یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
ایران صادرکننده اصلی گیاهان دارویی در منطقه است

مجید رستمی‌بشمنی، مدیرمسئول انتشارات «موجک» در تشریح محتوای کتاب پژوهش‌محور «ارزش ویژه برند و صادرات داروهای گیاهی» گفت: شرکت‌های تولید‌کننده دارو‌های گیاهی در ایران بازار منطقه و کشو‌رهای همسایه را در اختیار دارد.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)- ایران به اعتراف بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان داخلی و خارجی در زمینه‌‌های دانش  پزشکی و دارو‌سازی در ردیف کشور‌های صاحب‌نام و البته پیشرو به حساب می‌آید. ایران همچنین با توجه به ویژگی‌های آب و هوایی و اقلیمی از دیر‌باز به‌عنوان یکی از سرزمین‌های حاصلخیز برای رشد گیاهان دارویی مطرح بوده است. دانش دارو‌سازی با توجه به پشتوانه کهن از یک سو و ظرفیت اقتصادی این صنعت از سوی دیگر موجب شده تا فعالان عرصه کسب و کار به تولید گیاهان دارویی به‌عنوان فرصت اقتصادی نگاه کنند.  

توجه به خلق برند‌ از‌ جمله شروط موثر در ایجاد بازار مطلوب و پایدار است؛ بنابراین شرکت‌های ایرانی فعال در عرصه تولید گیاهان دارویی به دانش خلق برند نیاز دارند. گفت‌و‌گو با دکتر مجید رستمی‌بشمنی، از نویسندگان کتاب «ارزش ویژه برند و صادرات داروهای گیاهی» به مناسبت پنجم شهریور روز داروساز در ادامه آمده است.   
                           
رستمی‌بشمنی، از نویسندگان کتاب «ارزش ویژه برند و صادرات داروهای گیاهی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) اظهار کرد: کتاب، شامل دو بخش ارزش ویژه بِرَند و صادرات دارو‌های گیاهی و بررسی شرکت‌های صادر‌کننده دارو‌های گیاهی استان اصفهان است. تعاریف بِرَند ارزش ویژه برند، ارزیابی برند، شخصیت برند، مفاهیم و آثار صادرات، موانع و محدودیت‌های صادرات، اهداف و موانع توسعه صادرات‌ غیررسمی در بخش نخست کتاب بحث شده است.
 
وی افزود: بررسی تاثیر میزان ارزش برند در صادرات در گفت‌و‌گو با 177 جامعه آماری شامل مدیران و کارمندان، موضوع بخش دوم کتاب است. پرسش اصلی از افراد جامعه آماری شناسایی تاثیر برند در میزان صادرات است. ابعاد ارزش‌ ویژه برند شامل کیفیت خدمات، وفاداری مشتریان تداعی و آگاهی از برند است. براساس برررسی‌‌ها و تحلیل‌ها همه ابعاد ارزش ویژه برند در میزان صادرات این شرکت‌های نو‌پا تاثیر مثبت و معنا‌داری داشته است. بعد وفاداری و مشتریان همچنین کیفیت خدمات بالاترین رتبه یا تاثیر در میزان صادرات دارو‌های گیاهی را به خود اختصاص پیدا کرد.
 
رستمی‌بشمنی ادامه داد: پژوهش «ارزش ویژه برند و صادرات داروهای گیاهی» در طول 6 ماه انجام شد و نتایج حاصل این مطالعه موردی، رضایت‌بخش بود. شرکت‌ها از نتایج این پژوهش برای تدوین استراتژی‌های آتی خود بهره‌ می‌برند. یاد‌آور می‌شوم زمینه‌های فعالیت در حوزه صادرات گیاهان دارویی قابل توجه است. 
 
این فعال حوزه نشر در تشریح فرصت‌ها برای توسعه صادرات گیاهان دارویی گفت: حوزه فعالیت شرکت‌های مورد مطالعه در «ارزش ویژه برند و صادرات داروهای گیاهی» کشور‌های همسایه و منطقه است و در حال حاضر دایره صادرات گیاهان دارویی ایران چندان گسترده نیست. ارزیابی مدیران شرکت‌های ایرانی که فعالیت آن‌ها در پژوهش «ارزش ویژه برند و صادرات داروهای گیاهی» بررسی شده‌اند قابل قبول است؛ به‌عبارت دیگر در به دست‌گیری بازار کشور‌های همسایه موفق عمل کرده‌اند اما توسعه و افزایش حجم صادرات این شرکت‌ها نیازمند پشتیبانی است. موفقیت‌ این شرکت‌ها در حجم صادرات است.  
 
رستمی‌بشمنی درباره لزوم حمایت‌ از شرکت‌های تولیدی گیاهان دارویی افزود: استفاده از گیاهان داویی در داخل و صادرات دو مقوله متفاوت است؛ به‌عبارت دیگر  وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی جریان استاندارسازی و تبلیغات عمومی، همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق‌های بازرگانی باید جریان صادرات این کالا را بررسی کنند. همکاری این دو نهاد نیز ضروری است. سازمان استاندارد نیز وظیفه بررسی اعتبار دارو‌های گیاهی را برعهده دارد که با معیار‌های جهانی هماهنگ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها