی و پیش‌برد اهداف مندرج در آنها توسط کتاب‌های کمک آموزشی نام برد. اینکه این کتاب‌ها باید بتوانند اهداف کتاب‌های درسی را تقویت کنند. قوی‌تر کردن فهم دانش‌آموزان از مطالب درسی می‌تواند وظیفه‌ای باشد که کتاب‌های کمک‌آموزشی باید انجام دهد.
 
مدیرعامل انتشارات مدرسه در ادامه افزود: کتاب‌های کمک درسی نباید نقش معلمان را کمرنگ جلوه دهد و نباید صرفا دانش‌آموزان را به کسب نمره ترغیب کند. همچنین این کتاب‌ها باید اطلاعات تکمیلی و فراتر از کتاب‌های درسی در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.
 
این نویسنده درباره ملاک‌های موجود برای انتخاب مولفان از نظر علمی در تالیف کتاب‌های درسی گفت: عامل اصلی شکل‌گیری و پیوند کتاب‌های درسی ابتدا سند تحول نظام آموزش و پرورش و همچنین برنامه‌های درسی ملی است. این دو سند بر اساس مطالعات چند ساله تدوین شده و آموزش و پرورش هر ساله روش‌هایی را پیش می‌گیرد تا کتاب‌های درسی به گونه‌ای تالیف شوند که طبق این سند و برنامه باشند.
 
شاه‌آبادی از سطح تالیف فعلی کتاب‌های درسی طبق سند تحول نظام آموزش و پرورش و برنامه‌های درسی ملی بیان کرد: تالیف کتاب‌های درسی بر طبق سند تحول نظام آموزش و پرورش و برنامه‌های درسی ملی قطعا نگاهی آرمان‌گرایانه است که در کوتاه مدت نمی‌توان به آن رسید و باید ساز و کاری را تدبیر کرد که در یک مسیر آهسته و پیوسته و به صورت گام به گام به این هدف رسید.
 
این فعال حوزه کتاب‌های کمک‌آموزشی در پاسخ به این پرسش که آیا کتاب‌های کمک‌آموزشی می‌تواند برخی اشکالات کتاب‌های درسی را از نظر ناموزونی در مفاهیم مرتفع سازد، گفت: از نظر من کتاب‌های درسی در کنار معلمان به تنهایی برای دانش‌آموزان کفایت می‌کند. کتاب‌های کمک‌آموزشی گاهی جایگاه معلم را حذف می‌کند و باعث می‌شود دانش‌آموزان نمره‌گراتر شوند و امکان یادگیری مفاهیم علمی به صورت عمیق برای دانش‌آموزان کاهش یابد. در کل کتاب‌های کمک درسی از منظر مفاهیم علمی درج شده در کتاب‌های درسی نمی‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند.
 
این فعال حوزه کتاب‌های کمک آموزشی افزود: از نظر من کتاب کمک درسی زمانی مفید است که به کمک معلمان و دانش‌آموزان ‌بیاید و به عنوان مکمل کتاب درسی باشد و اطلاعات بیشتری از کتاب درسی‌ را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد این گونه کتاب‌ها باعث تحکیم کتاب‌های درسی نیز می‌شود.
 
به گفته مدیرعامل انتشارات مدرسه، مهمترین تهدیدی که کتاب‌های کمک‌آموزشی برای دانش‌آموزان و معلمان و همچنین برای کتاب‌های درسی دارد، پیش رو گذاشتن نوعی راه میان‌بر برای دانش‌آموزان است تا راحت‌تر به نمره دست پیدا کنند و توجه چندانی به فهم عمیق مطالب درسی نداشته باشند.
 
این ناشر در پایان درباره کتاب‌های کمک‌درسی یاد‌آور شد: به عقیده‌ من نمره‌گرا بودن دانش‌آموزان آسیب جدی به پایه‌های علمی تحصیل‌کردگان وارد می‌آورد. اگر این جریان ادامه یابد قطعا اتفاقات خوبی در عرصه آموزش نمی‌افتد و در آینده با خیل فارغ‌التحصیلان ناکارآمد مواجه خواهیم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها